dinsdag 23 november 2010

Egelkoekjes + recept suikerkoekjes + recept Royal Icing


Toen ik een paar weken geleden in de IKEA was om daar Blandaschaaltjes te kopen voor de boltaartjes, kwam ik daar ook een schattig setje dierenuitstekers tegen. Met onder andere... een egel! Die wilde ik snel even proberen, nu ik nog net kan wegkomen met een herfstthema. Dus gisteren heb ik wederom suikerkoekjes gebakken. Omdat ik een aantal vragen over het recept heb gekregen, zal ik daar deze keer wat meer over vertellen.

Update: er staat nu een uitgebreidere versie onder het tabblad 'Recepten'!
Recept voor (volkoren) suikerkoekjes
Gebaseerd op dit recept.

Ingrediënten
225 gram boter
1 cup fijne suiker
1 ei
1 theelepel vanille-aroma
0.5 theelepel zout
1.5 theelepel bakpoeder
1.5 cup bloem
1.5 cup volkoren tarwemeel

Bereiding
  1. Laat de boter op kamertemperatuur komen (of speel vals en doe het hele pakje 30 seconden in de magnetron).
  2. Snijd de boter in blokjes, doe de suiker erbij en meng het met een mixer tot een romig geheel.
  3. Voeg het ei en de aroma toe, mix weer tot je een romig geheel hebt.
  4. Voeg het zout, bakpoeder en 1 cup bloem toe. Mix tot het helemaal gemengd is. Voeg dan een halve cup bloem en een halve cup meel toe, meng weer, en voeg tot slot de laatste cup meel toe.
  5. Het laatste stukje moet je meestal even met de hand kneden, tot je een soepel deeg hebt.
  6. Leg het deeg 2 uur in de koelkast.
  7. Steek je koekjes uit!
  8. Bak ze in de oven tot ze een heel klein beetje bruin zijn geworden aan de randjes. In mijn combi-oventje is 16 minuten op 220 graden ideaal, maar dit verschilt sterk per oven! Zie ook de foto's onder dit recept.
Opmerkingen
  • Bakjes om 'een cup' af te meten kun je in kookwinkels en ook bij de HEMA kopen. Erg handig bij het maken van Amerikaanse recepten! Je hebt ze ook om 'een theelepel' en 'een eetlepel' af te meten, waardoor je dat veel preciezer kan doen dan met echte lepels.
  • In plaats van volkorenmeel kun je ook prima alleen bloem gebruiken (dus 3 cups in totaal). Met volkorenmeel heeft het koekje iets meer bite.
  • De twee uur in de koelkast is om ervoor te zorgen dat het deeg goed zijn vorm houdt wanneer je koekjes uit gaat steken. 
  • Deze hoeveelheid is genoeg voor 50 egelkoekjes (natuurlijk afhankelijk van hoe dik je het deeg uitrolt).
Het resultaat:
Klaar om uit te rollen en uit te steken! Deze uitsteker was veel makkelijker dan die van de herfstkoekjes. Zo gaan ze de oven in:
En ze zijn goed als ze er zo uitzien (dus net bruin aan de randjes):
Dan het grote versieren. Dit doe ik met royal icing, met een heel simpel recept.

Recept Royal Icing
Ingrediënten
10 gram eiwitpoeder (hier te koop)
60 ml koud water
3 bussen poedersuiker

Bereiding
  1. Doe het eiwitpoeder in een zeefje. 
  2. Giet het water in een kom.
  3. Doe ongeveer een halve bus poedersuiker in de kom.
  4. Zeef hier een deel van het eiwitpoeder overheen.
  5. Meng het goed (ik doe dit gewoon met een metalen lepel).
  6. Herhaal stap 3 t/m 5 tot je genoeg icing hebt!
Opmerkingen
  • Op de verpakking van het eiwitpoeder staat een andere bereiding. Zij adviseren om eerst het eiwitpoeder twee uur lang op te laten lossen en dan de poedersuiker erdoorheen te mengen. In mijn ervaring klontert het eiwitpoeder op die manier vreselijk (wel iets minder als je af en toe tussendoor met een vork roert) en op deze manier werkt het prima zonder vervelende klontjes die je spuitmondje verstoppen!
  • De verhoudingen zijn ongeveer en heb ik van de verpakking gehaald. Meestal doe ik een flinke eetlepel op drie bussen poedersuiker, begin ik met een klein bodempje water en voeg ik tijdens het mengen meer toe. Je hoeft het dus niet heel precies te doen en het hangt er ook vanaf hoe dik je de icing wil hebben. Voor dunnere icing voeg je meer water toe, voor dikkere meer poedersuiker. Wanneer je alles geleidelijk mengt (en dus niet drie bussen poedersuiker tegelijk in een kom doet) kun je de consistentie van je icing goed regelen.
Deze keer had ik twee diktes icing gemaakt: medium dik voor flooding en extra stijf om de 'stekels' van de egel mee te maken. Eerst heb ik het 'lijfje' gemaakt met de medium icing:
Het neusje is een suikerpareltje. Vervolgens ging ik de 'stekels' maken en besloot ik eens te experimenteren met tip 233 (voor 'gras') en een star tip, om te kijken of ik wat meer structuur kon maken. Helaas vond ik dit geen succes:
Ik vond het een beetje too much. Dus heb ik mijn icing verdund en ben ik weer gewoon gaan flooden. Het is dus niet helemaal wat ik in gedachten had, maar ik vind ze toch schattig geworden. Een paar foto's van het eindresultaat:
En een paar ingepakt voor een vriend:
Nu het weer omslaat en Sinterklaas bijna het land verlaat ben ik al in gedachten bezig met koekjes in Kerstthema. Bovendien hoop ik volgende week een keertje de cake pops van Bakerella te proberen, dus dat wordt weer een klein intermezzo op deze blog!

14 opmerkingen:

  1. Ze zijn superschattig!! En vast nog lekker ook, wat wil je nog meer? :)
    Ben heel benieuwd wat je tijdens de donkere dagen gaat maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeeeeeeh die waren lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Allereerst wil ik zeggen dat je een leuke site hebt. Ik heb 'm pas ontdekt en vind het super wat je zoal maakt. Ik was ook enorm blij met je Koekjesrecept want de gewone suikerkoekjes vind ik niet echt bijzonder, jouw recept is idd lekkerder door het tarwemeel. Maar vandaag heb ik ze geprobeerd te versieren, niet heel goed gelukt, eerst de icing te dik voor flooden en daarna weer te dun. Toen heb ik het maar opgegeven. Maar wat ik wilde vragen, klopt het dat de koekjes zacht worden? Ze zijn in het begin lekker knapperig maar worden toch steeds zachter en met de icing helemaal. Klopt dat of doe ik iets verkeerd? En hoe bewaar jij ze als je ze versierd hebt? Ik wil er zo graag mee door gaan maar het moet ook wel lekker smaken natuurlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de complimenten! Ik vind het heel leuk dat je het recept hebt geprobeerd! Het zou kunnen dat de koekjes een klein beetje zachter worden, maar eigenlijk nooit zo erg dat het me echt opviel. Hoe lang had je ze bewaard? Ik adviseer meestal ze binnen twee weken op te eten (maar ze zijn nog veel langer daarna houdbaar), dan smaken ze het best. Misschien ietsje langer bakken? Waren ze bruin aan de randjes? Of een heel klein beetje dunner uitrollen? Of proefde je misschien de zachtheid van de icing? Dat is namelijk keihard van buiten, maar blijft van binnen zacht.

    Ik leg ze bijna altijd op een schaaltje, onbedekt. Als ik ze in een koektrommel doe, doe ik meestal steeds een laagje bakpapier of een servetje tussen, maar dat is vooral om de versieringen te beschermen.

    De dikte van de royal icing is het moeilijkste, vind ik. Het is ook bij mij heel vaak mislukt voordat het goed ging. Ik wil er nog een keer een blogpost over schrijven, maar ik vind het moeilijk om het met alleen foto's en tekst uit te leggen. Als je geen al te ingewikkeld vormpje hebt kun je de 'randjes' het beste met icing die een beetje op honing lijkt spuiten: als je de lepel eruit trekt ontstaat er een piekje dat langzaam terugvalt in de icing en binnen een seconde of tien (bijna) helemaal weggesmolten is. Flooden doe je dan met net wat dunnere icing (maar absoluut niet zo vloeibaar als water, meer dat als je een piek trekt deze er binnen 3 seconden weer in is gezakt). Misschien staan er goede filmpjes op Youtube? Oefeningen baart in elk geval met royal icing echt kunst, dus gewoon nog even doorzetten en simpel beginnen! Succes (en heel veel plezier natuurlijk)!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor je snelle reactie en uitleg :-) Ik heb de koekjes gister gebakken. Misschien moet ik ze idd wat langer bakken, ze waren niet echt bruin aan de randen.
    Ik had ze eigenlijk al wel vrij dun, hoeveel mm doe jij ongeveer? Ik denk dat ik ze 3 of 4 mm had.

    Ja ik kan me voorstellen dat het lastig is om de dikte van de icing duidelijk over te brengen. Maar het is me nu al wel wat duidelijker. Over een tijdje maar weer een poging wagen, het is zo zonde steeds de koekjes weg te gooien terwijl ik ze graag zou willen uitdelen of weggeven (en zelf wat van snoepen natuurlijk). Nou ik blijf in ieder geval jouw blog in de gaten houden voor inspiratie ;-) Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is even experimenteren per oven (in de mijne moeten ze 16 minuten op 220 graden, in die van mijn ouders 14 minuten op 190 graden...), maar dan zal het denk ik inderdaad aan de baktijd gelegen hebben. Zodra de randjes (echt alleen de randjes) bruin worden, zijn ze goed. Ik heb er even een geodriehoek bij gepakt en de mijne zijn 4mm dik, dus dat zal het niet geweest zijn! Succes met de volgende poging, ik leer ook nog steeds elke keer wat bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou dan ga ik dat gewoon proberen, ze langer in de oven laten. Ben benieuwd :) In ieder geval bedankt voor je tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hallo Stephanie!

    Ook ik volg met veel plezier jouw blogs! Je creativiteit heeft al voor de nodige 'volle' zondagmiddagen gezorgd ;-) Het bakken van koekjes met de nodige versieringen (fondant, marsepein of royal icing) vind ik erg leuk om te doen, maar ik zoek nog een aanvulling: waar koop jij die ontzettend leuke zakjes om de koekjes in te verpakken? Zo worden ze natuurlijk erg leuk om als kleine cadeautjes te geven!

    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, sorry... ik zie nu pas dat ik alles wel erg 'leuk' vind.... :-s

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Miranda! Nu durf ik haast niet meer te zeggen dat ik het heel leuk vind om zo'n berichtje van je te krijgen :). Over de zakjes: die komen van de Wibra, ze liggen bij de spullen om kaarten mee te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hallo Stephanie,

    Dank voor je reactie! Manlief is erop uitgestuurd en met succes! Ik heb inmiddels ook de zakjes bemachtigd en de eerste koekjes erin gemoffeld. Leuk leuk leuk!!! ;-) ;-)

    Zie http://94.100.124.179/1227150001-1227200000/1227168401-1227168500/1227168454_5_zuEQ.jpeg (hoop ik!)

    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat zijn je koekjes prachtig gelukt! Zijn deze met fondant met structuurmatjes gedaan? Ik vind ze hoe dan ook heel geslaagd. En inderdaad, die zakjes geven ze nog net een beetje 'extra'!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jij en ik wonen toch in Nederland, daar worden ALLE recepten in grammen aangegeven. Waarom gebruik je de amerikaanse maatvoering ipv gewooon grammen.
    Groetjes banketbakker opa-henny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Henny, grammen zijn in Nederland inderdaad gebruikelijk, maar ik baseer mijn recepten meestal op Amerikaanse boeken en sites. Ik heb zo'n setje cups (tegenwoordig zijn ze zelfs bij de Hema te krijgen) en vind die wel handig in het gebruik, omdat je ze gewoon volschept. Ik heb zelfs pas sinds deze week een weegschaal, je doet het toch met de spullen die je hebt! Maar als je benieuwd bent hoe dit recept in grammen is: 1 cup suiker is ongeveer 225 gram, 1 cup bloem is ongeveer 140 gram.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...