vrijdag 19 augustus 2011

Recensie: The Biscuiteers Book of Iced Biscuits


Onlangs heb ik als cadeautje voor mezelf The Biscuiteers Book of Iced Biscuits (Nederlands: De mooiste koekjes van de Biscuiteers) door Harriet Hastings en Sarah Moore (oftewel: de Biscuiteers) besteld. Bij bookdepository.co.uk is deze nu voor net iets meer dan een tientje te bestellen. Van de week ben ik er mee aan de slag gegaan en een recensie leek me wel op zijn plaats!

Het boek begint met een kort verhaaltje over de Biscuiteers zelf, waar onder andere in staat dat dit Britse duo hun koekjes in allerlei chique warenhuizen verkoopt. Dan volgt een korte beschrijving over het bakken van koekjes en het maken van royal icing. Dit deel is wat summier, er wordt niet zo duidelijk uitgelegd hoe je de verschillende diktes icing kan maken. Wel heb ik er een handige tip uit gehaald om te voorkomen dat koekjes door de laag icing erop zacht worden. Ze raden aan ze een half uur in een oven op 50-70 graden te leggen. Hierdoor droogt de icing snel op en wordt het koekje niet zo zacht door het vocht in de icing. Dit lijkt me bovendien heel handig voor tijdens het werken: nu laat ik koekjes soms een dag drogen voordat ik details aanbreng, maar doordat de icing hiervan sneller hard wordt, kan ik ook veel sneller verder met versieren!

Daarna volgt nog wat meer informatie over het kleuren en bewaren van royal icing, met een prachtige foto van allerlei kleuren royal icing. Die wil ik wel als wallpaper! Vervolgens wordt uitleg gegeven over de verschillende spuitzakken en volgen er foto's van de belangrijkste technieken, onder andere lijnen maken, vullen, glitters aanbrengen, schrijven en dusten. Dit is echter buitengewoon beknopt, er staan steeds maar twee of drie zinnen toelichting bij. Dan volgen er heel veel koekjesrecepten, die helaas niet zo bruikbaar zijn omdat ze allemaal 'golden syrup' gebruiken. Bij mijn weten is dat in Nederland niet verkrijgbaar, of weet iemand misschien een goede vervanging?

Dan komt waar het boek echt om draait: talloze voorbeelden van koekjes versierd met royal icing. Ze zijn onderverdeeld in verschillende secties. Een leuk detail is dat elke sectie begint met een foto van een koekje met daarop de naam van de sectie geschreven in royal icing. 'Festive & Seasonal' bevat koekjes voor feestdagen zoals Kerstmis (inclusief een eenvoudige maar spectaculaire koekjesboom), Halloween, Pasen, Valentijn en Moederdag. 'Special Occassions' bevat ideeën voor babykoekjes, verjaardagen, verhuizingen en bruiloften. Bij 'Themes' worden heel diverse koekjesideeën behandeld, waaronder cupcakekoekjes, allerlei dieren, modekoekjes, schoolkoekjes, circuskoekjes, sportkoekjes, stedenkoekjes (Londen, New York, Parijs) en zomerkoekjes. In 'Little Biscuiteers' worden tot slot enkele koekjes in kinderthema gepresenteerd. Het boek sluit af met sjablonen en tips voor het inpakken en vervoeren van koekjes.

Het belangrijkste deel is dus het deel met inspiratie voor koekjes. Het is buitengewoon uitgebreid: meer dan 90 bladzijden! Op twee pagina's naast elkaar staat telkens links of rechts een foto van bij elkaar passende koekjes en op de andere pagina aanwijzingen over het maken ervan. Allereerst de foto's: die zijn bijna stuk voor stuk adembenemend mooi. De koekjes zijn telkens leuk neergelegd, daar is echt over nagedacht. Het ligt valt mooi en alle koekjes komen prachtig uit. Ik kan hier uren naar kijken en dit is ook echt een boek om aan gasten die geïnteresseerd zijn in je koekjeshobby te showen. De hoeveelheid verschillende koekjes is ook indrukwekkend. Dit boek biedt enorm veel inspiratie en het blijft maar doorgaan. Dit is naar mijn mening echter ook de belangrijkste functie van het boek: inspiratie geven. De uitleg is namelijk steeds erg beknopt. Er zijn geen stap-voor-stap foto's en ik mis bijvoorbeeld een uitleg over hoe je precies de roosjes of 'ruffles' moet spuiten: wat voor spuitmondje, welke beweging? Ook gebeurt het wel eens in de (oh zo mooie) foto's dat koekjes elkaar overlappen, waardoor je niet alle details op een koekje kan zien (zoals bijvoorbeeld het achterste huisje op onderstaande foto).
Voor iemand die net begint met royal icing is dit boek daarom naar mijn mening niet zo geschikt: er is weinig uitleg over hoe je daadwerkelijk met royal icing werkt en de beschrijving van het maken van de koekjes is erg kort. Een boek als Cookie Craft is in dat geval meer geschikt. Voor iemand met meer ervaring is dit echter een heel leuk cadeau: er staat enorm veel inspiratie in, de foto's zijn erg mooi en met een beetje ervaring is vaak zelf wel aan te vullen hoe het koekje precies gemaakt is. Of dit een aanrader is of niet hangt er dus vanaf hoe vaak je al met royal icing gewerkt hebt, maar voor op de koffietafel beveel ik dit boek sowieso iedereen aan!

6 opmerkingen:

  1. Hoi,
    Heb net je blog gevonden. Weer leuke inspiratie opgedaan. Lyle's Golden syrup is verkrijgbaar bij(sommige)winkels van Super de Boer, Jumbo en AH XL. Sligro heeft het zeker, maar daar moet je wel een pasje van hebben.
    Groeten, IJmar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tip! Ik heb een AH XL in de buurt, ik zal daar eens kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een super goede tip, dank je wel daarvoor. gelukkig ging mijn man vlak na je blog naar Londen. golden syrup en een nieuw boek rijker! ik heb ze gelijk geprobeerd en ik vind de koekjes erg lekker hoor. Ik kwam de golden syrup trouwens ook bij de Makro tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor je reactie, ik ben blij dat de koekjes bevallen! Ik heb helaas geen pasje van de Makro of Sligro, maar ik zal eens rondvragen bij vrienden of ze me aan wat golden syrup kunnen helpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Stéphanie, ik zelf heb dit boek ook en ik vind het koekjesrecept om te smullen. De golden syrup is te koop bij Jumbo, voor maar EUR 1,79 per pot. Je kunt ook een lichte rietsuikerstroop gebruiken, misschien kun je daar makkelijker aan komen. Ik vind dat de koekjes ook heerlijk ruiken, een beetje kandij achtig. Het is dus zeker de moeite waard om achter de golden syrup aan te gaan.
    Succes en veel bakplezier, groetjes van Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super, bedankt voor de tip! Daar ga ik dan binnenkort zeker eens kijken!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...