maandag 20 december 2010

Kerstkoekjes met royal icing: de mini editie!


In mijn vorige post beweerde ik nog pas met kerst weer te gaan bakken, maar het is sterker dan ik: ik heb nieuwe kleurtjes en nieuwe uitstekers binnengekregen en moest er gewoon mee aan de slag. Eindelijk weer koekjes met royal icing! Ik had alleen niet zoveel tijd, dus ik heb het qua aantal kleuren en versiering simpel gehouden. Toch zit hier een nieuwe uitdaging in: normaal gesproken versier ik koekjes ter grootte van mijn handpalm, deze zijn niet groter dan een twee euro muntstuk. Mini candy canes, mini kerstboompjes, mini kerstsokken en mini kerstkransen. Dat vereist véél meer precisie en kleinere spuitmondjes, waardoor ik dit moeilijker vind dan grote koekjes. Voor wie het ook wil proberen heb ik voor alle vier de minikoekjes een mini how-to gemaakt.

De suikerkoekjes en royal icing heb ik weer met dezelfde recepten als altijd gemaakt. De uitstekers komen uit een schattig setje van Wilton, op de kransen na. Die heb ik met de kleinste twee ronde fondant cut-outs gemaakt.

Tijdens het uitsteken realiseerde ik me dat bakken eigenlijk een uitstekende gelegenheid is om wiskunde toe te passen. Het optimaliseringsprobleem 'hoe kan ik zoveel mogelijk koekjes op een bakplaat leggen?' is niet eenvoudig en heeft veel raakvlakken met het vraagstuk 'hoe kan ik zoveel mogelijk koekjes uit dit stuk deeg steken?'. Mijn voorlopige oplossingen:
Toen het maken van de icing. De vorige keer dat ik rode icing had gemaakt (voor de herstfkoekjes) ging dat niet echt soepel. Ik ben gek op de Wilton icingkleurtjes, maar hun rood vind ik geen topper: je moet heel veel kleurstof gebruiken en lang wachten. Ik heb advies ingewonnen en gehoord dat Sugarflair en Americolor hier zeer geschikte merken voor zijn. De Sugarflair Red Extra was als eerste binnen, dus die heb ik nu gebruikt. Ook donkergroen is vrij lastig met mijn Wiltonsetje, daarvoor heb ik deze keer Sugarflair Foliage Green Extra uitgeprobeerd. En wat een verschil! Binnen dertig seconden had ik qua kleur waar ik met Wilton een kwartier over deed. Omdat rood nog 'doorkleurt' nadat je het gemengd hebt, heb ik de icing deze keer wat langer van tevoren gemaakt en even laten staan. Op de foto ziet het er al heel rood uit, maar het was op dit moment nog roze. Als je het laat staan moet het wel goed luchtdicht worden afgedekt, want royal icing hardt uit als de malle. Bij gebrek aan Tupperware heb ik dit met vershoudfolie gedaan:
Het zijn twee lagen: de eerste laag zit echt op de icing (op de linkerfoto te zien), de tweede bedekt het bakje (en is misschien niet eens nodig). Het werkte heel goed! Wel even omroeren wanneer je het gaat gebruiken. Na een uur of drie gaf dit al een goed rode kleur. Toch had ik het eigenlijk liever nog wat dieper rood gehad en ik ben dan ook zeer benieuwd naar de kleuren van Americolor.

Omdat ik niet genoeg spuitmondjes had om van alle kleuren tegelijk spuitzakken met dikke en dunne icing te hebben staan, moest ik dit even uitplannen. Uiteindelijk heb ik eerst alle witte details gedaan en hiervoor een medium dikke icing gebruikt waarmee ik ook kon 'flooden' (te dik om grote oppervlaktes mee te flooden, maar dit waren zulke kleine stukjes dat het wel kon). Daarna heb ik met stevige donkergroene icing de kerstkransjes en de lijntjes van de kerstbomen gespoten. Toen heb ik het groen verdund en twee spuitzakken rood gemaakt (dik en dun) en daarmee de rest gemaakt. Heel verhaal, in de praktijk ging dit best soepel.

Omdat ik hier laatst een vraag over kreeg heb ik ook een kleine tutorial gemaakt over hoe je een spuitzak vult.

How to spuitzak maken + vullen
Allereerst gebruik ik geen spuitzakken, maar druk-en-sluitzakjes. Knip daar een klein puntje af en doe het onderste deel van een coupler erin.
Zet dan je spuitmondje erop en draai het tweede deel van de coupler eroverheen. Ik doe er meestal nog een elastiekje onder, omdat de spuitzak anders op dat punt nog wel eens wil gaan lekken door de randjes van de coupler.
Doe dan twee stukjes nat keukenpapier in een glas. Doe de spuitzak met de punt naar beneden erin en sla de zijkanten om.
Vervolgens kun je je icing er gewoon inscheppen. Draai de achterkant strak om en maak het dicht, bijvoorbeeld met een broodclip. Nu ben je er helemaal klaar voor!

Dan nu de how to's. Excuses voor de donkere foto's, toen ik begon was het net nog licht, maar het werd snel donker en met de flits werd het wel erg lelijk schel. Maar er staan wel overal foto's bij van het eindresultaat bij daglicht!

Mini how-to candy cane koekjes
Deze koekjes moet je echt versieren, voordat iemand ze met een hockeystick verwart. Het mooiste wordt het wanneer je het randje met tip 1 spuit, maar die raakt zo vaak verstopt dat ik er geen geduld voor heb. Deze vielen me echt een beetje tegen om te versieren en ik denk dat ze veel beter tot hun recht komen op een groter formaat. Ik heb tip 2 gebruikt en medium dikke icing. Eerst het randje spuiten:
Doe dit een beetje snel, zodat het lijntje zo dun mogelijk blijft. Ik heb daarna meteen de witte vlakken gemaakt door telkens drie lijntjes naast elkaar te spuiten. Omdat de icing niet zo dik was smolten die samen tot één oppervlak.
Nadat dit goed gedroogd was heb ik met tip 3 telkens een drupje rood in de lege vakjes gedaan en dit met een satéprikkertje in de hoekjes geduwd.
Bij een groter koekje is het denk ik ook makkelijker om alle vlakjes even groot te maken. Het eindresultaat:

Mini how-to kerstsokkenkoekjes
Deze zijn heel makkelijk. Ik heb alle lijntjes met tip 2 gedaan, het flooden met tip 4. Maak eerst een lijntje voor het witte bondrandje.
Flood dan het witte gedeelte, pak het koekje op en leg het op z'n kop in een kopje suiker. Niet hard duwen, dan duw je je icing eraf!
Maak dan een rood lijntje voor de sokjes, en flood dit met rode icing.
Met een satéprikker de icing in alle hoekjes duwen:
En uiteindelijk heb je dan dit!

Mini how-to kerstboomkoekjes
Met deze kun je erg creatief zijn, je kan ze op zoveel manieren versieren! De basis is weer hetzelfde. Maak een lijntje met tip 2 en dikke icing.
Flood het koekje met dunne icing.
Ik heb er meteen de details opgespoten en drie verschillende dingen geprobeerd.
De 'kerstballen' zijn gedaan met tip 3 en dunne icing. Als ik nog wat dunnere icing had gehad, had je het 'drop-in flooding' effect gehad en was het een egaal koekje geweest. De 'slingers' zijn met tip 2 en dikke icing. Alle soorten versiering bij elkaar:

Mini how-to kerstkranskoekjes
Dit was even experimenteren! Ik wilde een beetje textuur creëren, maar had van tevoren niet zo'n goed plan. Dus heb ik maar allemaal verschillende spuitmondjes geprobeerd. De eerste paar wilden niet zo lukken (en de foto wilde nog minder lukken):
Uiteindelijk kwam ik op tip 22 uit en daar was ik heel tevreden mee. Héél erg simpel om te doen en toch heeft het net dat beetje extra. Pak het koekje in je ene hand en houd de spuitzak er verticaal boven. Knijp dan in de spuitzak terwijl je het koekje ronddraait, zodat het spuitmondje er altijd recht boven blijft. Omdat dit twee handen nodig heeft heb ik helaas geen goede foto van het proces. Het resultaat is in elk geval dit (update: in de volgende blogpost staat een betere foto!):
Je ziet nu waar je bent begonnen en geëindigd met spuiten, maar dat geeft niet. Dat ga je zo verbergen met een strikje! Wacht minstens een half uur, liefst een uur tot dit hard aan de buitenkant is. Pak dan dikke rode icing met tip 2 en spuit de details erop. Spuit een strikje op de plek waar de icing aansluit. Maak eerst twee lusjes en dan de sliertjes. Spuit dan verspreid over het koekje groepjes van drie stipjes.
 En klaar is de kerstkrans!
Dit zijn mijn favoriete koekjes van het geheel. Ze zijn heel eenvoudig om te maken en zien er zo schattig uit!

Nog één foto van alles bij elkaar:
Ondanks het gepriegel heeft het kleine formaat ook een voordeel, je eet die kleine koekjes zo op! Of ik in elk geval. Er waren er namelijk eerst héél veel meer dan uiteindelijk op de foto zijn beland...

Dit was nog even oefenen, aan het eind van de week ga ik koekjes maken voor de echte kerstviering. Die zullen wel weer groot zijn, alleen de kerstkransjes houd ik er denk ik in!

3 opmerkingen:

  1. Wat zijn ze leuk je koekjes. Vooral de kerstkransjes vind ik super!

    Groetjes,
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Stèphanie. Wat een prachtige koekjes maak je! Ik was op zoek naar een recept voor royal icing en belandde via het deleukstetaarten-forum op je leuke blog. De koekjes liggen hier klaar, we gaan ze vanavond versieren. Groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor jullie reacties, heel leuk om te horen dat andere mensen plezier hebben van deze blog :). Succes met versieren Conny, hopelijk kan ik je koekjes binnenkort bewonderen op het forum!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...