zondag 14 augustus 2011

Appelcupcakes


Hier is iets misgegaan. Toen de eerste paar cupcakes gedecoreerd waren kwam mijn moeder - normaal gesproken mijn grootste fan - namelijk kijken en ze vroeg wat het voorstelde. Dat was eigenlijk al erg genoeg, maar het ergste moest nog komen. Mijn antwoord: "Een appel!" Haar reactie:

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

En zo nog even verder. Toen ze eindelijk bedaard was vertelde ze waar zij het op vond lijken: een grasveld met een blaadje erop. En eigenlijk snap ik het wel. Want wat zijn appels? Rond. Mijn eerste cupcakes waren daarentegen nogal... plat.
Gevalletje 'idee was leuk, uitvoering wat minder'. Ik heb besloten er toch over te posten, om uit te leggen hoe je ze beter kan laten lukken en om te vertellen over het zelf kleuren van suiker. En mocht iemand ooit een cupcake willen maken die er uit moet zien als een grasveld met een blaadje erop, dan kan ik precies vertellen hoe dat moet. Ik heb varianten op deze cupcake al op meerdere websites gezien, een recente (beter gelukte) versie is hier te vinden. 

Het begon met het uitzoeken van een goed cupcakepapiertje. Ik wilde graag effen rood of effen groen en het liefst van House of Marie. Ik heb die kleuren namelijk wel van bijvoorbeeld dr. Oetker, maar die vind ik niet mooi van kleur na het bakken en bovendien laten ze los. Deze groene met witte stipjes waren de beste die ik kon vinden. Zonder die stipjes was het al wat overtuigender een appel geweest. Wel moet ik opmerken dat deze keer de papiertjes tot mijn verbazing wél loslieten. Ik heb dit nog nooit gehad bij House of Marie, misschien is er net iets mis met deze groene? Hoe het ook zij, eerst heb ik de cupcakes gebakken met de overheerlijke mix van Funcakes. 250 gram mix, 2 eieren en 125 gram boter. Inderdaad, niks geen toepasselijke appelcupcakes, daar was ik te lui voor.
Omdat ik graag bolle cupcakes wilde heb ik er in plaats van de aanbevolen 10-12 maar 8 gemaakt met deze hoeveelheid mix.
Ze kwamen inderdaad prachtig bol uit de oven!
Maar eenmaal afgekoeld zijn ze treurig genoeg weer ingestort. Echt jammer, want dat had heel makkelijk het bolle effect van appels gegeven. Heeft iemand tips hoe je bollere cupcakes kan krijgen? 

Tijdens het bakken heb ik alvast de vulling gemaakt. Ook lekker simpel, met de mix voor gele room van dr. Oetker. Een half zakje mix met 200 ml water is alles wat je nodig hebt en levert veel meer gele room op dan je nodig hebt voor een paar cupcakes, ik denk dat je er makkelijk 24 mee kan vullen.
Minuutje mixen:
Dit is mijn favoriete vulling, ik vind het heerlijk en het past goed bij het cakeje. En het is makkelijk om te maken. Enige nadeel is dat de cupcakes daardoor in de koelkast bewaard moeten worden. Vullen doe ik met een extra lang spuitmondje.
Die doe ik in een druk-en-sluit-zakje (bevestigd met een elastiekje) en dan steek ik er vijf keer mee in elk cupcakeje.
Op deze foto kun je ook een beetje zien hoe erg mijn daarvoor nog zo mooi bolle cupcakes zijn ingestort.

Tijdens het bakken heb ik ook voor het eerst zelf suiker gekleurd. Dit is echt heel eenvoudig. Doe de benodigde hoeveelheid suiker in een druk-en-sluit-zakje en doe daar de gewenste kleurstof bij. Ik heb leaf green van Wilton toegevoegd met behulp van een satéprikker.
Draai het zakje dicht en doe alsof de suiker een stressbal is: flink kneden. Voeg tussendoor indien nodig meer kleurstof toe. Een kind kan de was doen. Na een tijdje had ik dit:
Helaas leek dit niet heel goed op de kleur groen van de papiertjes, dus heb ik wat geel toegevoegd.
Helaas is het niet de goede kleur groen geworden, wat het appeleffect ook verpestte. Maar in elk geval was het leuk om een keer zelf suiker te kleuren, vooral omdat het zo eenvoudig was. 

Voor de blaadjes heb ik een klein balletje fondant gekleurd met Sugarflair's Foliage Green Extra. Dit is een geconcentreerde gel paste, waardoor maar een heel klein beetje kleurstof nodig is voor een diepe kleur.
Daar heb ik vervolgens blaadjes uitgestoken en met een tooltje heb ik een lijntje toegevoegd. Voor nerfjes was ik helaas te lui.
Als ondergrond voor de suiker en om de cakejes wat boller te maken heb ik kaneel-botercrème gemaakt. Ik begon met een basisrecept botercrème: 250 gram boter (een pakje) met 250 gram poedersuiker (een bus) en een eetlepel vanille-aroma.
Daarna heb ik naar smaak kaneel toegevoegd, ik denk uiteindelijk vijf theelepels.
Tot slot heb ik geprobeerd dit dan de kleur groen van de cupcakepapiertjes te maken, helaas is dit ook jammerlijk mislukt. Met een bruine ondergrond is het ook moeilijk om felgroen te maken...
Dit bleek trouwens ook veel te veel te zijn, met de helft was het ook prima gelukt.

Dan het in elkaar zetten. Doe een klodder botercrème op de cupcake en strijk dit glad met een paletmes.
Hier maakte ik de laatste fout. Ik ben zelf niet zo dol op botercrème en het is heel hoog tijd dat ik met ander frostings ga experimenteren. Bijvoorbeeld ganache. Maar omdat ik dus niet houd van een hap botercrème, wilde ik niet met behulp van die botercrème alsnog een bolle appel maken. Uiteraard had ik dit gewoon wel moeten doen. In elk geval voor eentje voor op de foto voor op deze blog... Dit was mijn laatste kans om de boel te fixen, maar ik heb het niet gedaan. Na dus een platte cupcake te hebben bestreken met botercrème heb ik ze in een schaaltje met de (verkeerde kleur...) groene suiker gedaan.
Steek er tot slot een stukje zoute stengel in als steeltje en plak met een beetje water het blaadje van fondant vast.
Tot zover de niet zo appelige appelcupcakes, hopelijk heb ik nog tijd om iets beters op deze blog te zetten voordat ik naar Canada ga!

Edit: en wat dacht mijn vader dat het voorstelde? "Een berg! Met een antenne erop!" En toen ik zei dat het een appel was: "Oh eh, maar ze zijn vast heel lekker!"

3 opmerkingen:

  1. Het lijkt mij lekker.Appel of niet;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed dat je dan toch een blog maakt, terwijl het in jouw ogen is mislukt. Wel handig dat ik nu weet hoe je suiker kan kleuren, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lief van jullie, lekker waren ze gelukkig wel! En van dit soort dingen leer ik het meest, dus hopelijk hebben anderen er ook iets aan!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...