woensdag 27 april 2011

Koekjes voor Koninginnedag


Onlangs heb ik mijn eerste nummer van de MjamTaart! gekocht, een vrij nieuw tijdschrift over taarten, cupcakes en koekjes.  Dat had ik eerder moeten doen, want er staan superleuke projecten in! Het allerleukste vond ik een idee voor Koninginnedag: koekjes met koningin Beatrix erop! Die heb ik dan ook gemaakt en ik heb er meteen nog een paar andere koekjes bij bedacht. Overigens ook leuk om te vermelden: de foto hierboven en nog een paar detailfoto's onderaan deze post zijn door mijn zusje gemaakt! Zij zit op de kunstacademie en ik ben elke keer weer diep onder de indruk van de foto's die ze maakt, vooral omdat ze deze even in vijf minuten tussendoor heeft gemaakt. Het contrast met mijn eigen foto's is nogal pijnlijk...

Omdat de werkbeschrijving in de MjamTaart! staat zal ik niet teveel zeggen over hoe je de koekjes met Beatrix maakt, maar ik wil wel vertellen over royal icing transfer, oftewel royal icing op een plastic mapje. Daarmee is de koningin gemaakt, maar uit de beschrijving was me niet duidelijk hoe het precies moest. Niet dat ik het nog nooit heb gedaan, maar wel nog nooit zo'n klein figuurtje! Eerst heb ik een plaatje op internet gezocht, dat bijgesneden en vervolgens geprint en in een plastic mapje gedaan. Methode 1 bestond uit eerst alle lijntjes overtekenen en ze daarna stuk voor stuk vullen.
Hierbij bleef je de lijntjes echter erg zien en ik wilde graag een gladder resultaat. Voor methode 2 heb ik dan ook telkens eerst de lijntjes voor het gezicht en de hals getekend en die direct gevuld met dunnere icing. Daarna tekende ik dan het haar en vervolgens vulde ik dat. Op de foto kun je het verschil zien, links methode 2 en rechts methode 1:
Voor deze koekjes vond ik de linker mooier, alhoewel ik me ook plaatjes kan voorstellen waarbij het leuker staat als je de lijntjes blijft zien. Het was hoe dan ook erg leuk om deze techniek weer een keertje te doen, uit de vrije hand was Beatrix nooit gelukt! Tot slot wil ik toevoegen dat je de hoofdjes het best met oranje icing kan bevestigen aan de koekjes. Ik heb dit met witte icing gedaan, helaas waren ze daardoor een dag later licht van kleur verschoten!

Voor de andere koekjes heb ik voor alle kleuren één dikte icing gebruikt, ongeveer medium dikte. SweetSugarBelle heeft laatst een duidelijke post met filmpje gemaakt over wat voor dikte dat precies is. Ik weet niet of mijn eigen icing helemaal aan de regel voldoet, maar het leek me handig voor mensen die nog niet zoveel met royal icing hebben gewerkt. Verder geldt voor alle koekjes dat ik ze met tip 3 heb gemaakt en steeds tussendoor minimaal een uur heb gewacht tot ik de volgende kleur toevoegde, omdat de kleuren anders door elkaar heen kunnen gaan lopen en ze moeten toch mooi blijven tot Koninginnedag (ik heb ze het weekend ervoor al gemaakt)! Voor dit soort projecten plan ik altijd vooruit, zo heb ik nu voor de lunch alle oranje en witte delen gedaan:
Er staan hier ook nog stropdassen op die ik heb gevuld met een rood-wit-blauw patroon, maar die zijn uiteindelijk niet zo leuk geworden... In elk geval was dit na de lunch allemaal droog genoeg om lekker verder te kunnen met rood en blauw!

Door geen aparte icing te maken om het koekje mee te vullen, is het wel iets meer werk om een glad resultaat te krijgen. Ik begon bijvoorbeeld met het vullen van de bovenkant van het jurkje en dat zag er niet erg mooi uit:
De oplossing? Even goed er doorheen roeren met een satéprikker en tot slot even schudden met het koekje. Het resultaat:
Niemand die ziet dat ik geen aparte dunnere icing heb gemaakt voor het vullen! Daarna heb ik eerst de witte strook getekend (en weer roeren, schudden...), even laten drogen, toen de rode strook:
En tot slot de blauwe:
En toen dit allemaal droog was heb ik het afgemaakt met een klein strikje:
De koekjes met het vlaggetje zijn iets meer werk, omdat je best wel veel stipjes moet zetten. Ik begon met het maken van het oranje oppervlak, op dezelfde manier als het oranje deel van het jurkjeskoekje.
Toen dat gedroogd was heb ik eerst een witte streep gezet en alvast witte stipjes gemaakt. Ik heb even geëxperimenteerd met de verdeling daarvan over de rand. Het hoeft niet heel precies, maar ik vind het het handigst om er een op elk hoekpunt te doen en dan nog twee op elke zijde. Dat is dus net iets anders dan op de volgende foto!
Daarna rood:
En tenslotte blauw!

Wat close-ups van het eindresultaat (die van Beatrix en de jurkjes zijn gemaakt door mijn zusje):
En tot slot wat foto's van alles bij elkaar (de laatste is ook gemaakt door mijn zusje):
Ik wens iedereen een heel gezellige Koninginnedag!

6 opmerkingen:

  1. Wederom weer prachtige koekjes (en foto's!!)gemaakt, bijna jammer om op te eten. Fijne Koninginnedag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie koekjes weer!! erg leuk om je how-to's te lezen en te bekijken.
    Waar heb je de jurk uitsteker vandaan? ik zie overal alleen die baljurk uitsteker, maar deze is erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjulliewel, leuk om te lezen dat er ook echt mensen zijn die dit lezen! Rianne, ik vrees dat deze in Nederland moeilijk verkrijgbaar is. Hij komt namelijk van Karen's Cookies, een Amerikaanse site waar ik laatst een stuk of twintig uitstekers besteld heb (zeer de moeite waard als je vaker koekjes versiert en originele uitstekers zoekt!). Ik ben nog even wat Nederlandse webshops voor je afgegaan, maar heb hem daar helaas niet gevonden. Wel heb ik hem op ebay.co.uk gevonden met de zoekterm "cookie cutter dress". Daar stond ie op voor 3.50 pond (inclusief verzending). Misschien is dat een optie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik kijk regelmatig op je blog hoor! vind het leuk om te lezen en ideetjes op te doen!
    jammer dat de uitsteker niet in nl te krijgen is.. maar dank je wel voor het zoeken!
    ik zal eens even kijken bij ebay! dat kan nog wel een goede oplossing zijn.. die andere site heeft erg leuke uitstekers, maar ik hoef er niet veel te hebben.. dus dan is het zonde idd..
    nogmaals bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke site Stephanie! En ik ben heel blij met je recept voor Royal Icing. Je wil echt niet weten hoeveel ik al heb weg kunnen gooien omdat het te slap was (terwijl ik wel het recept aanhield wat ik op dat moment had). Al mijn bloemen zakten in.... Dus nu aan de slag met jou recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor je berichtje! Hopelijk heeft dit recept meer succes. Het blijft altijd even lastig met de dikte van de icing, voor bloemen moet het zo stevig zijn dat als je met een lepel een piek trekt, deze maar heel langzaam omkrult. Misschien had je het al gezien, maar hier heb ik geschreven over mijn eerste poging tot bloemetjes: http://koekjesentaartjes.blogspot.com/2011/03/oefenen-met-bloemen-van-royal-icing.html
    Succes, ik hoop dat het deze keer lukt!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...