dinsdag 25 januari 2011

Statistiekkoekjes

Wanneer ik aan mensen vertel dat ik een bèta-studie doe, heb ik altijd het gevoel dat ik me moet verdedigen. Nee, dat is niet alleen voor nerds met een dikke bril en een eng lachje. Nee, je kan er veel meer mee dan wereldvreemde professor worden. Nee, ik ben niet autistisch en herken mezelf totaal niet in de cast van The Big Bang Theory. Nee, ik heb wel vrienden en we praten nooit over wiskunde. Ik draai niet eens Linux en ik moet ook nooit lachen als iemand een grap maakt over 42. Oké, ja, er heeft wel eens iemand geprobeerd me te versieren door op te scheppen over zijn prestaties in World of Warcraft, maar dat zegt alleen iets over hem.

Toch geef ik direct toe dat ik wel een heel heel klein beetje een nerd ben. Af en toe. Afgelopen weekend was zo'n nerdmoment. Schaamteloos, ja zelfs met enige trots, presenteer ik u dan ook: statistiek op een koekje! Detailfoto's met toelichting staan onderaan.

De basis is eenvoudig. Bak eerst suikerkoekjes (in mijn oven gaat dat met maarliefst negen tegelijk...). Spuit dan een randje met wat dikkere royal icing en flood ze vervolgens. De koekjes in de verschillende stadia in hun drielaagse koekjeshotel:
Ik heb ze een nachtje laten drogen, om te voorkomen dat de kleuren van de details zouden gaan uitlopen. De icing heb ik ook de dag van tevoren gemaakt, omdat rood en zwart kleuren zijn die nog doorkleuren nadat je ze gemengd hebt. Omdat ik niet wilde dat het eten van mijn koekjes zwarte tongen opleverde, heb ik de icing eerst gemengd met espresso-poeder.
Ik vond de icing nog wat licht en heb er daarom ook nog chocoladepoeder doorheen gedaan. Het resultaat was erg lekkere mokka-icing, zeker voor herhaling vatbaar! Nadat ik dacht dat ik de icing niet donkerder bruin zou krijgen, heb ik het zwart toegevoegd tot het donkergrijs was en toen een nachtje laten staan. De volgende dag:
Mooi, diep zwart! De rest van de benodigdheden staat ook al op de foto: spuitzakken (snoepzakken), adapters, driemaal tip 2 en eenmaal tip 1.5 en siliconen covers voor de spuitmondjes, zodat de spuitzakken tussendoor weggelegd kunnen worden zonder dat de icing uitdroogt (zeker met zulke kleine spuitmondjes gebeurt dat gauw). De spuitzakken:
Dit is het project waar ik het in de vorige post over had: hiervoor moest ik oefenen met schrijven. Zo'n pi in royal icing is namelijk zo eenvoudig nog niet. Gelukkig ging het deze keer vele malen beter dan vorige keren, en hier heb ik uitgelegd hoe dat kwam. Qua how-to valt er verder niet zoveel over te vertellen, behalve dat het handig is om wat reservekoekjes te maken voor het geval de normale verdeling uit de vrije hand niet in één en ook niet in vijf keer lukt (ik spreek uit ervaring). Alle details zijn met royal icing gemaakt, behalve het zilver in het R-logo. Dat is namelijk geschilderd met zilverpoeder opgelost in wodka, omdat dat me mooier leek dan grijze icing. 

Lineaire regressie, normal Q-Q plot, boxplot:
Kansdichtheid van de standaard normale verdeling en een illustratie van een  p-waarde:
Wat citaten (dit lijkt heel negatief, maar ik ken geen positieve citaten over statistiek die kort genoeg zijn om op een koekje te passen) en iets flauws:
De formule van Bayes:
Het logo van een veelgebruikt statistiekprogramma, R:
Wat staafdiagrammen:
En tot slot mogen de cirkeldiagrammen (pie charts) natuurlijk niet ontbreken!

Dat waren alle verschillende soorten. En wat ga ik ermee doen? Normaal gesproken deel ik de koekjes aan vrienden of familie uit, maar ik weet niet of ze dit zullen waarderen. Deze ga ik denk aan statistiekprofessoren geven. Of gewoon zelf opeten...

4 opmerkingen:

  1. I really love this cakes...
    I'm using it in my profile picture in facebook, it is: http://www.facebook.com/profile.php?id=1828332714
    for your info, I'm a college student majoring in statistics.
    how could you knew about statistical things? I've learned for it for almost three years then I thanked God I understand about it.
    This is really cool Stephanie.. :)
    and I like the rest of your works too.
    If you have time, may you want to step by to my blog, it is: i-am-narentar.blogspot.com
    not much, but it's enough for me.. :)
    good luck :) !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Jelita, thank you for your message, I'm glad you like them!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Stephanie,

    Leuk initiatief. Kan je eens contact met me opnemen? rkool@statsoft.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk. Je koekjes doen al goed de ronde in de statistiek en marktonderzoeksonderzoeks wereld op Twitter.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...