donderdag 24 maart 2011

Oefenen met bloemen van royal icing

Met royal icing kun je veel en veel meer dan alleen maar koekjes versieren. Omdat het zo hard wordt, is het geschikt voor allerlei decoraties: vlinders, zwanen, indrukwekkende randen, tiara's en ga zo maar door! Dit wil ik ook graag leren, maar ik heb besloten bescheiden te beginnen met wat eenvoudige bloemetjes van royal icing. Gewoon om het medium wat beter te beheersen. Daarom heb ik twee bussen poedersuiker aan royal icing gemaakt en dit was meteen het lastigste van alles. Wat is de goede dikte om bloemen te maken? Als het te dun is heb je binnen no time een onherkenbare royal icing-blob, als het te dik is moet je aan mensen uitleggen hoe je spierpijn hebt weten te krijgen van suikerbloemetjes maken (genant...).

Uiteindelijk heb ik twee verschillende diktes om mee te experimenteren gemaakt. De eerste heb ik net iets onder 'stevige consistentie' gehouden. Wanneer je een piek trekt krult die direct om, maar zakt die tergend langzaam in de rest van de icing.
Deze dikte icing heb ik roze en geel gekleurd. Vervolgens heb ik nog wat poedersuiker bij de rest gegooid tot ik een echte stevige consistentie had, waarbij een piek niet direct omkrult (ongeveer de dikte uit het tabblad 'Recepten', met 60 ml water op 500 gram poedersuiker). Het resultaat van mijn experiment: de stevige consistentie is het meest geschikt voor bloemen die je blaadje voor blaadje spuit, omdat de verschillende blaadjes dan beter zichtbaar blijven en niet samensmelten. De net wat dunnere consistentie is bijzonder geschikt voor dropflowers.

Alle benodigdheden:
Links een doos met spuitmondjes, waar allerlei verschillende maten voor bloemblaadjes in zitten. Onder de spuitzakken liggen vierkante stukjes bakpapier en twee flower nails (afkomstig uit de doos met spuitmondjes). Flower nails zijn ronde metalen plaatjes op een metalen stokje die je leven een stuk makkelijker maken. Verder liggen er satéprikkers en een bakje met water met een kwastje om eventuele foutjes te kunnen corrigeren.

De spuitmondjes die na wat proberen als beste uit de test kwamen zijn nummer 106 (links, voor dropflowers) en 101 (rechts, voor bloemblaadjes).
 Ik heb onlangs beweerd dat de makkelijkste bloemetjes degene zijn die uit zes stipjes bestaan (zoals op deze koekjes). Ik blijk nu per ongeluk te hebben gelogen, want deze dropflowers zijn véél makkelijker. Zet de spuitzakje loodrecht neer, zó dat het spuitmondje het bakpapier aanraakt. Knijp even in de zak totdat het bloemetje groot genoeg is, stop met knijpen en trek de zak dan recht omhoog.
Op de foto staat de spuitzak niet helemaal recht omdat ik met links aan het fotograferen was en met rechts probeerde een bloemetje te maken, dat werkt niet zo goed. Wat hier trouwens heel belangrijk bij is, is dat je bakpapier goed vastzit aan het oppervlak. Je kan daarvoor 'presse papiers' zoals bijvoorbeeld een plakbandautomaat, een schaar, je doosje Wiltonkleurtjes en je doos met spuitmondjes (ik noem maar wat...) gebruiken. Anders heb je kans dat het bakpapier meebeweegt wanneer je de spuitzak ervan af haalt, waardoor je een scheve bloem krijgt. Als je de beweging eenmaal te pakken hebt, heb je binnen twee minuten dit:
Dan even laten drogen en nog een minuutje besteden aan witte puntjes toevoegen levert vervolgens een bakpapiertje vol met simpele dropflowers!
Er zijn veel meer spuitmondjes voor dropflowers, die allemaal een net iets ander resultaat geven. De meeste die ik heb passen echter niet op een gewone coupler (dat witte ding waarmee ik de spuitmondjes vastmaak op een spuitzak) en ik was te lui om een nieuwe spuitzak alleen voor die spuitmondjes te maken, dus daarom heb ik die niet geprobeerd. Je kan de bloemetjes ook nog wat pimpen door tijdens het spuiten een draaiende beweging te maken, maar ik heb het even simpel gehouden!

Voor de andere bloemen heb ik een flower nail gebruikt. Spuit een klein beetje royal icing midden op de flower nail en doe er een vierkantje bakpapier op.
Nu wordt het lastig om uit te leggen. Wanneer ik met links de flower nail vast houd en met rechts de spuitzak, waarmee kan ik dan nog een foto maken? Juist, dat wordt niks. Daarom heb ik geprobeerd de beweging te demonstreren met een stukje keukenrol. Neem een spuitmondje voor bloemblaadjes, in dit geval 101 (met 102 t/m 104 lukt het ook, dat levert grotere bloemen op). Zo'n spuitmondje heeft een smalle en een brede kant. Richt de brede kant naar het midden van je bloem.
Houd de spuitzak onder de hoek in de volgende foto's en beweeg hem, terwijl je gelijkmatige druk uitoefent, simpelweg op en neer. Alsof je een omgekeerde U maakt.
De beweging is dus niet zo lastig, je hoeft het spuitmondje alleen maar omhoog en omlaag te bewegen. Om vervolgens een bloem in plaats van een rij bloemblaadjes te krijgen, gebruik je de flower nail. Terwijl je de blaadjes spuit, draai je die namelijk met gelijke snelheid om. Dit vraagt heel wat van de hand-oog-coördinatie: in de spuitzak knijpen, het spuitmondje omhoog en omlaag bewegen en de flower nail draaien tegelijk. Dit klinkt op papier gelukkig veel moeilijker dan het is, het is een vrij natuurlijke beweging om te maken. Het lastigste vind ik om het zo te doen dat alle vijf de bloemblaadjes ongeveer even groot zijn. Het ging beter toen ik besefte dat het laatste blaadje niet aan de eerste hoeft te grenzen, maar deze best een beetje mag overlappen. Het resultaat na een stuk of vijf keer proberen:
Dit vond ik zo'n leuk type bloemetje dat ik er meteen een heleboel van heb gemaakt. Eerst roze, toen geel en toen wit. Aan mijn suikerbloemenkerkhof kun je ook zien dat het steeds beter ging, want er zitten veel minder witte en gele dan roze in:
Deze foto illustreert echter wel dat het even wat oefening vergt! Ook heb ik op het einde één keer een viooltje geprobeerd. Eerst twee witte met spuitmondje 103 en toen drie roze eronder met nummer 101.
Omdat het kleurenschema toch al niet zo realistisch was heb ik deze later nog wat opgelukt met gele streepjes, maar daar heb ik geen detailfoto van. Nog wat close-ups:
En een deel van mijn tafel:
Nu moeten ze minstens 24 uur drogen voordat ze van het bakpapier af kunnen. Daarna zijn ze maanden houdbaar. Ik vond het leuk om eens op deze manier met royal icing te werken en te zien dat het na wat oefening echt steeds beter ging. Misschien dat ik de volgende keer roosjes aandurf!

2 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit zeg! Leuk dat je wat anders geprobeerd hebt met Icing. Erg handig al die stap voor stap foto's, leest net wat makkelijker! Succes met de roosjes als je die nog gaat maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje! De roosjes ga ik zeker een keer proberen, maar eerst weer even aan de koekjes :).

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...