donderdag 19 mei 2011

Recensie: de boeken van Peggy Porschen

Ze is al vaker voorbij gekomen op deze blog: Peggy Porschen. Peggy Porschen is een wereldberoemde koekjes-en-taartjes-bakster, gevestigd in Engeland. Haar zoete stijl is een grote bron van inspiratie voor me. Gelukkig deelt ze haar ideeën en technieken middels boeken en omdat ik wel eens de vraag krijg wat nou een leuk bakboek is, hoop ik daar vandaag antwoord op te geven middels een recensie! Ik heb drie boeken van Peggy, namelijk Pretty Party Cakes, Cake Chic en Romantic Cakes. Binnenkort komt nog Peggy's Favourite Cakes & Cookies uit, maar de naam zegt het eigenlijk al: dat boek zal niks nieuws bevatten.

Haar eerste boek is Pretty Party Cakes en dit is meteen mijn favoriet.  Het boek begint met een uitleg over materialen, basisrecepten, hoe een taart te bekleden, het vouwen van cornetjes en een korte uitleg over hoe je een paar simpele bloemetjes kan spuiten. Ook marsepeinen roosjes komen aan bod. Dit is nuttig, maar niet de reden om het boek aan te schaffen. Bloemetjes spuiten kun je denk ik beter van YouTube leren of uit The Art of Royal Icing. De kracht van dit boek is juist de inspiratie die het biedt voor koekjes, cupcakes, mini-taartjes en stapeltaarten. Bijna het hele boek wordt namelijk in beslag genomen door prachtige foto's, vergezeld van duidelijke stap voor stap uitleg.

Het eerste deel gaat over koekjes versierd met royal icing. De eerste alfabetkoekjes zijn niet zo bijzonder, maar daarna volgen Bollywood hartjes, bloemenmandjes, allerlei zeedieren, paaseieren, verjaardagstaarten, cadeautjes, de zeer populaire babykoekjes, vlinders, dameskleding en sneeuwvlokken. En het leuke is dat je helemaal geen professional hoeft te zijn om ze na te kunnen maken: als je de basistechniek van het vullen van een koekje eenmaal onder de knie hebt, kun je deze allemaal namaken!

Dan volgen de cupcakes, acht verschillende soorten. Deze versiert ze niet met fondant zoals je dat hier in Nederland vaak ziet, maar met fondantglazuur. Dit geeft een gladder effect. Ik vind ze allemaal beeldig, maar mijn eigen experiment met fondantglazuur is helaas tragisch mislukt. Maar ik moet ook toegeven dat ik niet het recept van Peggy heb gebruikt... Hoe dan ook zitten hier weer heel schattige ideeën bij, waarvoor ook veel gebruik van glitter wordt gemaakt. Verder staan er wat duidelijke voorbeelden van royal icing transfer bij, waarvoor de afbeeldingen ook zijn toegevoegd.

De volgende sectie gaat over mini-cakes. Deze vind ik allemaal fantastisch, maar heb ik tot op heden niet aangedurfd. Ze werkt veel met bloemen en ook de beroemde bloempotjes en iconische 'strepentaartjes' staan hierin uitgelegd. Misschien dat ik die laatste over een tijdje aandurf...

Tot slot staan er taarten in die ik stuk voor stuk graag als mijn bruidstaart zou willen hebben. Ze zijn enorm veel werk, beslist niet voor beginners, en bevatten vaak honderden bloemen, maar oh wat zijn ze beeldig! Om bij weg te dromen.

Kortom: een echte aanrader voor zowel beginners als gevorderden! Pretty Party Cakes staat bol van de inspiratie, heeft geweldige foto's en de uitleg is heel duidelijk. Bovendien kost het boek maar zo'n 11 euro op diverse engelse websites en is daarmee dus heel betaalbaar en een zeer leuk cadeautje voor andere taart-enthousiastelingen!

Zoals de cover al een beetje laat zien bevat ook Cake Chic veel zoete ontwerpjes. Toch zijn er wel duidelijke verschillen met Pretty Party Cakes, vooral in het kleurenschema: in dit boek wordt veel meer zwart gebruikt. De eerste koekjesprojecten zijn bijvoorbeeld ballerina's (zachtroze met zwart), zwarte jurkjes met zwarte details en zwarte hondjes met felgekleurde jasjes. Daarna volgen weer wat zoetere koekjes zoals de strikjes die ik vorige week heb gemaakt, maar ook kerstornamenten (van koek, ja!), geweldige silhouette koekjes die ik binnenkort wil maken en naar mijn mening niet zo speciale 'snoep'-koekjes (maar meer rondjes met spikkels erop dan echt snoep).

De mini-cakes hebben weer veel stipjes, strikjes en bloemetjes, maar ook duidelijk wat geavanceerdere royal icing technieken dan in Pretty Party Cakes. Gelukkig legt ze alles weer duidelijk uit en voegt ze waar nodig sjablonen toe. Als je voorbeelden zoekt van elegant spuitwerk zijn vooral de Ice Crystal cakes een echte aanrader!

Daarna beschrijft ze negen wederom zeer spectaculaire taarten, in meer verschillende stijlen dan in Pretty Party Cakes. Zoete bloemetjes, maar ook een moderne compositie van zomerse kleuren, een taart in roze en zwart in het thema 'Frankrijk' en een geweldige taart met royal icing spuitwerk dat op echte parels lijkt komen voorbij. Het boek sluit af met waar Pretty Party Cakes mee begon: een beschrijving van technieken, recepten en materialen. Deze is iets beknopter, de bloemetjes zijn bijvoorbeeld weggelaten!

Al met al vind ik Cake Chic een geslaagd vervolg op Pretty Party Cakes: er staan ideeën in in meer verschillende stijlen (al moet ik toegeven dat ik simpelweg dol ben op de zoete stijl van Pretty Party Cakes en die variatie voor mij dus niet zo hoeft!) en er worden iets lastigere technieken in het werken met royal icing gebruikt. Dit is echter ook weer niet zo moeilijk dat iemand die nog niet zoveel koekjes heeft versierd daar voor terug moet schrikken: als je Peggy's patroontjes netjes volgt moet het lukken!

Tot slot mijn meest recente aanwinst: Romantic Cakes. Het uitgangspunt voor dit boek is een bruiloft: alles is bedoeld om op een trouwerij te serveren, van koekjes tot mini-taartjes tot De Taart. Dit gaat soms ten koste van de originaliteit: sommige ideeën zijn erg simpel en heb ik al duizend keer voorbij zien komen. Die zijn denk ik vooral opgenomen als suggestie: dit is leuk om te geven! De lipjes, hartjes, sterretjes en maantjes hebben amper detail en vind ik niet zo speciaal. Dat neemt niet weg dat er ook een aantal wel heel erg leuke ideeën in staan. De witte vlinders post ik binnenkort op deze blog, maar ook de theepotjes en de zelfgemaakte pastelkleurige suikerklontjes in hartvorm vind ik erg leuk.

In de minicakes voeren de bloemetjes weer de boventoon. Als je Pretty Party Cakes en Cake Chic hebt staat hier niet iets écht nieuws in. De taartjes zijn wel anders, maar gebruiken dezelfde technieken en stijl als in de eerdere boeken.

De bruidstaarten zijn erg spectaculair, alhoewel het wel je smaak moet zijn. Ik vind ze wat overdadig, maar bewonder de techniek en hoeveelheid werk die er ingaat. Sommige taarten zouden naar mijn mening mooier zijn als er wat strikjes weg worden gehaald! Desalniettemin vind ik de taarten op p.74 en 104 helemaal geweldig en ook in de rest zitten altijd elementen die ik erg mooi vind. Ook dit boek sluit af met recepten, technieken (maar weer geen royal icing bloemen!) etc.

Conclusie: dit boek is vooral leuk als je inderdaad van plan bent voor een bruiloft te gaan bakken, want daarvoor staan er heel veel leuke ideeën in. Als je de andere boeken van Peggy Porschen al hebt staat er echter niet iets heel vernieuwends in. Toch vind ik het leuk om mijn collectie compleet te hebben en staan er wel een paar projectjes in die tot inspiratie dienen, alleen niet zoveel als in Pretty Party Cakes!

Wat vinden jullie, leuk zo'n recensie of hebben jullie deze toch allemaal al staan? Is er een ander boek waar je graag een recensie van zou willen lezen? Ik heb er een heleboel!

3 opmerkingen:

1. Ik vind het wel nuttig. Ik heb zopas twee niewe boeken gekocht. Eén met basistechnieken over het bakken en decoreren van taarten en één met allerlei dessert recepten. Ik kocht beide vooral omdat er uitleg staat over de technieken. Ik koop niet echt boeken als inspiratiebron omdat ik vind dat ik zelf wel inspiratie genoeg heb ;) en omdat er op internet genoeg te vinden is.
    Daar moet ik me wel voor inhouden hoor want ik vind het heerlijk om door zo'n boeken te bladeren en te genieten van de mooie foto's.

BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar heb je helemaal gelijk in, op internet is heel veel moois te vinden! Deze heb ik allemaal in de aanbieding gekocht en voor een tientje is het toch wel heel erg leuk om deze in de kast te hebben staan!

BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goede recensie heb je geschreven. Het eerste boek staat inmiddels op mijn verlanglijstje!

BeantwoordenVerwijderen