zondag 10 april 2011

Kersenkoekjes

Deze passen ook wel in de lentereeks, toch? Ik wilde graag de uitsteker eens proberen, maar heb er geen grote productie van gemaakt: zes koekjes in totaal. Toch merk ik dat dat niet zoveel tijd scheelt met twintig koekjes versieren. Er gaat namelijk best veel tijd zitten in de voorbereiding (icing mengen, kleuren, spuitzakken maken). Gelukkig heb ik dat deze keer in stapjes gedaan, dus viel het wel mee. Ik heb de icing namelijk al de avond van tevoren gemengd en gekleurd, omdat rood zo'n kleur is die dieper wordt als je het even laat staan.
Op deze foto staat ook nog bruin, oorspronkelijk wilde ik daar namelijk de steeltjes mee doen, maar uiteindelijk leek groen me toch vrolijker. Voor wit en groen heb ik gewoon één dikte royal icing gebruikt (medium), voor rood heb ik wel wat stevigere en flooding icing gemaakt, vanwege het grotere oppervlak. Eerst de basis voor het steeltje en de blaadjes met tip 3:
Dan met tip 2 een lijntje voor de kersen:
De kersen heb ik vervolgens geflood met de icing in een simpel druk-en-sluitzakje met een puntje er vanaf geknipt.
Na er even met een satéprikker doorheen te gaan krijg je dan:
Nu kun je met tip 2 nog wat extra detail aangeven bij de blaadjes.
Nu heb ik ze even een uurtje laten liggen voordat ik het rode randje maakte. Anders zouden twee kleuren natte icing elkaar aanraken bij de steeltjes, waardoor de overgang in dit geval bruin wordt. Dus na even te wachten heb ik met tip 2 nog wat lijntjes gespoten.
En tot slot kleine witte details aangebracht!
Dat was alles! Nog een foto van een paar koekjes bij elkaar:
Fijne zondag!

8 opmerkingen:

  1. super waar heb je de uitsteker voor de kersenkoekjes gekocht ?
    super mooi resultaat !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf zeg, ben ook benieuwd waar de uitsteker vandaan komt!?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De uitsteker is van Karen's Cookies! Ik heb daar laatst voor het eerst besteld (staat ook een klein berichtje over in maart) en het is enorm goed bevallen. Het is wat onhandig dat het uit Amerika komt, maar vanwege de lagere prijzen en de gunstige dollar zijn de uitstekers zelfs met verzendkosten voordeliger dan de meeste die je hier kan krijgen. En ze verzenden snel! Ze hebben heel originele uitstekers, ik kan niet wachten om de rest te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke koekjes zeg! Die kleur rood is erg mooi, wanneer ik iets rood kleur wordt het zo roze achtig...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg leuk deze koekjes! Kijk regelmatig even op je blog om je nieuwe creaties te bekijken!
    Zelf ben ik een beetje 'bang' om rode icing te gebruiken, heb al een aantal keer gehad dat de smaak erg bitter was. Zelf gebruik ik de rode kleur van americolor. Heb je hier tips voor?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van die bittere smaak had ik ook last met Wilton. De ene keer dat ik Americolor heb gebruikt heb ik niks gemerkt, maar tegenwoordig gebruik ik Sugarflair Red Extra. Dat is een extra geconcentreerde pasta, ik heb 'm via ebay gekocht. Deze kersen heb ik zelf geproefd (ik blijf ook altijd een beetje achterdochtig), maar ik merkte er niks van! Dus misschien is het de moeite waard die eens te proberen. Een andere tip is om de icing na het kleuren even te laten staan (als het even kan een nachtje), wat 's avonds nog roze is, is de volgende ochtend ineens mooi, diep rood!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de tip, erg handig! Binnenkort maar eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor je tip!
    Zal het eens op die manier uitproberen. Mocht het dan nog zo zijn, misschien toch maar overstappen op een andere!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...