dinsdag 26 juli 2011

Hemelse chocoladecakejes


Gisteren heb ik bij mijn oudhuisgenote Angela gegeten en traditiegetrouw heeft ze een heerlijk toetje gemaakt. We hebben samen een geweldige bakgeschiedenis (zie bijvoorbeeld hier), maar schokkend genoeg is dit voor zover ik me kan herinneren de eerste keer dat we iets hebben gemaakt dat niet uit een pakje kwam. Wat het wel met de bakmixen gemeen heeft, is dat het ontzettend simpel en snel klaar is (30 minuten van spullen verzamelen tot en met afwassen). En het was een doorslaand succes, want deze cakejes zijn het beste chocoladetoetje dat we ooit hebben gegeten! En geloof me, wij hebben een uitzonderlijk uitgebreide ervaring met chocoladetoetjes. De buitenkant is heerlijke chocoladecake, maar de binnenkant, daar draait het om: pure vloeibare chocolade met stukjes framboos. Een spirituele ervaring. Het recept is afkomstig uit een doos met chocoladerecepten die ik ooit aan Angela heb gegeven. Volgens mij had ik die doos beter zelf kunnen houden... Het recept is omgerekend uit Amerikaanse hoeveelheden door Angela en iets afgerond door mij.

Ingrediënten (2 cakejes)
50 gram (pure) chocolade
50 gram boter
50 gram poedersuiker (1/4 cup flink gevuld)
15 gram bloem (1 flinke eetlepel)
1 medium ei
1/4 theelepel vanille-extract
Optioneel: 3 frambozen per cakeje, ijs, slagroom, chocoladesaus, M&M's...

Deze cakejes bak je het liefst in grote losse (!) muffinvormen. Ze moeten los zijn omdat je ze aan het eind omkeert en ze dan vaak uit elkaar vallen, dus je wil dit voor elk cakeje direct op het bordje kunnen doen. Alternatieven zijn van die witte geribbelde ronde crème brûlée bakjes of van die mini rechthoekige cakevormpjes. Ik heb ze gemaakt in de siliconen bloempotvormpjes van de Xenos (drie euro voor vier), die hebben hier de ideale maat voor en zijn stevig genoeg.
Als je ingevroren frambozen gebruikt zoals ik, ontdooi die dan in de magnetron of haal ze al wat eerder uit de vriezer. Verwarm de oven voor op 190 graden (230 in mijn geval) en vet de vormpjes in met wat boter. Doe er daarna wat poedersuiker op. Dit is om te zorgen dat de cakejes bij het omdraaien op het eind goed loskomen. In principe hoeft dit bij siliconen vormen niet, maar omdat dit de eerste keer was dat ik deze gebruikte heb ik het toch maar gedaan.
Breek dan de chocolade in kleine stukjes en smelt dit samen met de boter op laag vuur in een pannetje.
Voorkom dat de chocolade gaat koken, haal dan de pan gewoon van het vuur af: met een beetje roeren zal de rest ook smelten.
Meng dan het ei, de poedersuiker en het vanille-extract met een mixer.
Het is goed als het een soort slappe mousse-achtige structuur heeft.
Giet het chocolademengsel hier overheen (dit zinkt meteen naar beneden) en zeef de bloem eroverheen.
Meng dit goed. De aanbevolen methode is het 'vouwen': met een spatel steeds het onderste deel van het mengsel naar boven scheppen. Dit is denk ik omdat de chocolade zinkt. Ik heb eerst even flink geroerd en toen pas gevouwen, volgens mij maakt het niet zoveel uit.
En klaar! Doe eerst een dun bodempje in beide vormpjes en leg de frambozen erop.
Vul de vormpjes dan bijna tot aan de rand.

Nu gaan ze 14 minuten op 190 graden de oven in (note to self: in mijn oven 16 minuten op 230).

Als ze eruit komen kun je niet echt zien of ze goed zijn. Normaal test je dit door een prikker erin te steken en te kijken of hij er schoon uitkomt, maar nu is het juist de bedoeling dat de binnenkant vloeibaar blijft...
Laat ze even twee minuutjes afkoelen, de kans is dan groter dat ze er enigszins heel uitkomen. Maar ook niet te lang wachten, want deze serveer je het liefst warm. Keer het vormpje om...
En hoop voor het beste!
Deze is best aardig gelukt, die op het andere schoteltje is wat meer in elkaar gezakt maar daar gaat het niet om, ook ingestort smaken ze heerlijk! Versier dan naar eigen inzicht met ijs, slagroom en andere lekkere dingen.
Close-up:
Als ik ooit een restaurant open, is dit het enige toetje dat op de kaart komt te staan. Zulke perfectie kan niet overtroffen worden. Zit je in een dipje en is de hele wereld tegen je? Of heb je juist een leuke date waar je graag een vervolg op wil? Dit is de oplossing. Angela, bedankt voor het delen van het recept!

4 opmerkingen:

  1. jham dat ziet er lekker uit :) En lelijke dingen zijn vaak het lekkerst ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is helemaal waar, ik heb ze later nog een keer gemaakt en wat langer gebakken. Toen bleven ze helemaal heel, maar was er geen vloeibare binnenkant... dan maar liever een ingestort cakeje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mariken Stegmann3 augustus 2011 om 13:34

    Direct geprobeerd en inderdaad heerlijke taartjes! Ik heb de vanille weggelaten en rode bessen gebruikt ipv frambozen. Geserveerd met een sausje gemaakt van de rest van de bessen. Goede combi :) Overigens heb ik extra pure chocolade gebruikt in plaats van gewone. Ben heel tevreden en iedereen vond het heerlijk!
    Het vouwen is trouwens om de lucht die je net in de eieren geslagen hebt en niet meteen weer uit te roeren. Heel belangrijk bij bijvoorbeeld chocolademousse.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hee Mariken, wat leuk dat je ze gemaakt hebt! Ik kan me inderdaad voorstellen dat rode bessen hier heerlijk bij zijn! En bedankt voor de uitleg over het vouwen, heel logisch eigenlijk en het verklaart een hoop (bijvoorbeeld waarom dit bij de macarons ook moet).

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...