donderdag 13 januari 2011

Het mooiste visje van de zee

Dit idee zat al een tijdje in mijn hoofd. Al bijna een jaar geleden kreeg ik een uitsteker van een koningsvis. Ik had hem voor mijn verjaardag gevraagd, omdat ik graag Nemo-koekjes wilde maken. Die komen zeker nog een keer, maar al snel raakte ik gefascineerd door het idee om mooiste-visje-van-de-zee-koekjes te maken. In november had ik echter het gebruik van meer dan drie kleuren afgezworen, bij het maken van de herfstkoekjes voor mijn moeders verjaardag. Toch bleef het door mijn hoofd spoken en van de week heb ik besloten het gewoon te doen. Bovendien heb ik een tijd-en-gedoe-besparende truc gebruikt: alle icing heeft dezelfde dikte, dus geen aparte zakken voor het randje en voor het flooden. Verder heb ik inmiddels wat meer spuitmondjes, dus ik kon alle spuitzakken in één keer maken.

De vraag is echter: wat doe je met een stuk of twintig het-mooiste-visje-van-de-zee-koekjes? Antwoord: aan een basisschoolklas geven natuurlijk! Mijn moeder geeft les aan een groep 3/4 en had meteen interesse. Ik vind dat ook een leuke bestemming, dus maandag worden deze koekjes aan mijn moeders klas uitgedeeld.

De koekjes zijn weer suikerkoekjes, gemaakt met hetzelfde recept als altijd. Het deeg in actie:
Ik heb een flinke hoeveelheid royal icing gemaakt (recept ook hier), er zijn ongeveer acht bussen poedersuiker ingegaan. Achteraf was dat een zwaar overdreven hoeveelheid, met de helft was het ook ruim gelukt. Omdat ik toch nog wel eens vragen krijg, dit is een tussenstap van het mengen van de royal icing:
Rechts zie je de royal icing die tot dan toe is gemaakt. Het ziet er nog een beetje gelig uit, maar het wordt uiteindelijk altijd mooi wit. Erop ligt ongeveer een halve bus poedersuiker. Het gele poeder erop is wat gezeefd (!) eiwitpoeder. Meestal meng ik met een gewone lepel, maar de garde beviel ook goed.

Omdat ik één dikte royal icing wilde gebruiken, moest het tussen de dikte voor randjes spuiten en flooden inzitten. Het zag er uiteindelijk zo uit:
Als je de garde omhoog trekt moeten de piekjes na ongeveer een seconde of vijf weer bijna in de icing zijn opgelost. Je moet wel echt wat kracht nodig hebben om de icing te roeren, anders is het te dun. In dit geval kun je beter iets te dikke dan iets te dunne icing hebben.

Vervolgens heb ik de icing in bakjes verdeeld en gekleurd:
Van de witte heb je iets minder nodig, van de lichtblauwe het meest. Daarna heb ik alles in snoepzakken gedaan. Dat leest u goed, snoepzakken. Ik heb voor een mooi prijsje 100 doorzichtige snoepzakken op de kop getikt en die functioneren uitstekend als spuitzakken. Ze zijn mooi dik en hebben een vorm die goed in de hand ligt. Mijn gevulde snoepzakken bij elkaar:
De bovenkanten staan mooi niet op de foto, want ik had er wel een beetje een kliederboel van gemaakt. Ik heb drie keer tip 2 gebruikt en twee keer tip 3. Ik vond tip 3 het prettigst voor het maken van de schubben, tip 2 was wel fijn voor de oogjes.

Bij het daadwerkelijk maken van de schubben is het belangrijk om twee dingen bij de hand te hebben: satéprikkertjes en een voorbeeld van hoe je de schubben gaat spuiten. De satéprikkertjes zijn nodig om de icing in alle hoekjes te duwen en eventueel glad te strijken. Het voorbeeld had ik heel erg nodig. Ik heb van tevoren een schetsje gemaakt van hoe ik het ging doen. Zo kon ik van tevoren ervoor zorgen dat niet twee keer dezelfde kleur schub aan elkaar zou grenzen en kon ik tijdens het spuiten zien hoe groot ik elke schub ongeveer moest maken.

Het daadwerkelijke versieren is helemaal niet moeilijk, enkel tijdrovend omdat je zoveel verschillende kleuren gebruikt. Ik begon met het gezichtje:
Vervolgens deed ik de schubben rij voor rij:
Na elke rij heb ik met een satéprikker (één voor elke kleur) door de schubben geroerd om een mooi glad resultaat te krijgen. Nadat je alle schubben hebt gedaan kun je de andere delen lichtblauw kleuren:
Ik heb het lijntje niet laten drogen maar meteen gevuld met icing, om een mooi glad resultaat te krijgen. Vervolgens heb ik direct de paarse details en het oogje erop getekend:
Als je icing niet zo dik is, kun je beter wachten met de details tot het een beetje gedroogd is, anders loopt het in elkaar over (tenzij je dat juist mooi vindt).

Hierna heb ik ze een halfuurtje laten liggen. Daarna heb ik wodka (dat verdampt, geen zorgen, ik ben niet van plan 6-jarigen dronken te voeren) met eetbaar glitterpoeder gemengd en de witte schubben goud geverfd. Een uurtje later heb ik er een tweede laagje op gedaan. Tot slot heb ik met eetbare stift oogjes getekend. Een foto van één visje:
En van alle visjes bij elkaar:
Op een bordje:
En ingepakt:
Het leek me wel leuk om ze allemaal per stuk te verpakken voor de kinderen. Zodra ik ze allemaal heb ingepakt, zal ik daar nog een foto van toevoegen. Ik hoop zo dat de kinderen ze leuk vinden!

Update: uiteindelijk heb ik de visjes iets anders ingepakt en staan ze zo klaar om weg te worden gegeven. Maandag worden ze uitgedeeld!

4 opmerkingen:

  1. Wat een super koekjes! Ik weet wel zeker dat ze dit erg leuk én lekker gaan vinden maar waarschijnlijk vinden ze het zonde om op te eten! Hou je een bepaalde verhouding van het eiwitpoeder tov de poedersuiker aan? Groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje! Ik ben nooit zo precies in het maken van mijn icing, maar ik houd ongeveer een flinke eetlepel eiwitpoeder op drie a vier bussen poedersuiker aan. Die lepel eiwitpoeder doe ik dan in een zeefje. De poedersuiker voeg ik per ongeveer halve bus toe en dan zeef ik er steeds een deel van het eiwitpoeder overheen. Soms is het wat meer, soms wat minder, maar het is tot nu toe altijd gelukt :).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Stephanie, via BakeBakeBake kwam ik op je blog terecht en het ziet er allemaal ontzettend mooi uit! Ik moet die Royal Icing toch ook eens gaan proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig dat je me via bbb gevonden hebt! Bedankt voor het compliment, ik kan je de royal icing zeker aanbevelen :). Het was even oefenen in het begin, maar als je het eenmaal in de vingers hebt kun je er zulke leuke dingen mee maken!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...