maandag 17 januari 2011

Experiment met brush embroidery + taartenkoekjes


Gisteravond was ik door het Wilton Jaarboek aan het bladeren en kwam daarin, verstopt in een hoekje op pagina 120, instructies voor de techniek brush embroidery tegen. Het zag er niet al te ingewikkeld uit en ik had nog deeg in mijn koelkast liggen, dus vanochtend stond ik te bakken. En als ik toch bezig was kon ik ook meteen die koekjes in de vorm van taarten proberen. Dit was een vrij snel project, omdat er maar twee kleuren voor nodig waren. Zoals altijd heb ik suikerkoekjes met volkorenmeel en royal icing (eiwitglazuur) gebruikt.

Eerst de lijntjes spuiten met wat dikkere icing:
Daarna flooden met wat dunnere icing. Omdat dit eenvoudige vormen zijn waar weinig icing in hoekjes hoeft te worden geduwd met satéprikkers, deed ik er steeds drie a vier tegelijk. Op deze foto zie je rechts een koekje waar ik net wat icing in heb laten lopen en links degene die ik net daarvoor heb gedaan. Je ziet dat de icing zich al over het koekje begint te verdelen.
Alle gefloode koekjes:
Dit heb ik eventjes laten drogen en toen heb ik de brush embroidery geprobeerd. Daarbij gebruik je icing en een kwastje om een geborduurd effect na te bootsen. Alhoewel ik het eigenlijk meer op kant dan borduursel vind lijken. Voor de brush embroidery heb ik heel stevige witte icing gemaakt. Eerst spuit je de omtrek van een bloemetje. Er werd aanbevolen dit met tip 2 te doen, maar een volgende keer zou ik denk ik tip 3 gebruiken, omdat je dan wat meer icing hebt om uit te smeren.
Neem vervolgens een vochtig (maar niet nat, echt maar een heel klein beetje vochtig) penseeltje en veeg hiermee over de icing heen, in kleine, snelle bewegingen richting het midden. Ik heb de beweging eerst even geoefend op bloemetjes die ik op keukenpapier had gespoten, want de eerste paar keer veegde ik zo alle icing weg. Ik denk dat het net iets beter gaat met een penseeltje dat een slagje groter is dan de mijne.
Het resultaat:
Voeg dan nog een stipje toe in het midden, als hartje van de bloem. Het uit de losse pols spuiten van zo'n bloemetje viel me echter nogal tegen, vooral om deze mooi in het midden te krijgen. Als afleidingsmanoeuvre heb ik er allemaal witte stipjes omheen gespoten:
Toch was ik er ontevreden over. Maar als een hele bloem in het midden niet lukt, dan maak ik toch halve bloemen aan de rand? Zo gezegd, zo gedaan. Dit is een veel makkelijker patroontje. De techniek is precies hetzelfde. Maak eerst drie golfjes bij één van de randjes en laat je penseel er op los:
Maak daar vervolgens nog twee golfjes onder en herhaal de techniek. Maak nog zo'n figuurtje elders op het koekje en misschien voor de leuk nog ergens anders een los blaadje. Omdat ik van stipjes houd heb ik ze er hier gewoon weer bij gedaan, niet eens ter camouflage deze keer:
En allemaal bij elkaar:

Daarna heb ik de taarten versierd. Voor een site met 'koekjes en taartjes' in de naam leek het me wel toepasselijk om iets te maken wat allebei combineert. Ik heb vanalles uitgeprobeerd. Ik kan hier niet echt een how to van maken, het enige wat ik heb gedaan was een zak stevige icing met tip 2 erop maken (die ik ook al voor de brush embroidery had gebruikt) en daar heb ik de details mee getekend. Foto's van alle verschillende soorten:
Het was denk ik ook leuk geweest om sommige details in roze uit te voeren in plaats van wit. Hoe dan ook heb ik er een leuke middag mee gehad en met de brush embroidery ga ik zeker vaker oefenen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...