dinsdag 1 februari 2011

Bloemenmandjes


Dit zijn denk ik mijn eerste koekjes met royal icing waarbij ik niet heb geflood. Voor deze bloemenmandjes heb ik namelijk voor het eerst de basketweave geprobeerd (dat geeft dat 'geweven' mandjeseffect). Voor het ontwerp heb ik me laten inspireren door de uitsteker. Aan de vorm van de 'bobbels' bovenaan denk ik dat hij bedoeld is als paasmandje, maar daar vond ik het nog wat te vroeg voor.

De bloemetjes heb ik al een maand geleden gemaakt. Ik had toen een keer stevige royal icing over (voor meer over de dikte van icing: zie mijn nieuwe recept bij het nieuwe tabblad 'Recepten'!) en heb daar bloemetjes van gespoten. Dit zijn de allersimpelste bloemetjes die je maar kan maken, nog eenvoudiger dan dropflowers. Ik heb tip 3 gebruikt en daar telkens vijf bolletjes als 'bloemblaadjes' mee gespoten, in verschillende groottes:
Die laat je even drogen (anders lopen de kleuren in elkaar over) en vervolgens heb ik er steeds met een andere kleur nog een bolletje ingespoten als 'hartje'. Je kan daar ook leuk een suikerpareltje voor gebruiken.
Omdat ik die bloemetjes al had liggen, hoefde ik nu maar twee spuitzakken te maken: stevige groene en bruine royal icing. De bruine icing is mokka-icing. Dat kun je maken door er een beetje espresso-poeder en cacao aan toe te voegen.
Klaar voor de start:
Ik ben begonnen met de basketweave. Ter voorbereiding heb ik dit filmpje van Wilton gekeken. Het is eigenlijk heel simpel en ik vond het ontzettend leuk om te doen. Begin door in het midden een verticale streep te trekken met een basketweave-spuitmondje (ik heb tip 46 gebruikt). Spuit daar vervolgens vier horizontale streepjes overheen.
En dit herhaal je gewoon een paar keer! Spuit een nieuwe verticale streep over de uiteinden van de horizontale streepjes. Spuit daar dan ook weer horizontale strepen overheen, precies tussen die van de vorige ronde in.

Herhaal dit totdat je koekje vol is. Dit is niet de meest levensechte basketweave die ik ooit heb gezien, maar voor een eerste keer vond ik het best aardig gelukt. Daarna heb ik er met tip 4 nog twee 'hengsels' opgetekend.
Laat de koekjes nu een uurtje drogen, zodat de kleuren niet later door elkaar gaan lopen. Pak dan de groene icing erbij. Ik heb tip 2 gebruikt. Plak met de groene icing de bloemetjes aan het mandje vast en teken er blaadjes bij.
Daarna kun je er eventueel nog wat groene 'slierten' aan toevoegen.
En dat is alles! Volgens mij is dit typisch zo'n koekje dat er moeilijker uitziet dan het is. Het kostte nu niet eens zoveel tijd, alhoewel dat natuurlijk wel anders was geweest als ik de bloemetjes nog had moeten maken. De tip van de dag is dus om altijd een voorraadje royal icing bloemen bij de hand te hebben! Nog een foto van alle koekjes bij elkaar:

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...