zaterdag 8 januari 2011

Cupcakes met poured fondant: hoe het niet moet.

Ik ben de droom van elke marketing professional: als iets in de aanbieding is, dan koop ik het. Zo simpel is het. Als het roze is en er stipjes of strikjes opstaan, dan koop ik er twee. Ik eet dus altijd wat in de Bonus is en als Amazon me e-mailt met een aanbieding voor Peggy Porschens boek Pretty Party Cakes, heb ik binnen vijf minuten ook haar boek Cake Chic meebesteld. En nog enkele paperbacks, want als je voor 25 pond koopt krijg je gratis verzending... Inmiddels heb ik ze in huis. Het zijn prachtige boeken, vooral Pretty Party Cakes is echt een aanrader (en op moment van schrijven nog steeds in de aanbieding!). In dat boek stonden beeldige cupcakes met poured fondant (fondantglazuur). Ik heb geen plaatje van de cupcakes uit het boek, maar hier kun je zien wat voor effect poured fondant geeft. De cupcakes van Peggy Porschen waren lichtgroen en hadden grote witte bloemen van fondant erop. Ik was er gelijk weg van en besloot mijn eigen versie te maken. Nou, dat 'eigen' is gelukt. Niemand zou me er ooit van verdenken inspiratie bij mevrouw Porschen te hebben opgedaan. Want wat viel dit tegen! Ware CupCakeWrecks. Ik heb nog even getwijfeld of ik dit fiasco wel op mijn blog zou zetten. Maar aangezien ik in dit proces veel heb geleerd, met als hoogtepunt hoe je je eigen cupcake wrappers kan maken, heb ik besloten het toch met jullie te delen. En ik ga deze week heel snel koekjes maken, zodat er mooiere foto's bovenaan komen te staan!

Eerst heb ik de bloemen gemaakt. Niet van fondant, maar van royal icing. Hiervoor heb ik medium dikke royal icing gemaakt, wit en geel. Dit begon goed. Om te zorgen dat alle blaadjes ongeveer even lang waren heb ik met een passer een cirkel getekend en die in acht ongeveer gelijke delen verdeeld. Als je daar een stukje bakpapier overheen legt kun je daar zo je bloem op tekenen. Ik heb het bij een simpel bloemetje gehouden en uit de vrije hand gedaan met tip nummer twee.
Helaas sloeg reeds in dit prille moment van het proces het noodlot al toe. Mijn moeder wilde me wat opties voor het avondeten presenteren en deed dat door een aantal zakken soep te tonen. En om redenen die alle betrokkenen nog steeds niet duidelijk zijn, zette ze één van die zakken midden op mijn net gespoten royal icing bloemen. De bewuste zak soep en een geplette bloem:

Het was een treurig moment. Hierdoor liet ik me echter niet uit het veld slaan en ik heb uiteindelijk een aantal verschillende ontwerpjes gemaakt:
Op het ene slachtoffer na ging het tot nu toe goed. Deze figuurtjes heb ik een nachtje laten drogen, waarna ik ze makkelijk heel van het bakpapier kon krijgen. Toen was het tijd voor stap twee: het bakken van de cakejes. Vanaf nu werd het een survival of the fittest. Ik begon met plannen voor twaalf cupcakes, bakte er tien en acht hebben uiteindelijk al het versiergeweld overleefd. Voor het bakken had ik de keuze uit twee soorten bakmix:
De Kindercakejes hadden als voordeel dat er alleen water bij moest, maar omdat de Hemacakejes geen mixer nodig hadden wonnen die. Het potje in het midden is de fondantglazuur, dat komt straks uitgebreid aan bod. Ik heb dus de Hemacakejes gemaakt. Heel simpel, maar inmiddels ben ik zo dichtgetikt dat ik alles wat in een spuitzak kan, daar ook in doe. Het zal niet lang meer duren tot zelfs mijn tandpasta uit een spuitzak komt. Het beslag in de zak:
Toegegeven, ik kon het beslag heel netjes in de papiertjes doen hiermee. Maar dat had ook gekund door het rechtstreeks vanuit de fles in de vormpjes te gieten.
Alle overeenkomsten met een ter ziele gegane tv-zender zijn wederom geheel toevallig. Deze stap bevatte wel een leermoment: als op de verpakking staat dat je ongeveer 14 cupcakes kan maken, maak dan ook echt 14 cupcakes en geen tien. Mijn cupcakes waren namelijk behoorlijk overstroomd en de bovenkanten hadden veel verschillende vormen, maar rond waren ze niet. Oplossing: leg er snel een bakpapiertje op en druk er een glazen plaat op.
Dit heeft wel een beetje geholpen. Het zou nog beter hebben geholpen als ik niet de kant met de twee 'nopjes' (rechts) naar beneden had gelegd, waardoor twee cupcakes gedeukt raakten... Nadat ze waren afgekoeld werd het dan eindelijk tijd voor het fondantglazuur. Voordat je dat erop doet moet je de cupcakes eerst insmeren met jam, zodat de fondant beter blijft plakken. Wat ik niet helemaal begrijp is waarom dat met hete jam moet, maar ik heb braaf mijn jam met een beetje water in de magnetron gedaan en mijn cupcakes er vervolgens mee ingesmeerd. Cranberrycompote uit het keukenkastje van mijn moeder, om precies te zijn.
Nadat dit was afgekoeld kon ik beginnen met het fondantglazuur. Ik had een potje waar alleen een klein beetje water bij moest. Na ongeveer een minuutje in de magnetron had ik inderdaad mooi vloeibaar fondant, dat goed te kleuren was.
De grap van poured fondant is dat het meestal wordt gedipt. Dat doet Peggy Porschen in elk geval, dus ik deed haar natuurlijk na. Het resultaat was een cupcake die me uit leek te lachen om mijn veel te hoog gegrepen ambities.
Daarna heb ik het fondantglazuur dus steeds maar met een lepeltje over de cupcakes verspreid. Alhoewel ik dit steeds snel deed en het glazuur regelmatig terug de magnetron in is gegaan, wilde het maar niet lukken om een mooie gladde laag te krijgen. Het resultaat na laag 1:
Zoek de honderd verschillen met de cupcakes van mevrouw Porschen. Ik hoopte dat het met een tweede laag beter zou worden. Daarvoor gebruikte ik andere fondant, namelijk normale rolfondant die ik met wat water smolt in de magnetron. Hier staat hoe dat moet. Dit duurde iets langer om te maken dan uit het potje en gaf een wat plakkeriger resultaat, maar een voordeel is dat het dippen hiermee wel lukte. Helaas ging dat ook niet heel erg soepel en er is een cupcake gesneuveld in het proces. Het resultaat na laag 2:
Het was al iets beter, maar bij lange na niet wat ik in gedachten had. Ik besloot de fondant op te geven en over te gaan op mijn altijd betrouwbare redder in nood: royal icing. Nadat de hele boel was afgekoeld heb ik met medium dikke royal icing een derde laag eroverheen gedaan. Ook heb ik meteen de figuurtjes die ik gisteren heb gemaakt erop gelegd en wat witte stipjes gespoten.
Wat een aanfluiting, het leek op geen manier op wat ik in gedachten had. Dit is nou typisch een moment waarop een fotografieworkshop van pas komt, zodat je het nog iets kan laten lijken. Helaas heb ik dat nooit gevolgd, dus ging ik over op the next best thing: mijn foutjes verbloemen. De meest effectieve manier leek me met cupcake wrappers die de randen bedekken. Laatst heb ik op Youtube gezien hoe je dat heel makkelijk, snel en goedkoop zelf kan maken. Bij de Action kun je namelijk voor 60 cent een pak met twaalf papieren onderzetters voor taarten kopen, zulke:
Uit één zo'n pak kun je 36 tot 48 cupcake wrappers halen, afhankelijk van hoe groot je cupcake precies is. Knip eerst een strook ter grootte van net iets meer dan drie 'golfjes' af. Ik heb door het kantpatroontje heen geknipt, omdat de wrappers anders wel heel hoog werden, maar dit kun je natuurlijk naar eigen smaak doen.
Je wrapper is nu al bijna klaar. Leg hem met de bovenkant naar beneden en doe twee stukjes tweezijdig plakband op een van de randjes, op deze manier:
Daarna vouw je dit om je cupcake heen en klaar is je wrapper! Ik vind dat ze de cupcakes er veel verzorgder uit laten zien en bovendien zijn foutjes veel minder zichtbaar. Al mijn cupcakes bij elkaar:
En degene die naar mijn mening het beste gelukt is:
Zo lijkt het toch nog wat! Volgende keer doe ik geen moeite met het fondantglazuur maar doe ik er meteen een laagje royal icing op. Maar voordat ik me überhaupt nog een keer aan cupcakes durf te wagen, maak ik eerst weer wat koekjes. Daarvan weet ik tenminste wél hoe het moet.

7 opmerkingen:

  1. Hallo
    Via via kwam ik op je blog maar ik vind ze toch echt mooi gelukt hoor, en wat een slim idee om zo de cupcake wrappers temaken!!
    groetjes lara-lynn's mama
    de leukse taarten forum

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel, dat is aardig van je! Blijkbaar heeft de camouflage toch gewerkt! Die wrappers zijn zeker een slim idee en voor de duidelijkheid: ik heb het niet zelf bedacht, maar op YouTube gezien: http://www.youtube.com/watch?v=aAnTti80FGg

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg leuke dingen maak jij! Oh en zo herkenbaar dat sommige dingen totaal niet gaan zoals je wilt. Ik heb ook een keer op deze manier proberen te versieren maar de halve keuken zat onder in plaats van het cupcakeje. Aangezien ik het zo leuk vond ben ik ook een blog begonnen en daar heb ik een klein vraagje over. Hoe krijg jij het stukje onder Nog meer koekjes en taartjes! voor elkaar. Ik zou zoiets er ook dolgraag in willen hebben. Ik hoop dat je me kunt helpen. Trouwens die cupcakewrappers vind ik ook helemaal super. Zo simpel en zo goedkoop. Zit onderhand al weken te twijfelen of ik ze mee zal bestellen maar ze zijn zo duur. Nu eerst maar eens op jouw manier proberen;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, gelukkig ben ik niet de enige die dit gebeurt! Dat stukje met "Nog meer koekjes en taartjes!" heb ik toevallig laatst pas toegevoegd, het is een widget van linkedwithin. Hier kun je het ook op jouw blog zetten: http://www.linkwithin.com/learn
    Gewoon je gegevens rechts invullen en dan de instructies volgen, binnen drie minuten staat het erop!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal super!!
    Haha ja. Bij mij was het ook echt drama.
    Dan weer even in de magnetron en dan was t toch nog niet waterig genoeg dus moest het weer terug maar viel er toch een klein stukje uit, wat een drama. Ik heb er een plakje fondant opgelegd en zo zag het er daarna bij mij uit nadat ik met veel moeite met een cocktailprikker het in de hoekjes kreeg;) http://94.100.124.42/972550001-972600000/972556801-972556900/972556895_5_vvvy.jpeg

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zie dat het gelukt is op je blog, ziet er leuk uit zo! Ben benieuwd naar je volgende posts!

    Dat heb je nog creatief opgelost met die poured fondant, als je het niet verteld had zou ik gedacht hebben dat dat vanaf het begin al de bedoeling was!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. u bent zo eerlijk, en open hartig over alles.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...