zondag 3 juli 2011

Oreo truffels met witte chocoladepasta


Het is alweer een aantal maanden geleden dat ik voor het laatst Oreo truffels (de luie versie van cake pops) heb gemaakt. Toen heb ik ze gemaakt met roomkaas, maar van die combinatie moet je wel houden en het is onhandig dat je de truffels dan in de koelkast moet bewaren. Daarom wilde ik graag een keer Oreo truffels zonder roomkaas maken en deze keer heb ik witte chocoladepasta geprobeerd. Dat werkt heel goed! Fijn aan dit recept is dat je maar heel weinig ingrediënten nodig hebt, je niks hoeft te bakken en alle stappen heel simpel zijn. 

Ingrediënten (15-20 Oreo truffels)
1 rol Oreo koekjes
150 gram chocolade
1 flinke eetlepel witte chocoladepasta
50 gram witte chocolade ter decoratie (optioneel, minder kan ook)


Op de foto staat Verkade kookchocolade, maar dit werd niet hard en uiteindelijk heb ik gewone melkchocolade gebruikt. 

Voor de eerste stap is het handig om een blender te hebben, want de Oreo's moeten fijn verkruimeld worden. Doe de hele rol er tegelijk in.
Na een half minuutje op de ice stand heb je dan dit:
Door deze foto mis ik de Oreo McFlurry nog meer dan eerst. Komt die ooit weer terug? Hoe dan ook, doe de gecrushte Oreo in een kleine mengkom en voeg een flinke eetlepel witte chocoladepasta toe. Niet teveel, anders gaat de smaak van de pasta de Oreo's te erg overheersen. Gewoon precies genoeg zodat de Oreokruimels aan elkaar gaan plakken.
 Met de mixer heb ik het gemixt tot dit:
Het was nog niet heel goed gemengd (dit ging toch beter met de roomkaas), dus daarna heb ik het met de hand verder gemengd.
Rol hier vervolgens kleine balletjes van.
Nu komt de moeilijkste stap, namelijk 'geduld'. Doe de balletjes een uurtje in de vriezer of een nachtje in de koelkast, totdat ze stevig genoeg zijn om in de chocolade gedipt te worden. 

Over het dippen van de Oreoballetjes in de chocolade heb ik vorige keer al uitgebreid geschreven. Ik smelt de chocolade liever niet in de magnetron, vanwege het risico dat de chocolade 'verbrandt'. Au bain marie gaat het ook prima en ik heb een handige constructie met een Blandaschaal in een spaghettipan, waardoor er geen water in de schaal kan lopen. Smelt de chocolade en gooi er een balletje in.
Als diphulpmiddel gebruik ik een plastic vork met de middelste tanden eruit. Rol daarmee het balletje rond in de chocolade tot het helemaal bedekt is.
Til het balletje dan met de vork uit de chocolade en laat het op een stuk bakpapier rollen.
In deze foto zijn de balletjes gedipt in Verkade kookchocolade. Helaas zag het zelfs de volgende ochtend er nog precies zo uit: het werd simpelweg niet hard. De vorige keer was het juist binnen een minuut uitgehard, iemand een idee hoe dit kan? Omdat ze zo niet zonder zooi op te eten waren, heb ik een nieuwe batch gemaakt met gewone melkchocolade van de AH. Dat werd wel prima hard, maar de chocolade droogde wel minder glad op:
Toen heb ik een kleine hoeveelheid witte chocolade gesmolten in de magnetron (telkens een halve minuut, goed roeren tussendoor).
Doe dit in een druk-en-sluitzakje en maak het zakje dicht aan de achterkant.
Dit is overigens veel meer dan je nodig hebt, aan 20 gram heb je ook genoeg. Knip een heel klein puntje af van het zakje en beweeg je 'spuitzak' snel heen en weer over de Oreo truffels. Het sleutelwoord is 'snel', want de chocolade is heel vloeibaar en als je niet opschiet smelten de lijntjes samen (zoals een beetje is gebeurd bij de truffel rechts onderaan).
Vanuit een meer flatterende hoek:
Na een kwartiertje is dit droog en kun je de Oreo truffels eventueel in mini cupcakepapiertjes zetten.
Ze blijven leuk om te maken, lekker simpel met weinig afwas na afloop. En de smaak? Ik vind het met de witte chocoladepasta lekkerder dan met de roomkaas, deze smaak vult de Oreo toch beter aan. Wel is de witte chocolade vrij overheersend en wil ik nog een keer experimenteren met een minder sterke smaak, zodat de Oreo nog beter uitkomt. Misschien een keer met suikerstroop of een klein beetje slagroom? Het leukste zou zijn om het te mengen met het witte spul dat al tussen de Oreo's zit, heeft iemand daar misschien een goed recept voor?

5 opmerkingen:

  1. Ooh wat ziet het er weer heerlijk uit zeg! Het is altijd weer een feest om je blogs te lezen en daarna natuurlijk het namaken! Dit lijkt me wel erg leuk voor een verjaardag of iets dergelijks; bedankt hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel Charlotte, leuk om te horen dat je hier wat aan hebt! Deze zijn inderdaad lekker simpel en wie houdt er nou niet van Oreo's?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit ziet er zo leuk uit! :D Vooral in die schattige papiertjes <3 Je hebt nu bij de Jamin allemaal lieve cupcakevormpjes en benodigdheden!
    Groetjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zocht als een tijdje naar een recept voor oreo truffles , waarin geen roomkaas wordt gebruikt. En vond toevallig jouw recept, heb het uitgeprobeerd en OMG wat is dit lekker :)
    Ga het binnen kort weer proberen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen! Ik heb het een tijdje terug met gewone chocopasta gedaan, was ook erg lekker!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...