vrijdag 18 februari 2011

Simpele cupcakes met bloemetjes van fondant



Na het fiasco van mijn vorige cupcakes heb ik de poured fondant voorlopig vaarwel gezegd en besloot ik een keertje te gaan knutselen met gewone rolfondant op cupcakes. Ik besloot ook vooral niet moeilijk te doen, dus de fondant heb ik gewoon kant en klaar gekocht (respect voor degenen die dat zelf maken, dat doe ik dus ook nooit meer) en de cupcakes zijn gebakken met een mix. De vulling is heel eenvoudig en de bloemetjes heb ik gewoon met uitstekers gemaakt. Soms kan het leven zo lekker simpel zijn!

Eerst de cakejes bakken. Daarvoor heb ik 250 gram 'mix voor cupcakes' van Funcakes, 125 gram roomboter (even 'op kamertemperatuur laten komen' in de magnetron, zoals gezegd: het thema is 'simpel') en 2 eieren maat L gebruikt.
Dit doe je allemaal tegelijk in een mengkom, waarna je vier minuten mixt. Mijn moeder heeft een handmixer met een standaard, dus die hoef je niet eens vast te houden. Wederom: simpel.
Ik geef toe, de volgende stap had simpeler gekund. Je kan het beslag namelijk gewoon met een lepel over de vormpjes verdelen. Maar om geknoei te voorkomen heb ik het beslag toch maar even in een 'spuitzak' (druk-en-sluit-zakje) gedaan. Ik heb echter niet de hoeveelheid beslag in elk vormpje gewogen, waardoor ik uiteindelijk maar tien en geen twaalf cupcakes had.
Over die cupcakepapiertjes trouwens: dat zijn niet zomaar cupcakepapiertjes. Nee, dat zijn Merkpapiertjes. Ik had namelijk lyrische recensies gelezen over de cupcakepapiertjes van House of Marie. Ik wilde natuurlijk ook deel uitmaken van deze hype en heb de bewuste papiertjes in huis gehaald. De hype is terecht. Ze voelen stevig, hebben vrolijke printjes, laten niet los bij het bakken en zijn goed kleurvast. Vanaf vandaag ben ik een cupcakepapiertjessnob en wil ik nóóit meer iets anders!

Terwijl de cakejes in de oven stonden (180 graden, 18 minuten), heb ik vast de fondant gekleurd. Oké, ook deze stap had simpeler gekund, door voorgekleurde fondant te kopen. Maar je moet toch iets terwijl je wacht. Ik had geen idee hoeveel fondant ik nodig had, maar gelukkig bleek het ene pakje dat ik had genoeg.
 Ik heb het in tweeën gedeeld en de ene helft wit gelaten en de andere helft roze gekleurd. Het deel van de fondant dat roze moet worden heb ik ook weer in tweeën gedeeld. Eerst heb ik met een satéprikker wat kleurstof op een bolletje fondant gedaan.
Na goed kneden vond ik het wat te roze, dus op de andere heb ik wat minder kleurstof gedaan.
Daarna heb ik de twee bolletjes gemengd en kwam er een goede kleur roze uit. Inmiddels waren de cakejes klaar. Ze kwamen prachtig uit de oven:
Platte bovenkantjes schijnen makkelijker te zijn, dus ze hebben de bakpapier-glazen-plaat-behandeling gekregen:
Prachtig! Die mix houd ik erin. Ze moesten wel nog even afkoelen, dus ik ben ook alvast aan de bloemetjes begonnen. Ik heb niks ingewikkelds gedaan, maar gewoon met uitstekers wat bloemetjes uitgestoken. Om de fondant uit te rollen heb ik mijn werkoppervlak héél licht met poedersuiker bestrooid en een speciale antikleefroller gebruikt.
Na het uitsteken van de bloemetjes heb ik ze nog met een plastic staafje bewerkt om de blaadjes een heel klein beetje structuur te geven. Maar zoals het plan was: het bleef simpel.
Ook heb ik alvast de roze rondjes voor op de cupcakes gemaakt. Dit kon ik helaas niet op de simpelste manier doen, want ik had geen geschikte uitsteker. Oplossing: zet een cupcake op z'n kop op de fondant en ga er met een aardappelmesje langs.
Dit rondje heb ik vervolgens weer op de fondant gelegd en daarmee een nieuwe uitgesneden. Het gaf helaas geen perfect mooi resultaat, maar het voldeed:
Toen was het tijd om de cupcakes te vullen en af te smeren. Benodigdheden:
Banketbakkersroom als vulling met jam om af te smeren. Let ook vooral op het simpele 'alleen water toevoegen'. De banketbakkersroom heb ik een geïmproviseerde spuitzak met een extra lang spuitmondje gedaan.
Vervolgens heb ik de cupcakes gevuld zoals in dit filmpje: steek het spuitmondje drie keer rechtstreeks in het cakeje en spuit er wat vulling in. Zo gebeurd! De gevulde cupcakes:
 Afsmeren deed ik dus met jam. Doe een héél klein beetje op het midden van de cupcake en verspreid het met de bolle kant van het lepeltje. Let op dat je het niet helemaal tot aan de randjes doet, anders komt het misschien onder de fondant uit.
Leg er vervolgens een rondje van fondant op. Omdat die van mij niet zo mooi rond waren heb ik er nog wat extra overheen gerold met mijn plastic stokje, om te zorgen dat de fondant in alle hoekjes kwam.
Het resultaat:
En nu kon het echte versieren dan eindelijk beginnen! De bloemetjes lagen al klaar, dus die heb ik er gewoon met een beetje water opgeplakt. De stipjes heb ik uitgestoken met spuitmondjes 7, 10 en 12. Allemaal bij elkaar:
En nog een mooie foto gemaakt door mijn zusje (waar alle oneffenheden helaas ook haarscherp opstaan...):
En ze smaken uitstekend! Echt een heel goede cupcakemix. Toch ben ik meer een koekjesmens, dus volgende keer ga ik weer lekker met de royal icing aan de slag!

27 opmerkingen:

  1. Leuk om te zien dat het met 'simpel' ook hartstikke mooi kan worden! Die tip van het vullen van de cupcakes ga ik zeker gebruiken, dank je!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel! Die manier van vullen heb ik niet zelf bedacht hoor, komt van dat filmpje. Maar werkt inderdaad wel heel goed en dan zit het ook mooi verspreid over de cupcake!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees je blog altijd met veel plezier en ik zag je leuke cupcakes. Een makkelijke oplossing voor het uitsteken van rondjes is het gebruiken van een glas. Met een beetje geluk heb je een glas van de juiste grootte in de kast en dan heb je ze mooi rond.

    Groetjes,
    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Patrica, bedankt voor de tip! Iemand anders had me dat inmiddels ook al verteld. Het lijkt zo voor de hand liggend, maar ik heb er geen seconde aan gedacht. Dat had een hoop werk bespaard en een netter resultaat gegeven. Volgende keer ga ik dat zeker proberen. Dus dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er goed uit! Mag ik vragen waar je die zak banketbakkersroom vandaan hebt? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Natuurlijk! Die komt uit het bakschap van de Albert Heijn en heb ik ook in andere supermarkten wel zien staan. Als ik me niet vergis is de mix van Dr Oetker!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi!

    ik zag dat je de 'bakpapier-glazen-plaat' behandeling gebruikt, maar waar haal je zo'n glazen plaat vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die is afkomstig uit mijn moeders keuken. Het is een snijplank, dus ik denk dat de Blokker of de Hema die wel heeft. Het hoeft echter niet per se met een glazen plaat hoor, met een gewone plastic snijplank of iets anders hards en rechthoekigs lukt het ook! Het zijn immers maar cupcakes, die laten zich vrij makkelijk platdrukken :).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk en vooral handig om jouw werkwijze even te volgen, vraagje; hoelang kan je de cupcakes bewaren en doe je dit buiten de koelkast? Groeten Femma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In mijn ervaring zijn de cupcakes een dag of 2-3 echt lekker en ik zorg altijd dat ze voor die tijd opgegeten zijn! Of ze in de koelkast moeten hangt af van de vulling: met bijvoorbeeld botercreme of banketbakkersroom moet je ze in de koelkast bewaren, als ze gevuld zijn met jam of chocoladepasta kun je ze er buiten bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Is het veilig om een plastic snijplank in de oven te doen ja?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat denk ik niet, waarom zou je dat willen doen? Of bedoel je om de cupcakes plat te maken? Dat doe je pas op het eind, wanneer de cupcakes uit de oven komen. Zolang ze warm zijn kan je ze makkelijk pletten en dat gaat ook prima met een plastic snijplank!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoe kun je de cupcakes, gevuld met banketbakkersroom, het best bewaren?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben verre van een expert op dit gebied, maar weet wel dat cupcakes gevuld met banketbakkersroom in de koelkast bewaard moeten worden. Ik zet ze daar onafgedekt in. Of dat de beste manier is weet ik niet, als je meer details wilt kun je op het Leukste Taarten Forum terecht :).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bedankt voor je reactie. Mijn zoontje is binnenkort jarig en ik ga monstercupcakes maken, gevuld met banketbakkersroom en afgesmeerd met jam. Zoals die van jou. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh wat een leuk idee! Ik had nog even gegooglet omdat de banketbakkersroom die ik gebruik water met poeder is en dus misschien wel buiten de koelkast kan, maar helaas: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/viewtopic.php?id=158691. Dus twee dagen houdbaar in de koelkast. Succes en veel plezier met het versieren!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ga voor het aller eerst in me leven cupcakejes maken dus kon deze erg goed gebruiken,
    super bedankt en ben heel benieuwd hoe het gaat worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Allereerst super dat ik je site gevonden heb...Je hebt me aangestoken ;)
    Maar misschien een domme vraag...wanneer doe je de gele room in de cupcakes...Als ze zijn afgekoeld of kan dat ook wanneer ze nog warm zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Femke, dat is helemaal geen gekke vraag! Ik wacht tot de cupcakes afgekoeld zijn, omdat je gele room in principe gekoeld bewaart. Leuk dat ik je heb aangestoken, ik ben benieuwd wat je maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Kan je de cupcake met deze vulling ook invriezen? Gewone cupcake, zonder vulling, met marsepein kan wel, weet ik toevallig. Dit lijkt me handig met alle komende kraamvisite.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een goede vraag, ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar het zou zeker handig zijn! Ik heb wat rondgekeken op internet en zo te zien kan het prima, maar is het niet aan te raden bij verse banketbakkersroom. Met degene die ik heb gebruikt, uit het pakje van dr. Oetker, kan het blijkbaar wel gewoon!

      Verwijderen
    2. Jazeker, je kan ze gewoon helemaal bewerkt in de vriezer zetten, maar dan moet je ze in een plastic doos invriezen, en zeker in de koelkast ontdooien, dat werkt hetzelfde met een taart zo :)

      Verwijderen
  21. Kei leuk gedaan ben thuis aan t wachten tot mijn cupcakes gebakken zijn dan versieren maar. Hoe simpel kan het toch allemaal zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen, ik ben benieuwd wat je hebt gemaakt!

      Verwijderen
  22. tis mn eerste reactie, dus bij deze als eerste; complimenten voor je site! erg leuk! ik lees je blogs altijd met veel plezier en doe er veel leuke inspiratie door op ;-) bedankt daar voor!
    en nu mn vraag; waar koop jij je befaamde "house of marie" cupcakecups? heb er idd veel goeds over gehoord en wil eigenlijk wel eens graag weten waar deze te koop zijn. ik wordt inmiddels n beetje tureluurs vd verschillende soorten papiertjes welke ik probeer/geprobeerd heb, waarbij n groot deel vd ellendige papiertjes na het bakken los laat!! :-( na vele enthousiaste reacties gelezen te hebben, lijkt het me dus wel eens de moeite waard om deze papiertjes te proberen. kun je me laten weten waar ik deze papiertjes kan kopen?
    bedankt alvast!

    groetjes, angela

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Angela, wat een leuk berichtje, dankjewel! Het beste assortiment van House of Marie cupcakepapiertjes heb ik tot op heden gevonden in een kookwinkel genaamd 'Oldenhof', maar ze zijn gelukkig steeds beter verkrijgbaar. Veel filialen van Jamin hebben ze ook, het verschilt een beetje per winkel hoe uitgebreid de keuze is. Verder bestel ik de papiertjes af en toe bij deleukstetaartenshop.nl. Van die webshop bestaan er inmiddels ook echte winkels, dus je zou kunnen kijken of er misschien eentje bij jou in de buurt is. Hopelijk kun je ze hiermee vinden en bevallen de papiertjes jou ook zo goed!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...