dinsdag 10 mei 2011

Strikjeskoekjes


Als ergens strikjes of stipjes op zitten, dan moet ik het hebben. Een strikjesuitsteker stond al lang bovenaan mijn verlanglijstje en nu heb ik er dan eindelijk een bemachtigd! En natuurlijk moesten er stipjes op, geïnspireerd door Peggy Porschen. Ik ben groot fan van haar zoete stijl en zie deze al helemaal liggen bij een high tea!

Omdat ik maar een klein aantal koekjes ging versieren, heb ik weer zowel de lijntjes als het vullen met dezelfde dikte icing gedaan. Als ik een lepel door de icing haalde, duurde het ongeveer 15 seconden tot je daar niks meer van zag. Omdat het grote koekjes zijn zou ik bij grotere hoeveelheden wel de moeite nemen om aparte spuitzakken voor dikke en dunne royal icing te maken, want het gaat per koekje dan wel een stuk sneller. Als experiment heb ik een drupje vanille-aroma aan de gele royal icing toegevoegd, ik ben benieuwd wat mijn vaste team van proevers daarvan vindt! Klaar voor de start:
Linksboven een van mijn droogrekken, zodat ik de koekjes makkelijk kan wegzetten als ze moeten drogen. Ik heb er nog twee van en ze zijn stapelbaar, heel handig als je niet zoveel ruimte hebt! Ik begon met een lijntje trekken met spuitmondje 2:
Dan vullen met dezelfde icing, maar dan met spuitmondje 4 (door een adapter te gebruiken kun je heel makkelijk wisselen van spuitmondje).
Roer er volgens met een satéprikker doorheen, omdat deze icing te dik is om vanzelf in alle hoekjes te lopen.
En voor een glad resultaat, nog even schudden met je koekje.
Laat ze dan even drogen. Ik heb eerst voor alle kleuren deze basislaag gemaakt, zodat ik het eerste koekje weer verder kon versieren nadat de laatste was gevuld. Eerst heb ik degene gedaan waar ik met dezelfde kleur wat details op heb getekend. Dit heb ik weer gedaan met tip 2.
Allemaal bij elkaar:
De stipjes zijn wat tijdrovender. Ik heb ivoorkleurige icing gebruikt en tip 3. Ik zet een stuk of tien tot vijftien stipjes na elkaar. Meestal hebben ze dan een klein puntje bovenop dat niet vanzelf inzakt, dus dit corrigeer ik wederom met een satéprikker.
Uiteindelijk zie je bijna niks meer van de puntjes:
Allemaal bij elkaar:
En dat is alles! Dit is best een snel projectje, het bereiden van de icing en het versieren hebben in totaal twee uur in beslag genomen. Het scheelde ook dat ik tussendoor niet zolang hoefde te wachten, want met deze zachte kleurtjes is het risico op 'bloeden' niet zo groot. Nog wat meer foto's van het eindresultaat:
Dat was het weer! In de loop van deze week krijg ik het laatste boek van Peggy Porschen dat ik nog niet heb binnen, ik ben erg benieuwd naar de ideeën die daar instaan. Misschien dat ik als de collectie compleet is een keer een recensie schrijf!

2 opmerkingen:

  1. Dankjewel! Peggy Porschen heeft nog andere strikjes in haar boek staan, die wil ik nu ook proberen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...