zaterdag 6 november 2010

Koekjes met Royal Icing: wat vooraf ging

Het begon allemaal in de zomer van 2009 met The Confetti Cakes Cookbook van Elisa Strauss. Naast de meest indrukwekkende taarten bevat dit boek namelijk ook foto's en instructies voor de mooiste koekjes versierd met een gepimpt soort glazuur, genaamd royal icing. En mevrouw Strauss verzekerde me dat dit helemaal niet zo moeilijk was. Geïnspireerd mixte ik mijn eerste royal icing naar een recept uit het boek voor mijn eerste poging: koekjes in de vorm van pumps. Een hoop geklieder met de spuitzak later (tip: plaats de zak in een glas wanneer je 'm vult en sluit de achterkant met zo'n clipje voor een broodzak!) greep ik naar mijn eerste koekje, kneep ik in de spuitzak... en er gebeurde niets. Met bovenmenselijke kracht wist ik er uiteindelijk een bibberig lijntje uit te persen. Tien minuten later gaf ik het op. Resultaat: drie koekjes met onderbroken, niet zo rechte lijntjes en uitgeputte armen.

Even googlen leerde me dat dit een ware beginnersfout was: mijn icing was te dik geweest. Na enkele instructiefilmpjes op Youtube te hebben gekeken was ik weer vol vertrouwen. Bovendien wist ik een mix waar alleen nog water bij moest te bemachtigen. En warempel, deze keer kwam er inderdaad icing naar buiten. Heel soepel ging het niet, maar het lukte. Op mijn versierskills van dat moment ben ik bepaald niet trots (in het bijzonder omdat de gelijkenissen met het voorbeeld van mevrouw Strauss ver te zoeken zijn), maar toch: ik had succesvol koekjes versierd middels flooding!
Deze koekjes markeerden het begin van een nieuwe hobby: ik nam me voor ooit net zulke beeldige koekjes te produceren als in het boek. Al doende leerde ik en in de loop van het afgelopen jaar ging het steeds beter en beter. Een chronologisch overzicht van de koekjes die ik sindsdien heb gemaakt:

Halloweenkoekjes (oktober 2009)

Pantheonkoekjes (november 2009)

Sneeuwvlokjes (december 2009)

Jurkjes (maart 2010)

Paaskoekjes (maart 2010)

Pi koekjes met Smarties (mei 2010)

Pi koekjes met tekst (juni 2010)

En toen was er een heel erg lange pauze... tot twee weken geleden, toen ik cupcake koekjes heb gemaakt. Daarover binnenkort een aparte post!

6 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Ik vroeg me af hoe je aan de pi koekjes uitsteekvorm bent gekomen!

    Groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Astrid,

    Wat leuk dat je ook pi koekjes wil maken, heb je er een bepaalde bestemming voor? Bij mij staan ze in elk geval voor 14 maart (wereld pi dag) weer op de planning! Uitstekers in wiskundethema zijn helaas niet zo makkelijk verkrijgbaar, deze is afkomstig van coppergifts.com. Ook kwam ik setjes Griekse letters tegen op cheapcookiecutters.com (categorie 'Greek Letter cookie cutters'), maar bij die site heb ik zelf nog nooit besteld.

    Groetjes, Stéphanie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Stéphanie,

    Dank je wel voor je snelle reactie! Die coppergifts.com is wel echt een hele leuke site voor uitsteekvormpjes!
    Beetje jammer van de dure verzendkosten, weet jij hoeveel de internationale kosten exact zijn? En hoelang het duurt voordat je de bestelling binnen krijgt?
    Ik wil trouwens ook de koekjes voor wereld pi dag, 14 maart maken. Ik ben een wiskundestudent en wil samen met m'n studiegenootje bakken :)
    Alvast bedankt,

    Groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daar vraag je me wat, ik heb hem al een tijdje! Maar er staat me bij dat het totaalbedrag uiteindelijk best meeviel, een euro of 15 voor alles bij elkaar? Op afstand de duurste uitsteker die ik heb, maar natuurlijk ook de mooiste! Hoe lang het duurde zou ik ook niet meer weten, dat kun je denk ik beter bij hen informeren... Als je niet al te veel koekjes wil maken kun je ze ook zelf uitsnijden (je kan zelfs van een placemat oid een template knippen om omheen te snijden) of hier eens kijken: http://www.youtube.com/watch?v=2HgFx4_M-ao

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo ik ben Wendy ik heb een vraagje hoe maak je
    Royal icing en hoe maak je koekjes en een ronde taart
    Groetjes Wendy echt gaaf alles wat je maakt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Wendy, bedankt voor je berichtje! Hoe je royal icing maakt kun je vinden onder 'Recepten' (een tabblad bovenaan deze blog). Hoe je koekjes maakt is wel een erg brede vraag, maar als je bij 'Fotogalerij' kijkt, kun je zien wat ik zoal heb gemaakt. Als je dan op een foto klikt ga je naar de bijbehorende blogpost, waar ik meestal in uitleg hoe ik de koekjes heb gemaakt. Veel plezier en suces!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...