donderdag 11 november 2010

Herfstkoekjes


Morgen is mijn moeder jarig. Ze heeft een taart geïnspireerd op deze besteld en zei het leuk te zullen vinden als ik bijpassende koekjes zou maken. Natuurlijk wilde ik dat, wat leidde tot een project van drie (!) avonden. Maar ze zijn met liefde gemaakt. Op dag 1 heb ik het deeg gemaakt (weer suikerkoekjes met de helft van de bloem vervangen door volkorenmeel):
De cirkelvormige uitstekers waren voor een ander, helaas iets te ambitieus project. Op avond 2 vond het uitsteken plaats:
Dit was geen makkelijke uitsteker, want het 'takje' brak regelmatig af. Tip: doop de uitsteker af en toe in de bloem en haal het deeg langzaam uit de uitsteker. Op dag 3 vond het meest tijdrovende gedeelte plaats: versieren! De taart heeft vijf kleuren, dus uiteraard wilde ik ook vijf kleuren hebben.
Dat doe ik dus nóóit meer. Dit kostte echt ontzettend veel tijd. Sowieso het mixen van de rode kleur, dat heeft bijna een half uur geduurd om het goed te krijgen. Maar vooral tijdens het versieren zelf: ik had niet genoeg icing om aparte zakken te maken voor de omtrek en het flooden en ook niet vijf spuitmondjes van de goede grootte, dus ik moest regelmatig zakken legen en nieuwe vullen, spuitmondjes afwassen... Voortaan houd ik het bij drie kleuren. Maargoed, uiteindelijk had ik dus vijf kleuren en begon ik met de omtrek te spuiten met medium dikke royal icing:
Vervolgens heb ik met behulp van flooding de oppervlaktes mooi egaal gekleurd. Omdat ik dat nog wat saai vond heb ik een van mijn favoriete technieken gebruikt: drop-in flooding. Daarvoor flood je eerst je koekje met de basiskleur en daarna teken je er direct met icing van een andere kleur in. Ik heb nerven getekend met een van de andere vijf kleuren. Het leuke van drop-in flooding is dat het koekje egaal blijft: de nerven komen niet op het koekje, maar versmelten met de rest. Een aantal vers versierde koekjes waarop het effect te zien is:
Er miste echter nog steeds is: de warme herfstgloed! Hoog tijd om te experimenteren met eetbaar glitter. Het poeder gemengd met citroensap:
Hiermee heb ik alle koekjes licht beschilderd, zodat er een subtiele gouden gloed over is gekomen. Het eindresultaat:
De herfstblaadjes staan nu ingepakt klaar, morgen zal ik ze aan mijn moeder geven. Hopelijk vindt ze ze mooi!

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...