donderdag 2 juni 2011

Canadakoekjes


Vorige week heb ik leuk nieuws gekregen: volgend semester mag ik in Canada studeren! Dit moet natuurlijk gevierd worden en vandaar deze koekjes. Vooral de vlaggen vond ik leuk om te maken, omdat ik daarvoor nog een keer royal icing transfer kon proberen. Voor de Koninginnedagkoekjes vond ik dat een erg geslaagde techniek en het esdoornblad op de Canadese vlag leent zich daar uitstekend voor. Maak voor royal icing transfer eerst een A4'tje met het plaatje erop en doe dat in een insteekhoesje.
Tip: leg het hoesje op iets hards (in mijn geval een snijplank), zodat je het makkelijk kan optillen en wegleggen als je ermee klaar bent! Maak voor de esdoornbladeren twee spuitzakken rode royal icing: één met medium dikke icing en tip 1.5 (van PME) en één met dunne icing en tip 2 (Wilton). Hoe je het precies doet hangt af van het effect dat je wil bereiken. Als je wil dat het randje zichtbaar blijft, maak dan eerst alle randjes en vul ze dan. Ik wilde juist niet dat het randje zichtbaar bleef, dus ik heb de blaadjes één voor één gemaakt. Trek eerst het lijntje over met tip 1.5.
Pak dan de dunne icing met tip 2 erbij en vul het blaadje.
Roer daar dan met een satéprikker doorheen (ook voorzichtig bij de randjes) zodat je een egaal plaatje krijgt.
Na de eerste paar had ik de vorm te pakken en kon ik de rest vrij snel spuiten. Ik vond het haast jammer toen ik het A4'tje af had!
Laat ze dan minimaal een dag hard worden. Als ze eenmaal goed droog zijn kun je ze er voorzichtig afhalen. Ik doe dat door het mapje als het ware weg te pellen. Ik raak de icing figuurtjes pas aan als ze helemaal hebben losgelaten!

Het bijbehorende koekje is heel simpel. Ik had geen rechthoekige uitsteker, maar heb gewoon het bovenste stukje van een vierkant afgesneden.
Deze foto herinnert me aan mijn nieuwe schort. Dat heb ik van twee goede vriendinnen als verlaat verjaardagscadeautje gekregen. Dankjulliewel! Het is zo'n leuk ding, hij is van Blond Amsterdam en er staat een compleet appeltaartrecept op!
Ik heb er meteen goed veel bloem en poedersuiker op geknoeid, puur om te testen natuurlijk... ik vind het echt een fantastisch schort en nu kunnen mensen tenminste niet meer aan mijn kleren zien dat ik weer eens wat heb gebakken die dag!

Terug naar de koekjes. Het is heel simpel, alhoewel ik het achteraf wel wat netter had mogen doen. Hoe dan ook, verdeel de rechthoek mentaal in vier gelijke stukken. Trek dan een lijntje om de middelste twee stukken met medium dikke witte royal icing met tip 2.
Doe dan dunnere icing in een gewoon druk-en-sluitzakje.
Knip hier een klein puntje af en vul het rechthoekje.
Ga daar even doorheen met een satéprikker en schud, zodat het oppervlak mooi glad wordt.
En nu de grote truc: laat dit goed drogen. Rood is namelijk een kleur die snel 'bloedt', dus het is echt nodig dat je witte deel goed droog is. Ik heb het een nachtje laten drogen voordat ik verder ging met rood. Voor het rood heb ik één spuitzak medium dikke icing gemaakt en deze met tip 3 uitgerust. Daarmee heb ik telkens het lijntje getekend en ook direct gevuld.
Weer even met de satéprikker doorheen gaan en schudden en klaar is je koekje!

De esdoornuitsteker komt uit een herfstsetje van Wilton en is echt mini. Het was dus even priegelen om met tip 2 het randje te traceren!
Ik heb gevuld met tip 3 en dunnere icing.
Dan nu een actiefoto van mij met de satéprikker. Het valt niet mee hoor, met één hand een koekje versieren en met de andere een foto maken!
Het eindresultaat:
Ik heb weer goed gebruik kunnen maken van mijn stapelbare droogrekken. Ik heb namelijk zo weinig ruimte dat ik aan een opvouwbare tafel werk en die kan ik niet dagen in mijn kamer laten staan terwijl ik wacht tot de icing droog is, want dan kan ik niet meer bij mijn kasten en bureau... Deze droogrekken zijn dus een geschenk uit de hemel!
Op de foto is het niet te zien, maar op het bovenste rekje lagen de esdoornbladeren (die van de royal icing transfer) op hun snijplank te drogen.

Toen de esdoornbladeren eenmaal gedroogd waren, heb ik ze met een paar kleine stipjes rode royal icing vastgeplakt op de koekjes. De spuitzak had ik gewoon bewaard, met zo'n siliconendopje erop droogt die namelijk niet uit. Het is wel belangrijk dat je hiervoor rode icing gebruikt en geen witte, want met de Beatrixhoofdjes had ik witte royal icing gebruikt voor het plakken en toen waren de hoofdjes de volgende dag een beetje wit uitgeslagen. Het is ook goed om meerdere stipjes royal icing te gebruiken, want eerst had ik alleen één klein stipje in het midden, maar toen hebben een paar blaadjes toch nog losgelaten.

Nog wat detailfoto's:
En een paar verschillende bij elkaar op een schoteltje:
Ik heb er al helemaal zin in, nog een paar maanden wachten en dan...!

12 opmerkingen:

  1. Wat een originele koekjes en een goede gelegenheid ervoor! Succes met het studeren in Canada!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waw, Canada. Prachtig land. Proficiat! Waar ga je precies naar toe?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjulliewel! Ik ga naar Vancouver, iedereen die er geweest is is er laaiend enthousiast over, dus ik heb er heel veel zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij zijn 2 jaar geleden in Vancouver geweest, mijn man ooit 3 maanden tijdens zijn studie(UBC). Mooi land, veel beren. By the way: is de underground boerenmarkt niets voor jou?
    http://koken.blog.nl/culi-genieten/culinaire-agenda/2011/05/26/4e-undergroundboerenmarkt-aangekondigd

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te horen, Gerry! En bedankt voor de tip, die markt klinkt heel erg leuk (en lekker :))!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Stéphanie,

    Wat een leuke site heb je.
    Duidelijk hoe je alles ook uitlegt en laat zien.
    Kun je me zeggen waar je de rekjes waar de koekjes op liggen kunt kopen?

    Groetjes
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ineke, leuk om te lezen dat je wat hebt aan mijn blog! De rekken heb ik een keer op vakantie gekocht. Ik heb even rondgekeken en zag dat maakjetaart.nl net zulke rekjes van Wilton heeft. Als je een creditcard hebt kun je ze voor ongeveer de helft van de prijs (inclusief verzenden) op amazon.co.uk kopen, als je op 'stackable cooling rack' zoekt vind je een paar verschillende merken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoihoi,
    Wat een leuke koekjes! Je site is trouwens geweldig en je geeft antwoord op elke vraag :)
    Ik ben nu al fan van je ;) Succes met studeren in Canada! (Daar woont mijn tante. Volgende keer dat ze op bezoek komt, maak in deze koekjes! :D)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hee Monica, wat leuk dat je zo enthousiast bent! Zeker doen, die royal icing transfer geeft indrukwekkende resultaten terwijl het juist helemaal niet moeilijk is!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Miin broer gaat ook studeren in canada.
    Dit zijn dus hele leuke koekjes om te bakken en aan hem te geven.
    Dat ga ik dan ook zeker doen!
    Bedankt voor je idee en veel succes!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk idee! En super voor je broer dat hij ook gaat, ik zou het zo weer doen!

      Verwijderen
  11. Deze koekjes zien een heel goed uit . wij gaan het op school proberen voor een heel lieve mevrouw !

    Grts .

    Gerson & Dieter

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...