vrijdag 27 mei 2011

Royal icing à la Eddie Spence


Sinds kort heb ik het boek The Art of Royal Icing van de beroemde suikerkunstenaar Eddie Spence. Het is een prachtig boek, dat duidelijk met heel veel liefde is gemaakt. Alles wordt tot in haast pijnlijk detail uitgelegd. Ik was zo geïntimideerd door de hoeveelheid informatie dat ik haast niet wist waar ik moest beginnen. Mijn motto is echter: bij twijfel, begin bij de bloemetjes! Nu bespreekt Eddie heel veel soorten bloemetjes, maar ik ben gewoon vooraan in die sectie begonnen.

Omdat ik graag een ondergrond wilde hebben voor mijn probeersels, heb ik simpele biscuitjes uit de supermarkt voorzien van een laagje lichtroze royal icing en dat een nachtje laten drogen.
Voor bloemetjes heb je heel erg stijve royal icing nodig, anders smelt alle detail meteen weer weg. Ik heb dus poedersuiker toegevoegd tot pieken niet meer instortten.
Achteraf was dit wel heel stijf! Zeker omdat ik alleen maar kleine spuitmondjes gebruikte moest ik zoveel kracht zetten dat het voelde als een enkele reis carpale tunnel. Daardoor heb ik uiteindelijk maar een paar koekjes versierd en elk patroontje maar een of twee keer geprobeerd. Misschien dat het met ietsje dunnere royal icing ook was gelukt, alhoewel ik denk dat het niet heel veel dunner kan. Het had in elk geval geholpen om de figuurtjes wat groter uit te voeren, want met grotere spuitmondjes ging het beduidend makkelijker.

Het duurde even tot ik de simpelste bloemetjes onder de knie kreeg. Alleen al nette blaadjes maken was een probleem, laat staan om er acht in ongeveer een cirkelvorm te krijgen. Zie hier mijn abstracte bloemblaadjeskoekje en mijn ruitjesvormige margrietjes:
Op dit punt besloot ik dat bloemetjes met zes blaadjes meer mijn ding zijn en dat ging inderdaad veel beter. Deze bloemetjes zijn erg simpel. Maak met tip 2 een stipje, stop met kracht zetten (maar houd de spuitzak op zijn plaats!) en trek dan je spuitmondje naar het midden toe. Je sleept je spuitmondje dus deels door het stipje heen.
Repeat tot je je afvraagt of dit is hoe RSI voelt:
En voeg dan een hartje toe!
Voor de volgende bloemetjes heb ik eerst steeltjes gemaakt. Dit gaat ook een stuk lastiger met zulke stevige icing, lijntjes breken ineens veel sneller. Een volgende keer zou ik hiervoor een zak medium icing bij de hand houden.
De bloemblaadjes worden gemaakt met telkens twee van de stipjes, alleen nu trek je het spuitmondje niet naar het midden van de bloem, maar naar een punt midden tussen de twee stipjes. Zo maak je vier of vijf kleine 'hartjes'.
Voor de narcis maak je eerst een hartje en dan zes puntige blaadjes eromheen. Dit doe je door eerst weer een stipje te spuiten en dan niet helemaal te stoppen met druk uitoefenen. Je laat de druk wel iets afnemen en op het laatst houd je op met spuiten en trek je het spuitmondje met een snelle beweging naar buiten toe, om een soort puntje te krijgen.
Teken dan een cirkeltje om het middelste stipje heen. En nog een. En nog een. Ik heb er denk ik net een teveel gemaakt.
Van de laatste bloem heb ik geen foto's van de tussenstappen gemaakt, maar ook deze staat stap voor stap in het boek:
Ook heb ik nog een eenvoudig zwaantje gemaakt met Eddie's aanwijzingen.
Nog wat meer foto's van de bloemetjes:
Toen was ik het zat met de kleine spuitmondjes en heb ik me nog even uitgeleefd met een wat grotere.
Alles bij elkaar op een schaaltje:
Het was leuk om een keer figuurtjes te maken met royal icing, in plaats van alleen maar omlijnen en vullen. Ik vind het wel jammer dat het zoveel kracht kostte waardoor ik niet zoveel geoefend heb, hopelijk gaat het beter met een spuitmondje dat net een slagje groter is. Wel heb ik gemerkt dat de uitleg van Eddie Spence echt heel duidelijk is: alle stappen zijn voorzien van foto's en gedetailleerde tekst, waardoor het haast niet mis kan gaan. En als er toch iets mislukt zijn er altijd genoeg vrijwilligers om het bewijs weg te werken...

6 opmerkingen:

  1. Ik ken Eddie's uitleg niet maar ik vind ze super schattig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, misschien is het voor jou niets nieuws, maar dit is ook een inspirerend blog voor icing. Ik zit er als leek met open mond naar te kijken. In de kantlijn ook een paar tutorials.
    http://sweetsugarbelle.blogspot.com/
    net als deze:
    http://iammommy.typepad.com/i_am_baker/2009/10/cookies.html
    en deze:
    http://www.universityofcookie.com/

    Sorry, dit kun jij natuurlijk allemaal al, maar misschien heb je er toch nog iets aan! Gr. Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjulliewel! En in het bijzonder bedankt voor de links, Gerry. Ik ken deze blogs inderdaad al, maar vind het leuk dat je er aan me denkt, want het is inderdaad helemaal mijn ding! Ik kijk er ook altijd vol bewondering naar. Een andere leuke blog vind ik www.bakerella.com, ken je die al? Ze maakt niet zo vaak koekjes, maar wel veel andere leuke dingen! Ook op http://bakeat350.blogspot.com/ komen veel beeldige koekjes voorbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. WOW!!! Wat een leuk blog!!! M'n vingers jeuken om dit óók eens te gaan uitproberen!!!(mmm...project nummer zoveel op m'n verlanglijstje...) Wat ziet alles er leuk - en LEKKER !! -uit...en wat een engelengeduld moet jij hebben!!! Ik ben volger geworden, want ik ga me zeker nog eens bij je verlekkeren!!!
    Groetjes, 'Tante Trijns'

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankjewel voor je berichtje, Trijns, echt heel erg leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent! Eind deze week komt er hopelijk weer iets nieuws op mijn blog :).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahaha, je bent zo grappig (Bij twijfel: Begin bij het bloemetje)en toch leg je supergoed uit :D Ik vind dat hetfantastisch gelukt is! Knap gedaan, doe je dit ook een keer op cupcakes? :D

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...