zaterdag 6 november 2010

Stéphanie en fondant: een geschiedenis


Welkom! Waarom nog een bakblog, terwijl er al zoveel websites met zoveel indrukwekkendere creaties bestaan? Er zijn zelfs televisieseries over de allerbeste taartkunstenaars. Mijn doel is niet om hier aan toe te voegen, maar om voor mezelf een overzicht te creëren van mijn baksels. Tot op heden heb ik enkel af en toe wat foto's op Hyves of Facebook geplaatst. Alhoewel mijn vrienden altijd trouw melden dat ze het allemaal mooi vinden, lijkt een blog me toch een geschikter medium, omdat ik hier meer foto's van het bakproces kan plaatsen. En vanwege mijn honderd niet-geïnteresseerde-Facebookvrienden, voor wie al die berichtjes misschien wel net zo storend zijn als al die Farmville notificaties voor mij (en bij mijn foto's kunnen ze niet eens gratis digitale groenten/hout/koeien krijgen). De komende dagen wil ik een korte samenvatting van al wat ik het afgelopen jaar gebakken heb plaatsen.

Zodra ik op kamers ging wonen raakte ik besmet met het bakvirus. Ik trof een geweldige huisgenote, die mij inspireerde tot het fabriceren van brownies uit een pakje. Langzaamaan klommen we op tot prinsessencakejes en erlenmeyervormige koekjes. Toen ik verhuisde, voelde ik me klaar voor een Groot Project en besloot ik samen met een andere vriendin een stapeltaart bekleed met fondant te maken, ter gelegenheid van het afstuderen van een vriend. Dit zonder ooit een taart die geen sachertorte-uit-een-pakje was te hebben gemaakt, of ooit fondant te hebben gezien. Dit bleek dan ook megalomanie van buitengewone proporties. We begonnen goed voorbereid:
Stap 1 was het maken van marshmallow fondant. Dit was de fatale fout. Het begon onschuldig in deze vorm:
Na het toevoegen van enorme hoeveelheden poedersuiker kon de mixer het niet meer aan op dit punt:
De blijvende herinnering is deze:
Wanhopend vroeg ik me af of mijn handen ooit nog uit deze plakkerige massa zouden ontsnappen en nam ik me voor nóóit meer het f-woord te gebruiken. Door de bewonderenswaardige volharding en creativiteit van de eerdergenoemde vriendin is het resultaat toonbaar geworden, maar het had weinig overeenkomsten met de visie waar we mee begonnen:
Bijna een jaar later was de herinnering wat minder vers en putte ik nieuwe moed uit een nieuw recept, namelijk dat van 'Michele Foster's Delicious Fondant'. De laaiend enthousiaste forumberichten hierover deden me geloven dat dit de oplossing zou zijn voor werkelijk al mijn zorgen. En ik moet toegeven dat het inderdaad wat beter ging. De bijbehorende poedersuikerravage (12 bussen voordat de fondant niet meer zo plakte...) was alleen geen pretje. Er is geen fotografisch bewijs van, maar stel je iets voor als een hele keuken die eruit ziet als de rechterhelft van deze foto:
De fondant was ook niet zo soepel als ik gehoopt had, waardoor ik moe en gefrustreerd slechts enkele hartjes zeer oncreatief op de ergst gescheurde plekken heb aangebracht, wat leidde tot dit:
Ook hierna besloot ik nooit meer fondant aan te raken. Standvastig als ik ben bestelde ik enkele weken geleden echter... kant en klare fondant. Mijn eerdere principes om alles zelf uit pure ingrediënten te maken waren inmiddels verbrijzeld. En boltaartjes, zo leerde wederom Het Internet me, zijn vele malen eenvoudiger om te bekleden dan rechthoekige taarten. Dit was een Nieuw Begin en plotseling werd het een obsessie: ik moest en zou het medium 'fondant' bedwingen en binnen no time de meest prachtige verjaardagstaarten creëren. En het Nieuwe Begin begon goed: de in de IKEA-Blanda-schaaltjes gebakken bolletjes kwamen prachtig bol uit de oven:
Helaas waren ze na het bekleden met botercreme iets minder bol, een teleurstelling waar ik reeds enkele oplossingen voor heb gevonden. Maar dit weerhield me er niet van om de Niet Zo Bolle Boltaartjes toch te willen bekleden met fondant. En wat een sensatie! Na slechts een minimale hoeveelheid poedersuiker te hebben gebruikt bij het uitrollen gebeurde er dit:
Jawel, de fondant vormde zich naar de taart! Het was soepel! HET WERKTE! (en het was wit, maar ik bak altijd middenin de nacht) Binnen enkele minuten had ik ineens twee passabele taartjes:
Een wonder! Natuurlijk, er zijn vele verbeterpunten. Zo had het randje onderaan wel wat symmetrischer gemogen en had ik de strik wat netter kunnen afwerken. Toch ben ik stiekem een beetje trots dat het eindelijk is gelukt iets te maken met fondant dat er best leuk uitziet en nog goed smaakt ook. De zelfgemaakte fondant heb ik afgezworen, voortaan laat ik dit fantastische product kant en klaar bij mijn voordeur afleveren. Mijn handen jeuken om hier verder mee te experimenteren en een 'echte' taart te bekleden. Ik heb al genoeg ideeën voor Kerst en Oud & Nieuw. En nu dit gelukt is, ben ik wel benieuwd geworden wat er gebeurt als ik marsepein gebruik in plaats van fondant...

14 opmerkingen:

  1. Laat mij dan toevoegen dat deze taart, naast dat hij er natuurlijk prachtig uitzag, ook heerlijk smaakte! Ook een belangrijk aspect. ;) Oh, dat geldt in mijn herinnering ook zeker voor de Renzo/Sallustius-taart, een waar meesterwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje :)! Voor de Sallustiustaart wil ik niet teveel verantwoordelijkheid op me nemen, die is toch echt gered door keukenprinses Erle!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een prachtige taartjes, welke diameter hebben jouw blandaschalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankje! De twee taartjes op de foto zijn gemaakt in de allerkleinste Blandaschalen, maat 12 cm. Het bakje ziet er superklein uit, maar het taartje dat er uitkomt levert minstens vier flinke stukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi,vandaag zelf fondant gemaakt, wat een hel!Dit nooit meer...mag ik vragen welk merk fondant jij gebruikt, lees nogal wat tegenstrijdige berichten op internet over vieze fondant en onhandelbaar spul( dan kan ik het nl net zo goed zelf blijven maken...)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha gelukkig ben ik niet de enige waarbij het niet zo'n succes was, ik ken vrijwel niemand die zelf fondant maakt en ik snap nu waarom! Ik gebruik niet zo vaak fondant, de paar keer dat ik het heb gebruikt heb ik FunCakes gebruikt (vooral omdat het heel handig tegenwoordig gewoon bij de Jamin verkrijgbaar is). Ik vind die prima smaken en er is heel goed mee te werken (wel heel eventjes kneden voor gebruik), maar over de andere merken weet ik niets, dus ik kan helaas niet zeggen welke het beste is! Misschien even een eerst even een kleine verpakking proberen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je taarten en cupcakes zijn zo mooi ben zelf ook aan het proberen maar lukt me nog steeds niet om fondant temaken kan je me mischien helpen hiermee??

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dankjewel! Ik zou je heel graag helpen, maar bij mij was het dus ook niet zo'n succes. Veel werk, veel troep en het resultaat werkte veel minder makkelijk dan kant en klare fondant. Dus het beste advies dat ik je kan geven is om eens naar de Jamin of een bakwinkel te gaan en daar een klein pakje Funcakes fondant te kopen om het eens te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hay Stephanie


    Wat een leuke website heb jij zeg.
    Ik kwam toevallig op je site omdat ik van de week cupcakes ga maken met fondant, het is de eerste keer dus ik ben benieuwd hoe het gaat.
    Ik ga het in ieder geval niet zelf maken ha ha ha.
    Maar wat ik je wilde vertellen terwijl ik zat te lezen zag ik dat je in Seattle bent en heel toevallig wonen wij in friendswood Texas en ken ik ook dat gevoel van ik moet alles hebben bij de Michaels en wat dacht je van de Joans craft factory ook een super winkel.
    En toen las ik dat je van die suiker sheets had zien hangen en vroeg je, je eigen af wat je daar mee deed !
    Toevallig weet ik dat die gebruik je met een cricut cake machine.
    Die heb ik van de week gekocht en omdat we in april terug naar Nederland verhuizen had ik natuurlijk eerst even de stroom toevoer gecheckt maar het is 50 60 HZ dus ik kan hem mee naar Nederland nemen.

    Maar die bladen die plak je op een mat en die mat voer je in het machine en met dat machine snij je allemaal figuurtjes uit super cool.

    Nou beetje lang berichtje geworden maar nog maals je hebt een super leuke site.
    En bak ze

    Groetjes Ilse Edel

    ilseedel@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ilse,

    Bedankt voor je uitgebreide reactie, wat leuk! Joanns vind ik inderdaad ook super, maar de Michaels is hier toevallig dichter in de buurt. Bedankt voor je uitleg over de sugar sheets! Ik zag dat ze ook speciale dingetjes verkochten om figuurtjes mee uit te steken, maar dat het ook in de Cricut kan is helemaal leuk! Ook geweldig dat hij mee terug kan naar Nederland! Je kan ook fondant in de Cricut doen (niet dat ik er zelf een heb), dan heb je waarschijnlijk helemaal in een handomdraai mooie cupcakes! Heb je ook een keer een Wiltoncursus gedaan? Er is er ook eentje over fondant. Veel plezier met versieren in elk geval, ik ben benieuwd naar het resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb een tip voor je mmf, maak het in een broodmachine! gaat veel makkelijker:D

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Creatief! Ik heb helaas geen broodbakmachine, maar mocht die dag ooit komen, dan zal ik het proberen. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hoi effe een vraagje die blanda schaaltjes van ikea, kunnen die in de oven?, ik had paar keer gevraagd toen ik bij ikea was of ze in de oven kunnen. Ze zeiden van nee dat het alleen om te serveren was..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien zijn ze er niet voor bedoeld, maar kleine boltaartjes bak ik altijd in de kleine Blanda-schaaltjes.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...