zaterdag 20 augustus 2011

Hartjes a la The Biscuiteers


In The Biscuiteers Book of Iced Biscuits dat ik gisteren recenseerde (zie hier) kwam ik heel schattige Valentijnskoekjes tegen en die vond ik zo leuk dat ik ze rechtstreeks heb nagemaakt. Wat meer uitleg over de precieze technieken had ik wel op prijs gesteld, maar achteraf was het erg simpel en leuk om te doen! Door de tip van de oven waar ik gisteren over schreef te gebruiken, ging dit ook een stuk sneller dan normaal!

Allereerst natuurlijk de koekjes. Ik heb de middelste drie maten uit het volgende setje gemaakt:
Omdat ik door de beknopte beschrijving in het boek twijfelde of het wel in een keer zou lukken, heb ik twee van deze bakplaten vol met hartjeskoekjes gemaakt:
Ik ben begonnen met vier spuitzakken royal icing: wit en lichtroze, beide in dunne en medium consistentie. Het leuke is dat dit alle icing is die ik heb gebruikt, ik zal zo uitleggen hoe dat kan!
Alles klaar voor de start:
Ik zal de uitleg doen per koekje, maar dat is niet hoe ik het heb gemaakt. Ik heb eerst alle basislagen gedaan:
Toen heb ik de overgebleven royal icing in twee mengkommen gedaan en poedersuiker toegevoegd totdat ik stevige consistentie had. Aan de roze heb ik meer roze kleurstof toegevoegd en een beetje rood om hardroze te krijgen. Van de witte heb ik het grootste deel in een spuitzak gedaan en de rest lichtgroen gekleurd. Zo kon ik alle icing die over was van de eerste laag gebruiken voor de details!
Al deze koekjes maak je ongeveer hetzelfde. Om met een witte te beginnen: teken eerst een lijntje met tip 2 met medium icing op ongeveer een halve centimeter van de rand van het koekje.
Dit heb ik voor alle koekjes achter elkaar door gedaan. Vul het koekje dan met dunne icing met tip 3. Dit kun je voor drie koekjes tegelijk doen (afhankelijk van hoe dun je icing precies is). Indien nodig kun je de icing met een satéprikker in alle hoekjes duwen.
Wanneer dit gedroogd is (deze keer dus een half uur op 70 graden in de oven), kun je met het echte versieren beginnen. Ik heb eerst een 'ruffle' randje gemaakt met stevige hardroze icing. Je icing moet stevig zijn omdat anders alle detail meteen wegsmelt. Ik heb tip 3 gebruikt en heb het spuitmondje gewoon omhoog en omlaag bewogen terwijl ik langs de rand ging. Voor het beste resultaat kun je dit beter niet in één beweging doen, maar af en toe stoppen en het koekje draaien zodat je het telkens onder dezelfde hoek doet. 
Zet dan tip 2 op je spuitzak en spuit zes paar 'roosjes'. De roosjes maak je door een klein cirkeltje te tekenen, daar een kleiner cirkeltje op en tot slot nog een klein dotje royal icing, allemaal in één beweging. Heel simpel dus. Het worden niet bepaald realistische rozen, maar door de blaadjes erbij wordt er genoeg suggestie gewerkt!
Voeg tot slot met stevige groene icing, wederom met tip twee, 'blaadjes' tussen elk paar rozen toe.
Ik merkte dat het randje nog het meest tijdrovend was, die roosjes waren zo gebeurd. Een leuke en eenvoudige versiering die op heel veel koekjes leuk staat! 

Bij het volgende koekje begin je met een roze basis en maak je er een witte 'ruffle' omheen, weer tip 3 en stevige royal icing.
Dan eerst met tip 2 hardroze roosjes - laat genoeg ruimte ertussen open, bij mij vond ik het al erg krap!
Daartussen witte.
En na even drogen voeg je ook hier groene blaadjes toe.
De grootste maat koekje is iets meer gepimpt, maar het is weer hetzelfde principe. Maak een basislaag op ongeveer een centimeter van de rand.
Laat dit drogen en begin dan met een wit randje, dat je ook weer even laat drogen.
Voeg hier een hardroze randje aan toe en zorg dat het niet teveel overlapt met de witte.
Dan aan de binnenkant een rijtje hardroze roosjes.
En de blaadjes mogen natuurlijk ook hier niet ontbreken, anders ziet niemand dat het rozen moeten voorstellen!
Het kleinste koekje wordt gemaakt met een andere techniek: drop-in flooding. Maak één koekje tegelijk. Begin met een basislaag en vul het koekje zo min mogelijk, zodat het straks niet overstroomt.
Voeg dan direct druppels dunne witte royal icing met tip 3 toe. Werk snel, zodat de icing helemaal versmelt en het oppervlak uiteindelijk vlak wordt!
Voeg ook hier met tip 3 een wit randje toe. 

En dat was het! Wat close-ups op een gezellig roze achtergrondje:
En alle soorten bij elkaar:
Ja, ik ben een beetje losgegaan met de foto's... ik vond ze zo schattig! Helaas kan het boek niet mee naar Canada, maar er staat heel veel inspiratie in voor leuke koekjes om na terugkomst te maken. Dit is waarschijnlijk mijn laatste projectje voordat ik vertrek, binnenkort zal ik een mededeling doen over hoe het verder gaat met deze blog terwijl ik in Canada ben!

7 opmerkingen:

  1. A deze moet ik bewaren.Ze zien er echt scahttig uit:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zien er erg leuk uit. Die tip met het drogen in de oven vind ik geweldig. Dat gaat nogal tijd besparen!
    Bij de wet-in-wet techniek voor de stipjes kan je makkelijk drie of vier koekjes tegelijk doen hoor. Zeker als je vrij lopende icing gebruikt. Lukt bij mij prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oo..Stéphanie, wat zien deze koekjes er ontzettend leuk en schattig uit. Is ook leuk om met kerst deze te maken maar dan met wit en rood in plaats van roze. Je hebt me weer op ideeën gebracht, dankjewel.

    Fijn weekend!

    Lieve groet,

    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor al jullie lieve reacties! Dat kerstidee vind ik echt heel leuk, misschien is het ook mooi om dan in plaats van roosjes hulstblaadjes met rode besjes te spuiten! Wet-in-wet lukt bij mij nooit zo goed met meer tegelijk, waarschijnlijk is mijn icing wat aan de dikke kant, of spuit ik gewoon erg langzaam :).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Doet me een beetje vintage aan. Echt heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...