woensdag 9 maart 2011

Vrolijke verjaardagskoekjes


Wie jarig is, trakteert. In mijn geval natuurlijk koekjes! Morgen is het zover. De voorbereidingen zijn al een week of twee geleden begonnen. Toen ik andere koekjes aan het bakken was heb ik deze ook alvast gedaan. De letteruitstekers komen uit een grote doos met 75 plastic uitstekers van de Hema. Er zitten heel leuke dingen tussen, maar het steekt toch minder fijn uit dan metaal. De 'gaatjes' in de A, P, B, R en D heb ik later nog met een aardappelmesje moeten uitsnijden.
Ik was al een tijdje bezig toen ik de foto nam, vandaar de troep! Nadat de koekjes waren afgekoeld heb ik ze ingevroren. Dit heb ik nog nooit eerder gedaan, maar het leek me tijdtechnisch wel erg handig. Ik heb er telkens een paar tegelijk in vershoudfolie ingepakt en al die pakketjes bij elkaar in een diepvrieszak gedaan. Het was een succesvol experiment, de koekjes smaakten ontdooid nog heerlijk vers!

Omdat ik een vrolijk geheel wilde heb ik veel verschillende kleurtjes gebruikt. Voor rood heb ik deze keer Americolor Super Red geprobeerd.
Ook dit werkte heel goed! Na vier druppels had ik mooi, fel rood. Op de achtergrond staat nog Sugarflair Red Extra, dat ik voor de zekerheid ook alvast klaar had gezet. De Americolor is iets feller rood, de Sugarflair wat dieper. De andere kleurtjes zijn allemaal van Wilton.
Het nadeel van met veel kleurtjes werken is dat de voorbereidingstijd nogal lang is. Alle kleuren moeten gemengd worden en voor elke kleur moet een spuitzak worden gemaakt. Ik heb dus van de gelegenheid gebruik gemaakt en meteen een ander setje koekjes versierd, dat ik heel binnenkort zal posten! Om de hoeveelheid werk iets in te perken heb ik, op wit na, alle kleuren in één dikte gemaakt, zodat ik er randjes mee kon maken en flooden tegelijk. Dit doe ik de laatste tijd steeds vaker en gaat eigenlijk heel goed. Voor het strakste resultaat kun je wel het best aparte zakken maken voor lijntjes en flooden, maar voor zulke kleine koekjes als de cadeautjes is dat niet nodig.

Eerst heb ik de taarten gedaan. Eerst een lijntje trekken en flooden (hier heb ik wel een dunnere icing voor gebruikt vanwege het grote oppervlak):
Dan is het belangrijk snel te werken om het drop-in flooding effect te bereiken: dan versmelten de druppels gekleurd icing geheel met de witte icing zodat je een glad oppervlak krijgt. Laat kleur voor kleur kleine druppeltjes icing in de witte icing vallen.
De cadeautjes zijn nog simpeler. Hiervoor vind ik tip 4 het beste werken. Trek een lijntje en kleur dit direct in. Ga er daarna met een satéprikker doorheen om de icing over alle hoeken te verspreiden.
Doe dit voor alle kleurtjes en laat ze dan even drogen, zodat de kleuren later niet gaan 'bloeden' in de witte strikjes.
Spuit vervolgens met tip 2 twee lijntjes en een strikje op elk koekje.
Simpel en toch feestelijk!

Ook de Happy Birthday koekjes waren snel gedaan. Eerst heb ik gecheckt of ik wel alle letters had:
Daarna heb ik ze per kleur in groepjes gelegd en er icing op gedaan:
En toen was het alweer klaar!

4 opmerkingen:

  1. Heel erg mooi.Het ziet er ook erg smakelijk uit.Ik ben meteen maar volger van je geworden.Je maakt wel erge lekkere dingenzeg.TOPPIE.Groetjes Rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, ziet er lekker uit! Alvast gefeliciteerd met je verjaardag, fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjulliewel! Het was een geslaagde dag en de koekjes zijn allemaal op gegaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, die zijn geweldig! ik ben toevallig morgen jarig en heb al bakplannen, maar volgend jaar misschien..? Ze zijn echt leuk :D

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...