zondag 7 november 2010

Cupcake cookies

Met enige trots presenteer ik u: cupcake cookies! Deze zijn veel minder werk om te maken dan ze lijken, omdat er maar twee kleuren icing voor nodig zijn en de vormen heel eenvoudig zijn (geen gepriegel met details). De koekjes zelf zijn gemaakt met mijn favoriete recept voor suikerkoekjes, door een vergissing in de supermarkt met de helft van de bloem vervangen door volkorenmeel. Het volkorenmeel bleek echter een ware vondst, want daardoor hadden de koekjes net wat meer smaak dan gewone suikerkoekjes. Het bakken en versieren vond weer 's nachts plaats, vandaar de niet al te beste kwaliteit van de foto's die nu volgen. Eerst de onversierde koekjes (er gingen er maarliefst acht tegelijk in mijn oventje!):
De uitsteker is van Wilton. Ik heb de koekjes versierd met behulp van flooding. Dat houdt in dat je eerst met wat stevigere icing de omtrek spuit. Dat lijntje fungeert als een soort dam voor de dunnere icing die je daarna erin laat lopen. De koekjes na stap 1:
En de benodigdheden voor stap 2: twee spuitzakken met wat dunnere icing en wat versiersels.
De 'spuitzakken' zijn gewoon druk-en-sluit-zakjes van de AH. Werkt fantastisch. Die grote clips op de achterkant zijn om te voorkomen dat de icing er aan de verkeerde kant uitkomt wanneer je in de zak knijpt... In de glazen zit een beetje nat keukenpapier, om te voorkomen dat de icing uitdroogt. De satéprikkertjes zijn om de icing in de wat lastiger bereikbare hoekjes te duwen. Het resultaat na stap 2:
Het begint al ergens op te lijken! Nu de 'bakjes' nog:
Ik vond ze toch nog wat kaal. Om dat op te lossen heb ik nog wat lijntjes op de bakjes gespoten, om de ribbels die normaal op de bakvormpjes zitten na te bootsen. Het eindresultaat (bij daglicht):
Dit zijn mijn favoriete koekjes tot nu toe, omdat ze er zo lekker vrolijk uitzien en relatief weinig werk kosten. Volgende keer ga ik ze proberen met wat grotere, platte spikkels. Maar eerst staan er deze week nog heel speciale herfstkoekjes op het programma, waarover later meer!

6 opmerkingen:

  1. Hoi Stéphanie,

    via de leukste taarten heb ik eens een kijkje genomen op je blog. Ziet er erg leuk uit allemaal!
    Ik wil me binnenkort gaan storten op kerstkoekjes. Ik zag je cupcake-koekjes en vroeg me af hoe je op het laatst die strepen erop krijgt. Wacht je tot het hard is en gebruik je dan weer de dikkere icing?
    En als je met dikkere icing de randen spuit, moet je dan ook wachten tot het hard is voordat je het met de dunnere icing kan gaan vullen?
    Pff, wat een vragen, maar jouw koekjes zien er ook zo mooi uit!

    Groetjes, Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Saskia,

    Wat leuk om een berichtje van je te krijgen! Die strepen maak je inderdaad precies zoals je zegt. Als je icing om mee te flooden niet al te dun was kun je de strepen eventueel ook daar mee maken als je een klein spuitmondje (bijvoorbeeld Wilton 2) gebruikt, zo erg loopt de icing niet uit. Ik heb niet zo lang gewacht, zodra ik de laatste had geflood kon ik al op de eerste strepen gaan trekken.

    Over je tweede vraag: dat hangt er vanaf of je met dezelfde kleur floodt als waarmee je de randjes spuit. Als dat niet hetzelfde is, is het belangrijk om te wachten tot het randje echt hard is omdat de kleuren anders gaan uitlopen. Overigens duurt dit nooit zo lang hoor, de icing hardt snel uit. Als je met dezelfde kleur floodt hoeft het randje niet heel hard te zijn (en is het zelfs mooier als de icing nog niet helemaal droog is wanneer je gaat flooden, dan zie je het randje minder). In de praktijk hoef ik nooit echt te wachten: ik maak altijd alle randjes tegelijk en tegen de tijd dat ik met de laatste klaar ben kan ik de eerste gaan flooden. Heel veel succes met je kerstkoekjes, ik ben benieuwd naar het resultaat!

    Groetjes, Stéphanie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je uitgebreide antwoord, heb al helemaal zin om aan de slag te gaan! Als het lukt zal ik m'n best doen om het te showen.

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi,
    Wat een leuke koekjes! :)
    Geweldig gedaan.
    Groetjes ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is echt ontzettend mooi wat je allemaal doet! Ik las dat je geen workshops gevolgd heb en dat je alles uit boeken geleerd hebt en van het internet. Misschien kan jij mij tips geven voor goede boeken en internetsites, deze is ook wel een zeer grote hulp! Ik wil dit namelijk ook ontzettend graag leren, hopelijk kan je me enkele goede tips geven!

    Groetjes,
    Stefanie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Stefanie, bedankt voor je berichtje! Het boek waarmee ik begon was The Confetti Cakes Cookbook. Dat gaat niet alleen over koekjes, maar ook over taarten. Ik vond dat boek heel inspirerend omdat er zulke leuke voorbeeldjes in stonden! Technieken worden meestal uitgebreider uitgelegd op websites, in het begin heb ik veel aan http://www.cakejournal.com/tutorials gehad. Nu zou ik ook Sweet SugarBelle (http://sweetsugarbelle.com/) van harte aanbevelen, zij schrijft regelmatig zeer gedetailleerde posts met tips om koekjes te versieren, bijvoorbeeld http://sweetsugarbelle.com/2011/07/outlining-and-filling-cookies-with-royal-icing/. Het is heel erg de moeite waard om haar archieven te bekijken! Verder vind ik het boek Pretty Party Cakes van Peggy Porschen heel leuk (zie ook de recensie een paar maanden geleden met details over wat er in staat) en Cookie Craft van Janice Fryer en Valerie Peterson.

    De belangrijkste tip die ik kan geven is: begin simpel met maximaal twee kleuren, zoals bijvoorbeeld deze koekjes. Anders ben je namelijk veel tijd kwijt met het maken van spuitzakken en heb je veel spuitmondjes nodig, kans dat de kleuren in elkaar overlopen... Het is handig als je voor elke kleur een tip 2 (voor de lijntjes) en een tip 3 of 4 (voor het vullen hebt), met een adaptor. Het moeilijkste aan koekjes versieren met royal icing vind ik de consistentie, je moet even gevoel krijgen voor de verschillende diktes. De eerste keer dat ik koekjes ging versieren kreeg ik de icing amper uit de spuitzak! Wanhoop niet als het de eerste keer niet lukt, doe het dan gewoon terug in het bakje en voeg water toe om te verdunnen of poedersuiker om te verdikken. Veel succes en plezier en laat het gerust weten als je nog vragen hebt!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...