zondag 22 mei 2011

Witte vlinders


Deze koekjes zijn gebaseerd op de vlinderkoekjes uit het boek Romantic Cakes van Peggy Porschen. Ze zijn erg leuk om te maken en ook nog eens lekker snel, omdat je alleen maar witte icing nodig hebt! Je hoeft dus maar twee spuitzakken te maken en je hoeft niet te wachten tussendoor, omdat er geen risico is op het bloeden van de kleuren.

Alle lijntjes en details zijn met tip 2 gemaakt, het vullen is met tip 5 gedaan. Eerst heb ik een paar kleintjes gemaakt. Eerst de lijntjes trekken met medium dikke royal icing:
Dan allevier meteen na elkaar vullen met dunne royal icing:
Even met een satéprikker de icing in alle hoekjes duwen en de eerste stap is klaar!
Ik heb twee soorten grote vlinders gemaakt, een waarbij ik echt vleugels heb getekend en een andere waarbij ik gewoon het hele koekje heb gevuld. Eerst die met de vleugels:
Zoals je ziet is het nog best lastig om dit mooi symmetrisch te doen, dus mijn voorkeur gaat uit naar het andere patroontje:
Toen alle koekjes gevuld waren, waren de eerste alweer droog genoeg om er details op de spuiten: een lijfje en versieringen op de vleugels. Hier kun je je helemaal op uitleven! Ik heb echter vooral het krullerige patroon van Peggy Porschen nagedaan, af en toe opgeleukt met wat zilveren balletjes.
Ze zijn niet zo strak geworden als die van Peggy, maar ik vind ze toch leuk. En gelukkig was mijn artistieke zusje zo lief om er mooie foto's van te maken! Ze heeft er heel veel gemaakt, hier een selectie:
Handig hoor, zo'n zusje op de Kunstacademie! Na deze koekjes ben ik even met iets anders dan Peggy Porschen verder gegaan en heb ik geoefend met technieken van Eddie Spence. Dat komt later in de week op deze blog!

4 opmerkingen:

  1. Hey Stephanie, ik vind je vlinders heel erg mooi. Ik vroeg me af of je interesse hebt om een gastblog te doen op mijn blog Het Thuisproject. Mijn blog gaat ook voornamelijk over koekjes en taarten. Het is een leuke manier om elkaars blog wat te promoten. Heb je er zijn in, stuur me dan een mailtje voor meer informatie. katrijnvermeiren@gmail.com

    groetjes
    Katrijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi stephanie

    je gebruikt bij de icing steeds tip 1 of tip2 tot tip 5
    wat is dit precies ?
    En hele leuke koekjes !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn spuitmondjes om de icing mee te spuiten. Die zet je op de spuitzak (met behulp van een adapter). De spuitmondjes die ik hier noem zijn van Wilton en hebben een ronde opening. Je hebt echter ook andere soorten spuitmondjes, waar je bijvoorbeeld sterretjes, blaadjes en toeven mee kan spuiten. Hier leg ik het deels uit: http://koekjesentaartjes.blogspot.nl/2010/12/kerstkoekjes-met-royal-icing-de-mini.html (alhoewel ik tegenwoordig liever snoepzakken gebruik dan druk-en-sluit-zakjes).

      Voor bijna al mijn koekjes gebruik ik alleen ronde spuitmondjes (vooral 2 t/m 5), maar hier vind je wat voorbeelden waar ik ook andere spuitmondjes heb gebruikt: http://koekjesentaartjes.blogspot.nl/2011/02/bloemenmandjes.html, http://koekjesentaartjes.blogspot.nl/2011/12/kerstkoekjes-kransjes-en-sneeuwvlokjes.html, http://koekjesentaartjes.blogspot.nl/2011/09/wilton-decorating-basics-les-3-cupcakes.html.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...