zaterdag 16 juli 2011

Social media cookies: Facebook vs Google+


Natuurlijk wel de eetbare variant, niet degene die allerlei gegevens van je opslaan! De recente lancering van Google+ en de bijbehorende discussies over verschillen en overeenkomsten met Facebook brachten me op het idee voor deze koekjes. Ik twijfel nog over een account bij Google+. Als ik ooit bij Google ga solliciteren, hoef ik namelijk geen cv meer in te leveren. Ze weten alles al: e-mails, blog, foto's, zoekopdrachten, boeken, ga zo maar door. Moet ik daar nu ook nog mijn vrienden en dagelijkse bezigheden aan toevoegen? Voorlopig meld ik me dus niet aan en voor de afbeeldingen op de koekjes heb ik alleen de publiciteitsafbeeldingen gebruikt.

Eerst heb ik schetsjes gemaakt om een planning te kunnen maken: welke kleuren heb ik nodig, in welke diktes, en in welke volgorde doe ik welke lagen?
De plannen voor andere sociale media heb ik snel opgegeven toen ik besefte dat daarvoor nóg meer kleuren nodig waren. Helaas Hyves, alleen de hipste logo's worden omgezet in koekjes...
Vooral het plannen van de lagen is belangrijk, want als je niet lang genoeg wacht gaan de kleuren in elkaar overlopen en ziet je koekje er lelijk uit. Voor fase 1 heb ik daarom alleen de achtergrondkleuren gemaakt en deze heb ik gisteravond alvast aangebracht. Voor zwart heb ik Sugarflair Black Extra gebruikt. Echt een aanrader, ik had veel minder kleurstof nodig dan normaal met Wilton en ik hoefde het bakje maar een paar minuten te laten staan totdat het was 'doorgekleurd' van donkergrijs naar echt zwart. De basiskleur heb ik zoals altijd gemaakt met cacao-poeder.
Ik heb alles in medium dikte gedaan met tip 3. Het resultaat is minder strak dan wanneer je twee verschillende diktes en tip 2 + 4 gebruikt, maar het scheelt wel veel werk om niet voor elke kleur verschillende spuitzakken te moeten maken. Klaar voor de start:
Omdat ik maar één dikte had, heb ik weer de gebruikelijke techniek toegepast. Randje trekken en meteen vullen:
Ga er vervolgens met een satéprikker doorheen en schud even met het koekje om een mooi glad oppervlak te krijgen.
Zo ook de andere achtergrondjes:
Hierna was het eerste type koekje voldoende gedroogd om de onderste strook lichtblauw toe te kunnen voegen.
Het resultaat van fase 1:
De volgende ochtend heb ik een kleine hoeveelheid rood, geel en groen bijgemaakt. De spuitzakken van de eerste laag heb ik simpelweg met het siliconen dopje erop bewaard, ging prima. Voor de gekleurde tabbladen en pijlen heb ik tip 2 gebruikt, voor alle andere details (de grote F, de poppetjes, het handje, de g en de letters) heb ik PME 1,5 gebruikt. Dat is echt het ideale spuitmondje voor dit soort dingen: klein genoeg dat je details kan maken, maar groot genoeg dat hij niet continu verstopt raakt. Eerst heb ik de letters van de homepage van Google+ gemaakt.
Vervolgens heb ik meteen de pijlen van de kleuren die ik al had liggen gemaakt.
Bij de overige Google+ koekjes heb ik toen het gele accent toegevoegd en de witte details gemaakt. Op die g van Google moet ik echt nog even oefenen, maar dit leek me te breekbaar voor royal icing transfer. Pas bij het laatste koekje kwam ik erachter dat het logo eigenlijk in het midden hoort en niet rechts... De '+1' was gelukkig wel lekker simpel.
Vervolgens de witte details van Facebook. De f en het poppetje waren ook eenvoudig.
Tot slot het 'like'-handje van Facebook. Die viel me erg tegen. Ik moest tegelijk naar het plaatje kijken en de tekening maken en dat werkte niet zo goed. Het was beter gegaan als ik het plaatje eerst een paar keer had overgetrokken, zodat ik de beweging in de vingers had. Het is nog wel herkenbaar, maar behoorlijk uit verhouding.
Het resultaat na fase 2:
Het is al bijna klaar! Dit heb ik een uurtje laten liggen alvorens de laatste details toe te voegen. Grotendeels ging het echt alleen nog maar om wat accenten toevoegen met groen en rood.
En tot slot het lichtblauwe poppetje van Facebook:
En na fase 3 was het klaar! Op het droogrek:
Hierna was het tijd voor 's werelds grootste afwas (al die spuitzakken en mengkommen...) en daarna waren de koekjes droog genoeg om betere foto's te kunnen maken. Wat close-ups:
Alles van Facebook:
Alles van Google+:
En alle soorten bij elkaar:
Op koekjesgebied is de uitslag van de strijd in elk geval duidelijk: Facebook is simpeler. Met drie kleuren kun je alles maken. Voor Google+ heb je aan zes eigenlijk niet genoeg; ik heb een aantal kleuren weggelaten. En die 'g' maken in royal icing is echt niet makkelijk... Anderzijds ziet het er met al die kleurtjes wel een stuk vrolijker en levendiger uit. Wat vinden jullie?

4 opmerkingen:

  1. Cool:) Aldus:Ik heb facebooring niet.Om merdere redenen.Maar bij Google+ heb ik meteen plaatsje gereserveerd.En waarom?om hetzelfde redenen dat ik Face niet heb
    Makkelijk vanaf te komen zonder dat je ze vervolgen of je zeker ebnt dat je account will sluiten.Het heeft mogelijkheden dat ik circles kan maken zo ook vrienden en familie kan scheiden van elkaar(als ik will).en zo verder en zo voort;)Koekjes vind ik beide lekker;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,
    Ze zien er geweldig uit, wat een creatief idee!
    Over de kleuren: Je had toch gewoon rood met geel kunnen mixen voor hyves-oranje? Of kan dat niet?
    Groetjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, die circles lijken me ook wel erg handig inderdaad! Monica, je kan inderdaad rood en geel mixen, maar dan had ik weer een extra spuitzak moeten maken en die kleuren ook al op dag 1 moeten maken, vandaar dat ik het wat teveel gedoe vond!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ontzettend leuk dat je social media koekjes hebt gemaakt! :D

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...