woensdag 1 december 2010

Intermezzo: Oreo truffels


Ik ben groot fan van Bakerella. Zij heeft een schitterende weblog met uitgebreide how-to's van alles wat ze maakt. Waar ze beroemd om is zijn cake pops: kleine balletjes cake, versierd met chocolade en spikkels, op een lollystokje. Ontzettend schattig. Ze heeft ook een prachtig boek uitgebracht, dat ik hier heb liggen. Ik heb het alleen nooit aangedurfd ze zelf te maken, omdat ik er bij voorbaat al van overtuigd was dat het nooit zo mooi zou worden als bij haar. Gelukkig is er ook een light versie van de cake pops: Oreo truffels! Geen ingewikkelde versieringen, geen trucs met lolly-stokjes en vooral: Oreo's! Vorige week waren de Oreo's in de Bonus, dus aangemoedigd door dit teken heb ik het deze week eindelijk geprobeerd. Zo leuk om te doen! En je hebt maar drie ingrediënten nodig: Oreo's, roomkaas en chocolade. Dat heb ik altijd wel in huis!

Dit is een erg eenvoudig recept, maar toch heb ik het voor elkaar gekregen een aantal dingen niet zo handig aan te pakken en zo tijd te verspillen en extra vaat te genereren. Daarom heb ik een uitgebreide how-to gemaakt met 24 foto's, zodat eenieder die dit ook eens wil proberen dit na het lezen hiervan vol vertrouwen aandurft, want echt iedereen kan dit. Dus, without further ado:

How-to Oreo truffels maken
Ingrediënten
2 rollen Oreo's
1 bakje roomkaas
1 reep chocolade
versiersels (optioneel)

Dit is genoeg voor 30 truffels.

Stap 1 heb ik gisteravond uitgevoerd. Hiervoor heb je de Oreo's en de roomkaas nodig.
Ja, dit is inderdaad maar anderhalve rol Oreo's, ik weet ook niet wat er met de rest is gebeurd... Om te beginnen verkruimel je de Oreo's. Een blender maakt dit allemaal heel veel makkelijker (alhoewel ik ook wel eens succes heb gehad met een hamer en een theedoek). Breek ze alvast doormidden om het iets makkelijker te maken en doe ze in de blender (inclusief het witte spul ertussen):
Ik heb ze gecrusht met de pulse-knop. Tussendoor af en toe even de blender openmaken en de koekjes omroeren met een lepel. Binnen twee minuten heb je dan heel fijn verkruimelde Oreo koekjes:
Dit meng je vervolgens met het bakje roomkaas. Ik heb dit eerst in de blender geprobeerd, maar dat was geen succes. Giet de kruimels dus in een kom en ga verder met een mixer:
Hoe minder roomkaas je gebruikt, hoe beter. Zorg dat je genoeg toevoegt zodat je van het mengsel balletjes kan kneden, maar niet meer dan dat. Ik denk dat één pakje roomkaas op twee of tweeënhalve rol Oreo's ideaal is. Zodra alles gemengd is ziet het er zo uit:
Rol hier vervolgens balletjes van en leg ze op een stukje bakpapier. Dit is een plakkerige stap en ik heb gemerkt dat je handen wassen in bloem in dit geval niet helpt. Zolang je rolt met alleen de palmen van je handen valt het echter wel mee. Maak ze ongeveer anderhalve centimeter groot, want ze zijn erg machtig en als ze niet al te groot zijn passen ze leuk in cupcakepapiertjes. Uiteindelijk ziet het er zo uit:
Nu volgt het onderdeel 'geduld'. De balletjes zijn nu namelijk niet stevig genoeg om in de chocolade te dippen. Op internet wordt aangeraden om ze een uur of twee in de vriezer te leggen. Helaas heb ik maar één vriesvak dat ik bovendien deel met een huisgenote, dus dat ging niet. In de plaats heb ik ze een nachtje in de koelkast gelegd en dat werkte ook prima.

Dan stap 2: het dippen in de chocolade. De benodigdheden:
Dit is de moeilijkste stap en hierbij is ook wel het een en ander misgegaan. Vooral bij het smelten van de chocolade. Ik begon met andere chocolade dan hier op de foto en heb deze au bain marie geprobeerd te smelten. Helaas stond mijn bakje binnen een minuut onder water. Geen succes. Dus door naar optie nummer twee: smelten in de magnetron. Dit ging lange tijd uitstekend en er ontstond een mooi glad chocolademengsel. Tot ook hier het noodlot toesloeg en ik ineens een kruimelige massa had: mijn chocolade was 'verbrand'. Omdat ik vastberaden was het medium chocolade te bedwingen, ging ik naar de supermarkt om nieuwe te halen. En wat kom ik tegen? Kookchocolade van Verkade, met de belofte 'lukt altijd'. Dat klonk haast te mooi om waar te zijn, maar toch nam ik het mee. Eenmaal thuis construeerde ik een nieuw au bain marie systeem, waarmee kans op water in mijn bakje minimaal was. Zie hier:
Dit is een Blandaschaal van 20 cm in mijn spaghettipan en het past werkelijk perfect! Voortaan ga ik het altijd zo doen, want vanaf dit punt liep het hele proces als een trein. De chocolade smolt wonderbaarlijk snel. Binnen een minuut had ik dit:
Ik heb er uiteindelijk anderhalve reep in gedaan, maar achteraf was één reep ruim voldoende geweest. Toen werd het tijd voor het onderdeel waar mensen het meest huiverig voor zijn: het dippen van de balletjes in de chocolade. Dit is echter geen enkel probleem wanneer je de beschikking hebt over een plastic vork. Dat leest u goed, een plastic vork. Haal de middelste tanden eruit en je hebt een prachtig diphulpmiddel. Het stappenplan dippen bestaat uit vier eenvoudige stappen. Stap 1: leg een balletje in de chocolade.
Stap 2: rol het balletje rond in de chocolade met behulp van de vork, zodat deze helemaal bedekt is met de chocolade.
Stap 3: schuif de gepimpte vork onder het balletje en til het balletje uit de chocolade.
Stap 4: leg het balletje voorzichtig op een stukje bakpapier.
Tadaa! Zo gebeurd. Ik heb telkens vijf balletjes uit de koelkast gehaald, zodat de rest nog mooi stevig zou zijn voor het dippen. Mijn bakpapier ligt hier op een snijplank. Dat is geheel onnodig, maar ik heb zo'n kleine keuken dat het handig is dat ik de balletjes kan verplaatsen. 

Na het dippen is het tijd om te versieren! Doe dit direct na elk balletje, want de chocolade wordt heel snel hard. Ik heb geëxperimenteerd met verschillende soorten spikkels:
De hartjes zijn denk ik mijn favoriet. Welke vinden jullie het leukste? 

Voor de tien overgebleven balletjes had ik andere plannen:
Overeenkomsten met het logo van een ter ziele gegane tv-zender zijn geheel toevallig. Deze heb ik versierd met witte chocolade. Dit was maar zo'n klein beetje dat ik het wel heb gesmolten in de magnetron.
Doe het twee keer een minuut op maximaal vermogen in de magnetron, goed roeren tussendoor. Daarna een paar keer tien seconden totdat het een gladde massa is. Doe ondertussen een druk-en-sluitzakje met een hoekje naar beneden in een glas. Giet daar vervolgens de gesmolten witte chocolade in en doe er een broodclip op om een schattig spuitzakje te krijgen:
Knip vervolgens een héél klein puntje af en... versieren maar! Let op: de chocolade is pas net gesmolten en loopt er dus heel snel uit!
Omdat ik nog chocolade over had heb ik meteen maar een chocoladeletter voor mezelf gemaakt. Je moet toch wat.

Laat nu de balletjes tien minuten hard worden. Je kan ze zo opeten, of je kan ze nog in mini-cupcakepapiertjes zetten en onscherpe foto's van ze maken:
Het eindresultaat:
Bewaar ze vervolgens in een doosje in de koelkast.

De truffels zijn makkelijk om mee te nemen en leuk om uit te delen. En ze smaken ook nog eens heel heerlijk! Nadat ze even in de koelkast hebben gestaan smaken ze naar mijn mening het beste. In deze proef je de roomkaas wel goed, als ik niet die halve rol Oreo's op had gegeten was de verhouding denk ik net iets beter geweest. Ook denk ik dat melkchocolade hier beter bij past dan pure chocolade, maar dat moet ik natuurlijk eerst proberen voordat ik het zeker weet... En hoe zou het zijn met chocopasta in plaats van roomkaas? Ik vond deze Oreo truffels in elk geval superleuk en makkelijk om te maken en ga het absoluut nog een keertje doen!

8 opmerkingen:

  1. Wat een goede how to zeg! Ok het resultaat ziet er super uit! Mijn complimenten.
    En ik wil ook nog ff kwijt dat je het behalve duidelijk ook nog eens erg leuk formuleert.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de complimenten! En voor je emailtje natuurlijk, dat was heel leuk om te krijgen. Ik ben benieuwd hoe het met chocopasta bevalt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een geweldige tekst!!!
    ik lig helemaal dubbel hier.
    super.

    ennuh...heb je hem ook gemaakt met de chocoladepasta? en zo ja, hoe smaakte die?
    en misschien recept?

    gr sjaan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel! Ik heb ze inderdaad later nog eens met chocoladepasta gemaakt, alle details kun je hier vinden: http://koekjesentaartjes.blogspot.com/2011/07/oreo-truffels-met-witte-chocoladepasta.html

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi, ik heb ze gemaakt om op het werk te trakteren. Niet iedereen wil altijd een stuk taart. Mijn collega's vonden het echt heel lekker en een aantal wilde zelfs het recept. Ik heb ze doorverwezen naar deze pagina. Echt heel lekker en leuk! Ik had geen kookchocolade gebruikt, maar gewoon pure chocolade en het dippen ging bij mij dan ook niet. Ik heb het met een siliconenkwastje erop 'geverfd'. Dat ging wel prima. Ik ga dit zeker vaker maken!! Thanks

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen! Jammer dat het dippen niet lukte, gek genoeg is het mij een tweede keer met kookchocolade niet gelukt en wel met gewone chocolade van de AH (http://koekjesentaartjes.blogspot.com/2011/07/oreo-truffels-met-witte-chocoladepasta.html). Ik weet ook niet waar dat aan ligt, maar mooi dat je toch een oplossing hebt gevonden!

      Verwijderen
  6. Je handen iets vet maken met boter of olie dan plakt het niet als je de balletjes draait

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...