maandag 13 juni 2011

Mini cupcakes


Mijn zusje had dit weekend een heel leuk cadeautje voor me: mini-cupcakepapiertjes van de Dille & Kamille! Ik vind ze ontzettend schattig. Behalve de aardbeienpapiertjes op de foto had ze ook kersenpapiertjes die nog een slagje kleiner waren.
Ik heb ze onmiddellijk uitgeprobeerd en was gelijk verkocht. Van het weekend hebben we ze gewoon rechtstreeks uit de oven opgegeten, maar vandaag was ik weer thuis bij al mijn taartenspulletjes en heb ik besloten er een paar te versieren, zowel met marsepein/fondant als toeven van botercrème. De cupcakes zijn zoals altijd gemaakt met de mix van Funcakes. Omdat het zulke kleine papiertjes zijn, heb ik het beslag in een professionele spuitzak (i.e. een druk-en-sluitzakje) gedaan.
Voor het bakken had ik een speciaal bakblik voor mini-cupcakes. Ik heb er ook een van siliconen van de Xenos, maar die is voor nog een maatje kleiner. Bij mijn ouders had ik geen bakblik en heb ik ze gewoon op de bakplaat gezet, dat is toen prima gelukt. Daarom heb ik dat in mijn eigen keuken ook geprobeerd, alhoewel ik ze nu wel wat meer had gevuld. De papiertjes, klaar om gevuld te worden:
En met beslag erin:
Achteraf waren ze net wat teveel gevuld. Degene die los op de bakplaat stonden zijn helaas een beetje vervormd.
Als je ze minder vult, gebeurt dit niet. Degene uit het bakblik waren wel mooi van vorm, maar iets hoger dan ik wilde. De tweede batch heb ik dus in het bakblik gebakken en iets minder gevuld. Toen kregen ze een beter formaat voor mijn plannen. Links op de foto die uit het iets minder gevulde bakblik, rechts uit het goed gevulde bakblik.
Dan het leukste deel: het versieren! Ik heb nog nooit eerder toeven gemaakt en vond het hoog tijd dat te proberen. De toeven heb ik gemaakt van botercrème: 250 gram roomboter met 250 gram poedersuiker en een theelepel vanille.
Kleurstofje erbij:
En spuiten maar! Ik heb de Wilton tip 1M gebruikt. Eerst heb ik even geoefend op de mislukte cupcakes.
En toen voor het echie!
Zoals je ziet heb ik twee soorten toeven gemaakt: de hoge toeven heb ik van buiten naar binnen gemaakt, de platte toeven van binnen naar buiten en daardoor krijgen ze een beetje een rozeneffect. Daarna heb ik er nog spikkels en zilveren balletjes opgedaan. Een hoge toef:
En een 'rozentoef':
Het leuke van toeven spuiten is dat het heel snel klaar is. Wel wil ik graag andere recepten proberen, want deze botercrème was wel heel erg zoet. Ik lees altijd goede dingen over swiss meringue botercrème, misschien moet ik dat de volgende keer maar doen. Of chocoladeganache, dat kan haast niet misgaan!

De versieringen voor de andere cupcakes heb ik al een dag van tevoren gemaakt. De ondergrondjes zijn van voorgekleurde marsepein, de decoraties van zelfgekleurde fondant. Bij de Boekenvoordeel hebben ze tegenwoordig 'embossing folders', bedoeld om een relief in papier te drukken. Deze zijn echter ook geschikt om een patroontje in marsepein of fondant te maken! Ik heb bloemetjes, hartjes en stipjes. Ze hebben ook nog sterretjes, muzieknootjes en wat dingen met tekst.
Rol eerst een lapje marsepein uit. Op de foto is het misschien niet goed te zien, maar als ondergrond heb ik dé onderlegger van IKEA, waar de marsepein niet aan plakt. Heel handig, want dan hoef je geen poedersuiker te gebruiken tegen het plakken, waardoor je niet bang hoeft te zijn voor vlekken op je marsepein! Leg nadat je het lapje hebt uitgerold de embossing folder er opengevouwen op en duw het aan.
Het zijn nogal slechte foto's, maar hopelijk kun je zien dat het patroontje er inderdaad in is gedrukt!
Voor de roosjes heb ik mijn sugar gun gebruikt. Maak eerst een plat sliertje van lichtroze fondant en snijd dit in stukjes.
Rol dit vervolgens op. Klaar is je roosje!
Het was eigenlijk de bedoeling dat ik ook nog groene blaadjes zou maken, maar daar was ik uiteindelijk te lui voor... Wel heb ik nog wat andere bloemetjes uitgestoken met de uitstekers uit de bloemenset van Wilton. Omdat ik ze pas de volgende dag ging gebruiken heb ik ze op de licht met boter ingesmeerde onderlegger gelegd (zodat ze niet alsnog zouden gaan plakken) en er vershoudfolie overheen gelegd. Werkte prima!
Vervolgens heb ik steeds een klein beetje jam op de cupcakes gesmeerd om een rondje marsepein te laten plakken.
De roosjes heb ik simpelweg met een beetje water vastgemaakt.
Voor de zilveren balletjes heb ik eerst met een tooltje een kleine inham gemaakt en daar met een kwastje een beetje water in gedaan. Laat dan het balletje er gewoon invallen.
Op de volgende foto kun je zien hoe klein deze cupcakes nou precies zijn: echt heel mini!
Tot slot nog wat foto's van het eindresultaat! Ik ben druk bezig geweest met mijn opvouwbare fotostudio, maar had wat problemen met het licht. Sommige foto's hebben een wat gelige gloed. Een fotografieworkshop staat op mijn to-do list! Hoe dan ook, per soort op een schaaltje:
En wat close-ups:
En wat niet op de foto staat: een heleboel onversierde cupcakes die ik gewoon lekker zo op ga eten. Sis, bedankt voor de inspiratie! Ik ga deze zeker vaker maken, ik denk dat dit formaat namelijk ook heel leuk is om te versieren met royal icing. Je kan er een grote bloem op spuiten, of een figuurtje uit het boek van Eddie Spence, of een patroontje van Peggy Porschen... ideeën genoeg!

15 opmerkingen:

  1. Ze zijn prachtig geworden!!! Ik lees je blog altijd met veel plezier :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is Mjammie (mooi&lekker) En je hebt mijn dochter geïnspireerd. Die cupcake-vormpjes van D&K hadden we allang gescoord en liggen te wachten op zoiets moois zoals van jou. Lieve groet met hart&ziel van Sil.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind je rozentoeven super. Ziet er meteen zo 'sjiek'uit.
    Een tip: om te voorkomen dat de cupcakes vervormen als je ze bakt zonder cupcake vorm, kan je dubbele papieren cupjes gebruiken. Het buitenste haal je er nadien af en kan je hergebruiken. Je kan bv. een stel goedkopere simpele witte kopen en voor dat doel gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor jullie leuke reacties! Sil, ik ben benieuwd wat ze maakt! Ik vond ze zelf in elk geval erg leuk om te maken! En wat een goede tip van die papiertjes, dat ga ik de volgende keer zeker gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg mooie cupcakes zeg! En die toef van binnen naar buiten; ga ik zeker een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankjewel, Charlotte! Ik kan je die rozentoeven zeker aanraden: ik had ze al vaker op andere blogs voorbij zien komen, maar nooit geweten dat het zo simpel was!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zou zeker een keer swiss meringue botercrème maken! Echt de moeite waard.
    Leuke blog! x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat ziet dat er lekker en leuk uit,ik wil het ook nog een keer doen,maar het komt er maar niet van.
    ik weet nu wel hoe ik de toefjes moet maken,bedankt!!
    groetjes gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dankjulliewel! Ik heb in het boek van Martha Stewart leuke cupcakes versierd met swiss meringue botercreme gevonden, die ga ik binnenkort maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi!
    Maar wat bedoel je met dé onderlegger van ikea? Ik heb vaak problemen met klevende suikerpasta, of vlekken door de poedersuiker. Is die onderlegger een antikleefmatje? Of gewoon een plastic placemat, of een buigbare snijplank? Of nog iets anders :-)
    Groetjes
    Lize

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is stiekem een onderlegger voor op het bureau, Pröjs om precies te zijn: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/66703500/. Werkt heel goed, af en toe gebruik ik wel wat poedersuiker, maar het lukt ook zonder. Als je het hebt is het ideaal als je de onderlegger Pröjs met een heel klein beetje shortening erop gebruikt, dan plakt het zeker niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik was op zoek naar leuke ideetjes om samen met mijn dochter van 8 te maken. De minicupcakejes zien er ontzettend leuk uit. En wat goed beschreven, juist ook de tussenstapjes die je herstelt, dat maakt het voor mij ook inzichtelijk hoe het aan te pakken.
    Wat is jouw tip t.a.v. aanschaf van materialen om in elk geval leuk en goed mee te kunnen starten? En waar zou ik dat kunnen kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk berichtje! Qua materialen heb je niet heel veel nodig om een leuk resultaat te krijgen. Naast natuurlijk cupcakepapiertjes en cupcakemix (ik krijg de beste resultaten met de mix van Funcakes, die te koop is bij de Jamin en de Pipoos, maar je kan natuurlijk ook een andere mix uit de supermarkt of je eigen recept gebruiken) is dit leuk om mee te starten:

    - Twee pakjes voorgekleurde fondant of marsepein. Dit is ruim voldoende om een flink aantal cupcakes mee te versieren, als ik het me goed herinner heb ik voor deze mini's een half pakje gebruikt. Ik haal het meestal bij de Jamin of de Pipoos, het zijn pakjes van 250 gram en ze zijn 2 tot 3 euro per stuk. Als je wat overhoudt kun je het als je het goed luchtdicht verpakt (in vershoudfolie wikkelen en in een luchtdicht bakje doen) nog een paar maanden bewaren. Je kan ook alleen witte fondant kopen en dan zelf kleuren, maar dat is best een karweitje en misschien meer iets voor als je het vaker wil doen.

    - Wat kleine uitstekers, bijvoorbeeld een bloemetje, vlinder, hartje... ik bestel uitstekers het liefst online omdat het voordeliger is en ik kan onder andere koek-it.nl aanraden, daar kun je mini uitstekers krijgen voor ongeveer een euro per stuk en ze verzenden snel! Anders kun je ook dit bij de Pipoos en de Jamin vinden, maar dan aanzienlijk duurder. Soms verkopen ze echter ook ineens leuke uitstekers bij de AH of de Xenos, nu met kerst hebben ze vast wat liggen. Een tip als je met fondant of marsepein werkt is om als het kan metalen uitstekers boven plastic te kiezen, anders krijg je rafelige randjes.

    - Deegroller voor het uitrollen van de fondant. Ik heb een speciale voor fondant, een gladde witte van Wilton. Met een gewone deegroller kan het echter zeker ook, zorg dan dat je de roller eerst licht invet, anders blijft de fondant eraan plakken.

    Dit is het belangrijkste denk ik, je hebt niet heel veel spullen nodig om een leuk resultaat te behalen! Met een aardappelmesje kun je zelf ook figuurtjes uit de fondant snijden en het werkt ongeveer als klei, dus je kan ook zelf figuurtjes boetseren. De tooltjes die ik heb maken sommige dingen makkelijker, maar heb je absoluut niet nodig, in het bijzonder niet als je kleine hoeveelheden maakt. Veel plezier met het maken van de cupcakes, laat het gerust weten als je meer vragen hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat se deeg gebruik jy? Net nie die uit n boks nie, ek hou nie van die smaak nie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas moet ik bekennen dat ik wel een mix gebruik, namelijk die van Funcakes. Veel mixen vind ik nogal droog, maar met die smaken de cupcakes elke keer lekker vers. Het is me nog niet gelukt om zelf een lekkerder cakeje te maken dan met de mix. Mocht je een goed 'from scratch' recept tegenkomen, dan houd ik me aanbevolen!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...