vrijdag 15 april 2011

Parthenonkoekjes

De uitsteker hiervoor is afkomstig uit een set met iconische gebouwen uit alle werelddelen. Het Vrijheidsbeeld, de Eiffeltoren en ook... het Parthenon! De uitsteker steekt 'm met zuilen en al uit. Door de vele details op de uitsteker is het sterk aan te raden hem af en toe in wat bloem te dopen, anders krijg je je koekje er haast niet vanaf.
Ik kon ook eindelijk de deegroller die ik voor mijn verjaardag heb gekregen uitproberen. Hij is verzwaard zodat ik minder kracht hoef te zetten en heeft een siliconen buitenkant, zodat het deeg niet aan de roller plakt. Hij werkt heel goed! Mijn houten roller moest ik telkens insmeren met bloem, maar deze kleeft bijna niet.
Wat versieren betreft is dit een eenvoudig en snel projectje, omdat je maar één kleur icing in één dikte nodig hebt. Zoals ik al zei steekt de uitsteker het koekje met zuilen en al uit. Als je ze onversierd wil opeten is dat hartstikke leuk, als je ze wil versieren is het niet zo handig, want het valt meteen op als je niet binnen de lijntjes blijft!
De eerste laag heb ik gedaan met tip 2. Eerst het timpaan:
Spuit dan meteen een lijntje onderaan en maak er zuilen tussen. Ik heb dat gedaan door telkens twee lijntjes vlak naast elkaar te maken.
Daarna kun je de traptreden inkleuren. Laag één is dan af en als het goed is, is het eerst versierde koekje nu droog genoeg om meteen verder te gaan met de rest.
Om het geheel iets meer structuur te geven heb ik met tip drie nog bovenaan een horizontale lijn gemaakt als architraaf. Onderaan heb ik de onderste twee traptreden nog een extra laag icing gegeven en tot slot de onderste traptrede nog een derde laagje, zodat er een klein beetje diepte ontstond.
En dat was alles! Zo gebeurd. Een echte koekjeskunstenaar zou hier misschien nog de metopen op weergeven, maar ik heb het hier maar bij gelaten. Deze koekjes heb ik net als de schaapjes naar iemand opgestuurd. Vanwege de dikke laag icing heb ik ze voor de zekerheid twee dagen laten drogen. Ter bescherming heb ik ze per twee in plastic zakjes ingepakt.
Daarna heb ik ze omringd door een flinke laag servetjes in een brievenbusdoosje gedaan. Hopelijk komen ze zo ook heel aan!
Tot slot wil ik jullie de mening van mijn moeder niet onthouden: "Ik vind ze apart...henon!"

3 opmerkingen:

  1. Wauw, ze zijn geweldig! "Apart...henon!" ;p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Stephanie,

    Graag zou ik met zo'n uitsteker een taart van fondant willen maken. Nu heb ik heel internet afgezocht voor iets dergelijks en krijg deze alleen bij jou gevonden. Zou jij mij a.u.b. verder kunnen helpen.

    Ik heb het deze maand nog nodig i.v.m. verjaardag schoonmoeder die veel met de Griekse oudheden doet en haar op deze manier wil verrassen.

    Gr. Karin.
    kaatje1978@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Karin,

      De uitsteker is afkomstig van Oldenhof Kookkado in Hilversum en maakt deel uit van deze set: http://www.kookwinkel.nl/webshop/22299-uitsteeksetmonumentenrvs10delig.asp. Destijds verkochten ze de uitstekers ook los. Wellicht dat een telefoontje naar deze winkel uitkomst kan bieden.

      Het lijkt erop dat dit dezelfde set is: http://www.theeentaartspulletjes.nl/Webwinkel-Product-5094472/Stadter-uitstekersset-monumenten-9-delig.html, behalve dat hier over 9 in plaats van 10 uitstekers wordt gesproken, dus dan zou je even moeten informeren of het Parthenon bij deze set wel inbegrepen is.

      Groetjes,

      Stéphanie

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...