zondag 13 maart 2011

Pi-koekjes voor pi-dag!


Morgen is het pi-dag! 14 maart is 3/14 in Amerikaanse notatie, vandaar. Ik kijk hier al een tijdje naar uit, omdat ik eindelijk mijn favoriete uitsteker weer kan gebruiken: de pi! Dat is de enige wiskundige uitsteker die ik bezit en bij mijn weten zelfs de enige in zijn soort. Mocht je ergens anders nog wiskunde-uitstekers tegen zijn gekomen, laat dan alsjeblieft een berichtje achter! Behalve de koekjes doe ik dit jaar niet zo heel veel aan pi-dag, maar ik ga wel met een vriendin gepofte piepers eten. En wie weet nog een pizzabroodje tussendoor om de feestvreugde nog wat te verhogen.
Ik heb de pi-koekjes tegelijk met de verjaardagskoekjes gedaan, dus alle informatie over de gebruikte icing en het flooden is in de vorige post te vinden. De eerste laag bestond hieruit:
Dit heb ik even laten drogen, zodat de kleuren niet door elkaar zouden lopen wanneer ik verdere details aanbracht.

De stipjes heb ik weer middels drop-in flooding gedaan. De motiefjes heb ik gekozen omdat ze lekker feestelijk zijn, wat natuurlijk wel bij pi-dag hoort! Foto's van de tussenstappen:
Het eindresultaat:

De letters en cijfers van de volgende set zijn allemaal met tip 2 gemaakt.
De tekst op het rode koekje spreekt hopelijk voor zich, wat er op het groene koekje staat is het begin van een piem (piëzie?). Dit zijn gedichten die helpen om de decimalen van pi te onthouden: het aantal letters in elk woord is gelijk aan de bijbehorende decimaal. 'How I need a drink' staat dus voor 3.1415!

Ja, ik weet dat de laatste twee pi-koekjes vreselijk nerdy zijn. Maar wederom: ik schaam me er niet voor en beken bij dezen dat ik alle beschikbare Pokémon-spelletjes heb uitgespeeld. De verleiding om Pikachu-koekjes te maken voor pi-dag was daarom onweerstaanbaar. Ze waren lekker simpel om te maken, je hebt alleen een beetje geduld nodig. Maak eerst de gele basislaag (weer met één dikte icing, zoals de verjaardagskoekjes) en laat deze drogen.
Teken dan met een foodwriter het gezicht van Pikachu erop. Ik had mijn koekjes niet lang genoeg laten drogen, dus als je straks goed naar het linker koekje kijkt, zie je dat ik daar met de food writer door de icing heen heb gestoken... Maak vervolgens met rode icing twee rode wangetjes.
Voeg als finishing touch in elk oog een puntje van witte icing toe.
Rest me nog om iedereen een heel gelukkige pi-dag te wensen!

Update: ik heb net ook een pi-armband geregen! Het hartje staat voor de decimale punt, in totaal geeft de armband 3.1415926535897932384626433832795028841971693993751058 weer!

13 opmerkingen:

  1. Geweldig! En je post is nog leerzaam ook vandaag ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk hoor Steph, deze Pi-koekjes. En je hoeft je helemaal niet te schamen voor een eventueel Nerdie-gehalte. Omdat je helemaal "into science" bent, passen deze koekjes helemaal bij alles wat jou interesseert, dus niets om voor te schamen. Ik vind het helemaal geweldig dat je zo'n uitsteker hebt kunnen vinden.

    Doe zo verder ! En geniet van de Pi-dag !

    groetjes,

    Els (Koekebakkevlaaie)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind ze te gek deze Pi-tjes! Ik volg al een tijdje je blog (ben zelf ook hard aan het oefenen en uitproberen met RI) en je how-to's zijn heel leerzaam en herkenbaar en hilarisch! Oh my, bij mij stuift de poedersuiker me soms ook nog dagen door het huis...

    Had je al gezien dat je niet de enige bakkende nerd bent? http://bakeat350.blogspot.com/

    Liefs,
    Laura
    Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Afgelopen week heb ik een mooi wit T shirt gekocht en zwarte knoopjes. Gisteren de knoopjes op de voorkant genaaid en vandaag zit ik dus op mijn werk in een eigengemaakt PI shirt, dus voor deze ene keer is het geen T shirt.
    Leuke koekjes, hoe kom je aan die Pi uitsteker?? Mijn man is wiskundige, die zal pikoekjes geweldig vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de leuke reacties! Laura, die blog kende ik nog niet, leuk dat zij ze ook gemaakt heeft! Wat staan er een mooie dingen op die site, bedankt voor de link!

    Wat een grappig idee, Susanne! De uitsteker komt van coppergifts.com. Als je man van nerdy dingen houdt, kan ik je ook thinkgeek.com aanbevelen. Van binaire klokken tot shirts die aangeven hoe sterk het internetsignaal is waar je staat tot pi-vormige pizzasnijders en pi-ijsblokjes... ze hebben het allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoihoi,
    Weer fantastische koekjes :D
    Kijk, dit heb ik voor je opgezocht:http://www.dreambox.com/blog/more-kitchen-math Heb je er wat aan? Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de tips, die uitstekers staan nu op mijn verlanglijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey, ik vond dit: Geen uitstekers, maar cakejes. Ik heb er een link bij gezet naar je blog :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit: http://www.flickr.com/photos/31479357@N06/5961704835/
    Sorry ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh die zijn echt fantastisch! Bedankt voor de link!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super toffe koekjes.
    Ik ben al een hele tijd op zoek naar zo'n uitsteker, maar heb tot nog toe niets gevonden. Ik heb het al zelf proberen te maken, maar het lukt me maar niet om deze stevig in elkaar te zetten.
    Waar heb je die van jou gehaald?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas is er niet zo'n grote markt voor, dus de uitsteker is wat moeilijk te krijgen. Ik heb hem van www.coppergifts.com, daar wordt hij met de hand gemaakt door een heuse smit!

      Verwijderen
  12. http://www.etsy.com/nl/listing/165460681/present-tag-cookie-cutter-3d-printed?

    En hier hebben ze ook een tangram uitsteker, ook al zo gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...