woensdag 6 april 2011

Nog meer lentekoekjes: schaapjes!

Na de bloemenmandjes wilde ik graag wat verder experimenteren met textuur. Wat is daar nou beter voor geschikt dan de wollige vacht van een schaap? Daarvoor heb ik een kleine hoeveelheid medium dikte chocolade royal icing gemengd en een iets grotere hoeveelheid stevige witte icing. Eerst heb ik de koppen en pootjes gespoten met spuitmondje 3. Tip: roer met een satéprikker door de icing om een gladder oppervlak te krijgen en luchtbelletjes te voorkomen. Dat de kwaliteit van de foto's nogal slecht is komt trouwens doordat ik ze 's avonds heb versierd.
Laat de koekjes nu even een half uurtje drogen, zodat de witte en bruine icing niet in elkaar overlopen. Pak er dan een grote ronde tip bij, ik heb Wilton 10 gebruikt. Maak daarmee rijen witte bolletjes.
Omdat ik graag wilde dat de grenzen tussen de bolletjes zichtbaar zouden blijven, heb ik erg stevige icing gebruikt. Hierdoor kreeg ik wel piekjes op mijn bolletjes, zoals je kan zien op de foto. Die heb ik een beetje glad gestreken met een vochtig penseeltje. Ook weer niet te glad, want ik vind dat de oneffenheden bijdragen aan een wollig effect.
En dan is het eerste schaap alweer bijna klaar!
Vervolgens heb ik een open star tip gepakt, nummer 17 in dit geval. Dit is een erg veelzijdige tip, waarmee ik dan ook een aantal technieken heb geprobeerd.
Eerst heb ik wat rozetjes gespoten, van boven naar beneden in horizontale lijnen werkend.
Toen heb ik gedaan met de tip waar hij naar vernoemd is, ik heb namelijk allemaal kleine sterretjes gemaakt. Deze techniek zie je ook heel vaak op Wilton-taarten, maar ik benijd degene die hier een taart voor veertig personen mee bekleedt niet... Voor een koekje is het echter prima te doen!
Dan nog uit de losse pols, deze vind ik zelf het minst geslaagd:
En tot slot een verticaal golfpatroontje:
Pak nu tip 2 erbij en maak oogjes (of complete gezichtjes).
Dit heb ik laten drogen, waarna ik met een voedselveilige pen nog pupillen heb toegevoegd. Het is achteraf gezien efficienter om de oogjes voor de vacht te maken, dan zijn ze al droog genoeg om op te tekenen zodra je de vachtjes hebt gedaan. Wat detailfoto's van complete schapen, met verschillende gezichtsuitdrukkingen (voor zover je het daar over kan hebben bij een schaap):
En alle schaapjes bij elkaar:
Deze schaapjes heb ik niet gemaakt om makkelijker in slaap te kunnen vallen, maar als verrassing voor een goede vriendin die wel wat vrolijke koekjes kan gebruiken. Ze woont helaas niet in de buurt, dus met angst en beven heb ik ze aan de post toevertrouwd. Ik heb al eerder versierde koekjes succesvol per pakketpost naar Duitsland verstuurd, maar blijf toch een beetje huiverig. Ik heb de schaapvorm bewust gekozen, omdat er weinig breekbare uitsteeksels zijn. Solide ding, zo'n schaap. En ik heb een zo zacht mogelijk bedje gemaakt voor de koekjes. Eerst heb ik een klein doosje met servetjes bekleed.
Daar heb ik dan om en om een laagje koekjes ingelegd. Daarna heb ik aan de zijkanten opgevouwen servetjes gedaan, om schuiven tegen te gaan.
Daar gaat dan een dubbele laag bakpapier op:
Dit heb ik herhaald tot de koekjes op waren en vervolgens heb ik de rest van het doosje met een flinke laag servetten gevuld. Tot slot een kaartje erop:
Daarna heb ik het doosje zo goed dichtgeplakt dat mijn vriendin de koekjes er waarschijnlijk zelfs met de beste wil van de wereld niet meer uitkrijgt. Hopelijk vindt ze ze leuk!

5 opmerkingen:

  1. Nou ik weet wel zeker dat ze ze leuk gaat vinden. Wat een leuke en duidelijke how to!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke koekjes, geweldig! Ze zien er ook zo lief uit, goed gedaan zeg. Leuk om een pakketje vol vrolijke koekjes te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jee, wat mooi zeg! Als je nog meer mensen zoekt om koekjes naar op te sturen ;) grapje, weet zeker dat je vriendin blij verrast zal zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjulliewel :). Ze vond ze heel leuk! Binnenkort ga ik eens experimenteren met van die speciale brievenbusdoosjes, ik hoop dat ze daar ook heel in blijven!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...