donderdag 30 december 2010

Snelle Oud & Nieuw koekjes


Ik kon het niet laten. Ik ben hartstikke druk, heb heel geen tijd, maar toch moest ik in een paar verloren uurtjes tussendoor koekjes versieren. Om tijd te besparen heb ik het heel simpel gehouden. Allereerst heb ik voor één keer geen suikerkoekjes gebakken, maar gewoon biscuitjes uit de supermarkt gebruikt.
Dit is een heel praktische oplossing als je alleen maar een simpel vormpje nodig hebt. En alhoewel voor mij niks boven suikerkoekjes gaat, smaakt dit ook prima.

Normaal gesproken versier ik als arme student altijd met druk-en-sluitzakjes, maar bij de Action hadden ze voor tachtig cent een doosje met twintig spuitzakken:
Die heb ik deze keer eens uitgetest. Het vullen van de spuitzak vond ik wat lastiger gaan, maar dat gaat denk ik beter als ik wat smallere glazen gebruik om ze in te zetten. Groot pluspunt vind ik dat dit duidelijk beter in de hand ligt, waardoor het makkelijker is kleine details te spuiten. Door het smalle uiteinde is het ook eenvoudiger om met kleine hoeveelheden icing te werken. Als ik ze weer zie liggen neem ik dus zeker nog een doosje mee!

Ook heb ik nog een keer de panty-truc om makkelijk met tip 1 te kunnen werken geprobeerd. Het zag er veelbelovend (en enigszins hilarisch) uit:
Jawel, dat is een pantykous gevuld met zwarte icing. Deze heb ik in de spuitzak gedaan met de twee uiteinden van de pantykous eruit, de opening van de spuitzak hield ik dicht met mijn handen en dan trekken aan die kous. Het resultaat was helaas zeer minimaal, er kwam bijna geen icing door de kous heen, hoe hard ik ook trok. Ik heb uiteindelijk maar tip 2 gebruikt. Is de pantykoustruc een mythe, of doe ik het verkeerd? Ik heb ook goede verhalen gehoord over PME tip 1.5, misschien dat ik die maar eens ga proberen.

Deze koekjes zijn zeer eenvoudig en snel te versieren. Begin met het maken van een dijkje met tip 2. Om mooie rechte lijntjes te krijgen houd je het spuitmondje een centimetertje boven het koekje, zodat de icing als het ware op het koekje valt.
Daarna kun je gaan flooden met witte icing. Deze dunnere icing heb ik wel gewoon in een druk-en-sluitzakje gedaan. Omdat het zo'n groot oppervlak was heb ik niet eens een spuitmondje gebruikt, maar gewoon een klein hoekje van het zakje afgeknipt. Het resultaat is hagelwitte biscuitjes:
Laat deze goed drogen, ik heb ze een nachtje laten staan. Als je dat niet doet heb je kans dat de kleuren door elkaar gaan lopen. Vanochtend heb ik met de gekleurde icing de details gespoten. De icing daarvoor had ik trouwens gisteren al meteen gemaakt en vervolgens afgedekt neergezet (zoals hier), scheelt ook weer tijd. Omdat het om vrij fijne details ging heb ik eerst wat ontwerpjes geschetst.
Maar als je dan eenmaal bezig bent en je liefhebbende familieleden ondertussen commentaar geven, wil je daar nog wel eens van afwijken. Bovendien bleek het buitengewoon ingewikkeld te zijn om herkenbaar vuurwerk op zo'n kleine schaal te spuiten, dus dat liet ik maar snel achterwege. De klokjes vind ik persoonlijk het leukst. Ik heb gevarieerd met type klok: met streepjes of stipjes, met normale of Romeinse cijfers:
En een klein nerdgrapje op de laatste drie:
Alle klokjes bij elkaar:
Het belangrijkste bij het spuiten van zulke details is om het heel rustig te doen. Ik heb vrij stevige icing gebruikt, dus het komt langzaam uit de spuitzak. Dan kun je vrij precies werken. De Romeinse cijfers vond ik overigens het makkelijkst, dat zijn alleen maar rechte lijnen!

De rechthoekige vond ik wat lastiger om leuk te versieren, dit zijn een paar van de eerste ideeën:
En mijn zusje stond erop dat ik ook dit design zou maken:
Ze is grafisch ontwerper, dus ik heb natuurlijk geluisterd! Het favoriete ontwerpje van mijn moeder en mij was deze:
Nog leuker zou zijn om nu met goud 'champagne' in de glaasjes te verven, maar daar had ik geen tijd meer voor. Ik denk achteraf dat paars/goud leukere detailkleuren waren geweest dan paars/rood. Hoe dan ook was dit een leuk en simpel projectje om te doen! Een waardige afsluiting van 2010. En ik heb al een hele lijst met koekjesplannen voor het nieuwe jaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...