dinsdag 19 april 2011

Paaskoekjes

Pasen nadert en kijk ik er al een tijdje naar uit, omdat je zoveel leuke koekjes in paasthema kan maken! Ik heb echt een keuze moeten maken. Uiteindelijk heb ik me laten leiden door het superleuke setje paasuitstekers van de Albert Heijn en er daar een aantal van gebruikt. Eerst heb ik geschetst wat ik wilde maken, om een overzicht te krijgen van welke soorten icing ik allemaal nodig had.
Vanwege de vele kleuren en laagjes heb ik het echt even gepland. Ik heb eerst de onderste laag van de paashaas gemaakt en de eierschalen. Toen heb ik het drie kwartier laten liggen en vervolgens heb ik de gele en oranje icing gemengd. Daarmee heb ik eerst de onderste laag van de wortels gemaakt en daarna de gele kuikens. Toen heb ik even iets anders gedaan (zie onderaan deze blog!) en toen heb ik de rest van de details gedaan. Ik heb nu de how to per koekje georganiseerd, maar als je ze alledrie wil maken is het wel handiger om aan alledrie tegelijk te werken!

Eerst de paashaaskoekjes. Hiervoor heb ik medium dikke icing voor het randje gemaakt en dunnere flooding icing voor het oppervlak. Omdat het zo'n groot koekje is vind ik de twee diktes icing toch de moeite waard, omdat je er in minder tijd een strakker resultaat mee krijgt. Traceer eerst met tip 3 de omtrek.
Daarna flooden met tip 4:
Duw de icing met een satéprikker alle hoekjes in en schud nog even met het koekje voor een mooi glad resultaat.
Laat dit even drogen. De zwarte details heb ik lekker simpel met een voedselveilige pen gedaan. Daarvoor moet het koekje echt goed gedroogd zijn, anders steek je er zo met je pen doorheen!
Maak tot slot de laatste details met royal icing van een dikte tussen medium en stevige consistentie in.

Gaan we door met de wortelkoekjes! Deze heb ik met één dikte icing gedaan, net iets dikker dan medium icing. Eerst weer een lijntje met tip 3:
Dan flooden met tip 4. Omdat de icing dikker is dan flooding icing kun je er voor een glad resultaat het beste direct doorheen roeren met een satéprikker (dus niet alleen in hoekjes duwen, maar echt roeren) en even schudden.
Laat dit eventjes drogen. Traceer daarna met tip 3 nogmaals de omtrek en teken er details op.
Maak dan de groene slierten. Dit kun je op heel veel leuke manieren doen, ik heb een kleine open star tip gebruikt (tip 13) met stevige icing om een beetje structuur te krijgen.

Tot slot de paaskuikentjes! Voor zowel wit als geel heb ik weer net iets dikker dan medium dikke icing gemaakt. Teken eerst met tip 2 de gebroken eierschalen.
Vul deze met tip 3, roer er weer doorheen, schud er even mee, net als bij de wortels.
Laat ook dit even drogen, omdat de gele en witte icing anders door elkaar gaan lopen. Maak dan met tip 2 twee gebogen lijntjes.
Vul dit met tip 3, weer roeren, schudden zoals voor de eierschalen.
Laat dit weer even drogen. Teken er tot slot een snaveltje op met oranje icing en oogjes met een voedselveilige pen (of gebruik twee zwarte spikkels).

Dat waren ze! Nog een foto van alle koekjes bij elkaar:

Tot slot alvast een klein voorproefje voor Koninginnedag!
Wie de Mjam Taart heeft gelezen, weet nu al wat ik hiermee ga doen!

7 opmerkingen:

  1. Owwwwww Wat een geweldig mooie koekjes weer. Ik wil ook zulke mooie koekjes maken, maar vind het steeds zo'n gedoe met al die kleurtjes en vooral de dikte van de icing. Misschien moet ik het toch weer eens proberen, want als ik jouw koekjes zie wil ik ze ook gelijk maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gezellige paaskoekjes! Ik vind vooral die wortels erg mooi gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjulliewel! MyDeliciousCakez, de dikte van de icing is ook het lastigste eraan. Ik heb heel wat frustraties gehad voordat ik het goed had. Toevallig heeft SweetSugarBelle laatst een duidelijke post (met filmpje!) gemaakt over wanneer icing de goede dikte heeft om bijvoorbeeld de kuikens en de wortel te maken. De post staat hier: http://sweetsugarbelle.blogspot.com/2011/04/twenty-second-rule.html

    Het is een kwestie van experimenteren in het begin, maar gelukkig valt er ook veel te corrigeren met een satéprikker en een kwastje! Begin met een niet al te ingewikkelde vorm en onthoud dat als het echt heel erg mislukt, je het bewijs zó weg kan werken ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk leuk leuk :)
    En super leuk om te lezen dat er meer mensen van mijn leeftijd helemaal into baking zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankjewel! Wat heb jij een heerlijke blog zeg, die Marshmallow Chocolade koekjes ga ik zeker een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...