zaterdag 25 december 2010

Kerstkoekjes met royal icing: de 122-stuks-editie!


Koekjes versieren is een sport. Het is namelijk mogelijk er spierpijn van te krijgen, zo heb ik ervaren. In slechts zeven uur tijd heb ik er 122 versierd. Inclusief opruimen en icing mengen, dat wel. Het waren er eerst bijna 150, daar weten enkele hongerige gezinsleden meer van. Deze koekjes zijn namelijk niet versierd in mijn keuken die zo klein is dat we er het beste op nanoschaal over kunnen spreken, maar in de Echte Keuken van mijn ouders. En dat hebben ze geweten. Mijn moeder liet geen gelegenheid voorbijgaan om alle poedersuiker snel weg te stofzuigeren zodra ik even wegliep. Elke vierkante centimeter van het aanrecht was bedekt met kommen icing, spuitzakken, spuitmondjes, kleurstoffen en zelfs pantykousjes (voor een mislukte methode om icing geschikt te maken voor tip 1). Uiteindelijk gaf mijn moeder het op en ging ze als ramptoerist in eigen keuken over op het maken van foto's van de ravage.
Valt best mee toch? Dit was echter nog maar vroeg in de middag...

Koekjes versieren is een gevaarlijke sport. Voor de toeschouwers dan. Bijna had ik mijn famile + schoonfamilie goedbedoeld volledig uitgemoord. Ik had namelijk het plan opgevat om enkele koekjes goud te schilderen. Een welwillende studiegenoot had me hiertoe van wodka voorzien, om het goudpoeder in op te lossen. Op een taartenforum werd me echter aangeraden hiervoor 96% alcohol te gebruiken. Dus wat doe ik? Ik ren op weg naar de trein even langs de Etos en haal daar 96% alcohol. Dit flesje:
De mededeling van het kassameisje dat het niet op de huid gebruikt mocht worden vond ik wel een beetje zorgwekkend. Maar ach, alcohol verdampt, toch? Daarom is het zo geschikt om mee te schilderen. Zodra mijn zusje het zag uitte ze al wat twijfel. Eenmaal thuis was ook mijn moeder het erover eens dat dit toch dubieus was en zou ik het niet nog eens op dat forum vragen? Dus ik vragen en jawel, binnen luttele minuten krijg ik reactie dat er verschillende soorten in zijn en dat dit niet de goede was (bedankt Suuz, je snelle reactie heeft levens gered). Toen ik mijn antwoord had lieten mijn moeder en zusje nog gierend van het lachen de diverse waarschuwingen op het flesje zien. "Gedenatureerde alcohol is ongeschikt gemaakt voor consumptie." "Niet voor inwendig gebruik". En natuurlijk een gevarenvierhoek:
Ik heb dus toch maar de wodka gebruikt! Voor de bezorgde lezer: ik proef altijd alles zelf voor, dus ik had hooguit zelf het loodje gelegd.

Het bakken heb ik wel nog in mijn eigen keuken gedaan. Helaas past er alleen maar een bakplaat ter grootte van een A4'tje in mijn oven, dus dit heeft even geduurd. Ik had tientallen ideeën, maar heb mezelf uiteindelijk beperkt tot slechts zes verschillende soorten koekjes.
Mijn moeder had een ruime hoeveelheid poedersuiker ingeslagen:
Dit zijn elf bussen. Ja, ze zijn allemaal opgegaan. Nee, ik ga dit niet aan de visite vertellen.

Het was nogal een werk! Ik ben begonnen met de witte koekjes, zodat ik de overgebleven icing nog door de andere kleuren kon mengen. Eerst met tip 2 een randje maken:
Dan flooden (met tip 4):
Uiteindelijk heb je dan een mooi wit canvas om verder te versieren:
Die sterren heb ik dus goud geschilderd, met behulp van wodka (bedankt Shane!) en Sugarflair Edible Luster.
Wodka schildert niet heel prettig en het heeft drie lagen gekost, dus misschien dat ik toch nog een keer op zoek ga naar de 96% alcohol die wel eetbaar is. Weet iemand waar dat te koop is? De wodka gaf dan wel weer een mooi verfbadje:
Vervolgens heb ik met tip 2 de sneeuwvlokjes versierd (wel zorgen dat de floodlaag goed droog is!). Bij sommige heb ik er ook suiker over gestrooid, maar ik denk dat ik ze zonder mooier vind. Een net versierde sneeuwvlok:
En met de geverfde sterren erbij:
De kerstcadeautjes waren het meeste werk. Eerst heb ik een groen lijntje gespoten met tip 2:
Daarna heb ik met rode icing een strikje erop getekend.
Tip: zorg dat er wat ruimte overblijft tussen de twee 'lintjes' (zoals hier op de foto), dat is straks makkelijker met flooden. Ik heb eerst de strik geflood met rode icing. Laat er een flinke hoeveelheid icing in lopen, zodat het bol staat.
Zorg dan dat je donker- en lichtgroene flooding icing klaar hebt staan. Flood eerst het koekje donkergroen en duw de icing met een satéprikker alle hoekjes in:
Laat er dan kleine druppels lichtgroene icing invallen. Ik heb tip 2 gebruikt.
Daarna wilde ik de strik er nog wat meer uit laten springen. Hiervoor heb ik stevige rode icing en tip 2 gebruikt. Daarmee heb ik de oorspronkelijke lijntjes van voor het flooden nog een keer overgetrokken, zodat de strik wat meer definitie krijgt. Daar heb ik geen foto van gemaakt, maar bij de foto's op het einde kun je het effect zien.

De kerstboompjes waren heel simpel. De manier om ze te maken lijkt erg op die van de cadeautjes. Eerst een lijntje trekken (actiefoto!):
Vervolgens eerst donkergroen flooden en dan meteen druppeltjes rode en lichtgroene icing erin laten vallen. Of andere kleurtjes natuurlijk!
De hulstblaadjes gaan bijna hetzelfde. Eerst lijntjes maken:
Daarna donkergroen flooden en met lichtgroen er direct nerven in tekenen. Vervolgens laten drogen, daarna kun je er met stevige rode icing nog besjes op tekenen.

De kerstkransjes heb ik vorige keer al uitgelegd, hier alleen nog even een foto van een tussenstap die vorige keer niet zo goed zichtbaar was:
De overlappende uiteinden werk je dus weg met het strikje. Het helpt wel om als de icing nog nat is de uiteinden in elkaar te duwen zodat het kransje overal even hoog is.

Om half elf 's avonds had ik uiteindelijk dit:
Telt u maar na, het zijn er 122! Ik besloot om vanochtend pas gedetailleerde foto's te gaan maken. En gelukkig maar, want wat lag er voor me onder de kerstboom? Fantastische cadeautjes!
Van links naar rechts: een opvouwbare fotostudio, een cupcake courier en een cupcake standaard! Ik ben er echt superblij mee en ben direct met de fotostudio aan de slag gegaan. Uitgestald ziet het er zo uit:
De foto's die ik ermee heb gemaakt:
Wat vinden jullie, beter met of zonder de fotostudio? Zometeen komt er familie op bezoek, ik hoop dat ze de koekjes mooi vinden. En morgen wordt het helemaal spannend, want dan geef ik een deel aan de schoonfamilie. Liefde gaat door de maag, ik hoop dat het waar is!

2 opmerkingen:

  1. Hoi zus,

    Een gevarendriehoek heeft drie hoeken, op het plaatje zie ik er 4! :D

    voorbeeld van gevarendriehoek:
    http://www.google.nl/images?hl=nl&expIds=17259,26442,28047&xhr=t&q=gevarendriehoek&cp=5&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1813&bih=874

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was nog zo van slag van deze ontsnapping aan de dood dat ik even een driehoek en een vierhoek door de war heb gehaald, kan de beste overkomen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...