vrijdag 28 januari 2011

Parapluutjes

Door de roze make-over van deze blog voelde ik me geïnspireerd tot het maken van roze koekjes, want die passen zo goed bij de nieuwe lay-out. Waarom dan parapluutjes? Gewoon, omdat ik deze uitsteker net binnen had. Dit is denk ik een goed beginnersproject, omdat er weinig kleuren nodig zijn, de spuitbewegingen vrij eenvoudig zijn, er geen speciale spuitmondjes nodig zijn en omdat je meteen heel veel dingen kan proberen!

In plaats van gewone suikerkoekjes heb ik deze keer een derde cup volkorenmeel vervangen door cacaopoeder. Een experimentje. Het deeg zag er al erg bruin uit, maar volgende keer verdubbel ik de hoeveelheid cacao denk ik, want de chocoladesmaak van deze koekjes is niet erg sterk. De witte royal icing (tip 3) heb ik in een dikte net tussen 'flooden' en 'randjes spuiten' in gemaakt, zodat deze stevig genoeg was om de witte stokjes te maken, maar vloeibaar genoeg om gebruikt te kunnen worden voor drop-in flooding. De roze icing heb ik in een wat stevigere (tip 2) en in flooding (tip 4) consistentie gemaakt. In totaal dus drie spuitzakken, dat is goed te overzien! Qua hoeveelheid heb ik voor de royal icing in totaal 2 bussen poedersuiker gebruikt en dat zou ruim voldoende zijn geweest voor 30 koekjes (ik heb er nu 18 versierd).

De basis is voor alle parapluutjes hetzelfde: spuit een randje met de wat stevigere roze icing.
Flood dan telkens één koekje met de dunnere roze icing (als je verder geen drop-in flooding effecten gaat maken kun je er drie à vier tegelijk maken) en duw de icing met een satéprikker in alle hoekjes.
Voor de stipjes laat je gewoon snel achter elkaar druppels witte icing op de roze icing vallen. Omdat de witte icing net wat dikker was dan flooding consistentie bleven er wat 'piekjes' achter, die ik glad heb gestreken met een vochtig penseeltje.
Voor de hartjes maak je eerst op dezelfde manier stipjes, vervolgens trek je er een satéprikker van boven naar beneden doorheen.
En voor het laatste effect spuit je eerst drie horizontale lijnen en ga je daar dan met een satéprikker doorheen, om en om: eerst van boven naar onder, dan van onder naar boven, enzovoorts.
Daarna heb ik de witte details gemaakt, zodat de roze vlakken even tijd hadden om te drogen.
Zorg dat je bij het maken van de steeltjes zoveel mogelijk gelijke druk uitoefent op de spuitzak, zodat het steeltje overal even dik wordt.

Daarna heb ik bij sommige koekjes nog wat details gemaakt met de stevige roze icing. Daarvoor heb ik de oorspronkelijke randjes overgetrokken, de 'spaken' getekend (van midden bovenin een lijntje naar de puntjes van het koekje getrokken) en uit de losse pols wat stipjes gezet. Detailfoto's van de resultaten:

Er zijn natuurlijk veel meer manieren om deze te versieren! Ik denk dat ze in allemaal felle kleurtjes ook heel erg leuk zijn. Of misschien wat decoratieve regendruppelkoekjes erbij? En met een beetje fantasie krijg je met deze uitsteker een olifant!

2 opmerkingen:

  1. Geweldige blog, ik kijk er regelmatig met veel plezier naar.
    Er is echter een ding waar ik problemen mee heb, ik bak ook dikwijls koekjes maar ze vervormen steeds bij het bakken, ze behouden nooit hun juiste vorm.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat jammer, welk recept gebruik je? Ik heb dit probleem nog nooit gehad, dus wellicht wil je mijn recept eens proberen (onder het tabblad 'Recepten')? Ik leg het deeg ook altijd een uur of twee in de koelkast om stevig te worden, misschien helpt dat bij jou ook!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...