zondag 7 augustus 2011

MacBook koekjes


Over deze koekjes ben ik niet zo tevreden. Ik had namelijk oorspronkelijk een ander plan: ik wilde vierkante koekjes maken met een groot Apple logo erop. Helaas heb ik mijn zorgvuldig met royal icing transfer gemaakte Apple logo's heel stom... laten vallen. Toen had ik alleen nog maar deze over en die zijn lang niet zo strak geworden als ik wilde. Het idee is dat ze dichtgeklapte MacBooks voorstellen: de witte is de oude witte MacBook, de zilveren is de nieuwe MacBook Air.

Het fijne aan dit project is dat je maar één kleur icing nodig hebt: wit. Het zilver is erop geschilderd. Begin met één kom medium royal icing.
Doe een kwart in een spuitzak met tip 2 en verdun de rest voor een tweede spuitzak met tip 4.
Spuit dan met de medium royal icing met tip 2 een randje om de koekjes.
Zoals je ziet waren niet alle koekjes even groot en waren de lijntjes ook niet allemaal even recht, volgende keer moet ik zorgvuldiger uitsteken (deze zijn gemaakt door eerst een vierkant uit te steken en daar vervolgens een stuk af te snijden)! Vul ze vervolgens met de dunne royal icing met tip 4 en duw de royal icing met en satéprikker in alle hoekjes. Ik heb daar geen foto's van voor deze, wel voor de mislukte vierkante koekjes. Je kan dit prima voor een aantal koekjes tegelijk doen, in plaats van één voor één: de royal icing loopt vanzelf uit.
Dan is het tijd voor de royal icing transfer, daarmee kun je zo'n logo veel nauwkeuriger namaken dan uit de losse pols. Doe een A4'tje met een aantal keer het plaatje dat je wil hebben in een plastic mapje en leg dat plastic mapje op iets hards (een snijplank bijvoorbeeld) zodat je het later makkelijk kan transporteren.
Trek vervolgens het plaatje over met royal icing. Omdat dit vrij klein was, heb ik tip 1,5 van PME gebruikt.
Natuurlijk had ik er lang niet zoveel nodig, maar het was best wel een gepriegel en er zijn er dus veel niet zo goed gelukt. Met tip 1 was het beter gegaan, maar die raakt zo vaak verstopt dat ik het liever zo deed. Laten we ook nog even naar de foto's kijken van de ter ziele gegane grote Apple logo's. Die heb ik omlijnd met tip 2 en toen direct gevuld met dunne royal icing met tip 3.
Maar die zijn dus helaas gevallen, echt zonde. 

Na het drogen van de basislaag heb ik een deel van de koekjes zilver geschilderd. Ik heb Sugarflair Satin Silver gebruikt, dit is veilig om op te eten. Dit los ik op in wodka. Dat verdampt helemaal en uiteindelijk proef je er niks van.
Breng dit met een kwastje aan op de gedroogde witte basislaag.
Op deze foto is het niet heel goed zichtbaar, maar ik had mijn eerste laag nogal dik aangebracht, waardoor het wat vlekkerig opdroogde. Om dat te corrigeren heb ik nog twee laagjes aangebracht. Het is beter om meteen een heel dun laagje te doen, dan is het eindresultaat mooier. Ik vind het wel erg mooie poeders, op deze foto kun je een heel klein beetje zien hoe mooi het schittert in de zon:
Toen alles gedroogd was heb ik met een klein stipje royal icing de Apple logo's aan de koekjes bevestigd en het 'steeltje' met tip 2 erbij gespoten.
Nog wat foto's van het eindresultaat:
Een close-up van een witte MacBook:
En van een MacBook Air:
Hopelijk kan ik nog een keer een wat ambitieuzer projectje doen voordat ik naar Canada vertrek. Op het moment staat de helft van mijn koekjesspullen bij mijn ouders en de andere helft thuis, waardoor ik niet zo makkelijk iets kan maken. Volgend weekend verhuis ik de laatste dingen naar mijn ouders en heb ik daar alles compleet, dus hopelijk kom ik dan nog een keer aan koekjes toe!

5 opmerkingen:

  1. Dank je voor uitgebreide uitleg.De koekjes zien zo elegant uit.En interesant:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, leuk, hier allemaal imac, macbooks, alles met Ipod Ipad fans in huis!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoihoi
    Wat een geweldige koekjes!
    I love my iphone,
    dus erg leuk om te zien ;-)
    Ik ga je volgen!
    Als je tijd heb kijk ook eens op mijn site, ben pas gister begonnen met bloggen maar het begin is er :-)
    Groetjes Jessica
    http://yourdreamworld1.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor jullie reacties, blijkbaar kijk ik er zelf kritischer naar dan de rest van de wereld! Apple biedt veel inspiratie, je kan ook leuke iPad of iPhone koekjes maken... misschien later!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...