zaterdag 17 september 2011

Wilton Decorating Basics les 2: de eerste taart!


Gisteren was de tweede les van de Wilton Decorating Basics cursus en deze keer gingen we een echte taart versieren! Ik keek er erg naar uit, de laatste keer dat ik een taart heb versierd is volgens mij meer dan een jaar geleden en toen was het een grote mislukking met zelfgemaakte fondant. Met icing had ik het nog nooit geprobeerd, dus dit was een nieuw begin! 

We moesten van tevoren zelf thuis een taart bakken. Ik heb het hier erg druk, dus ik ging voor de simpele optie: een kant en klare mix.
Beetje water, olie en eieren erbij...
En toen was het de beurt aan mijn geliefde nieuwe mixer! Omdat ik hier maar zo kort ben heb ik een goedkoop model genomen, maar zelfs die is mooier dan degene die ik thuis heb. Hij is van Black & Decker, zit in een zwarte opbergdoos en heeft naast de gewone haken ook een garde.
Helaas was ik een beetje erg lui. Ik heb maar één ronde bakvorm en op de cursus zeiden ze dat je ze niet meer dan voor de helft moet vullen. Ik had echter geen zin om dit in twee keer te doen, dus ik heb gewoon alles tegelijk in de vorm gedaan. Met dit als resultaat:
Oeps. Behoorlijk opgeblazen en verre van gaar... Volgende keer bak ik de taart netjes in twee keer! Tegen alle regels in heb ik na het afkoelen besloten hem toch nog wat langer te bakken (eerst was ik van plan maar gewoon een nieuwe te maken) en uiteindelijk was het resultaat best acceptabel. Vooral omdat ik wel het advies heb opgevolgd om de taart om te draaien, zodat het gladste oppervlak boven is!
Ook heb ik maar een cake carrier gekocht, want ik zag mijn taart al door de bus vliegen... Handig ding! Voor extra bescherming heb ik de taart in een schone handdoek gewikkeld.
Vervolgens ben ik met de taart in de overvolle bus geweest, in een eetgelegenheid, in de Starbucks... eigenlijk was dat best leuk, heel veel mensen stelden vragen over mijn taart. Dus mocht je op zoek zijn naar aanspraak, loop dan rond met een taart! 

Tijdens de les zijn we vooral heel lang bezig geweest met het icen van de taart. Dit is veel moeilijker dan het lijkt. De icing is botercrème. In plaats van zelf maken heb ik echter wederom heel lui een enorme emmer kant en klare icing gekocht. Ik wil niet weten wat er in zit en waarom het zo lang goed blijft, maar ben wel blij dat ik nu niet steeds tijd hoef te maken om de botercrème te mixen. Bovendien heeft deze gegarandeerd een goede dikte en was het met de kortingsbon goedkoper dan zelf maken.
Van het icen zelf heb ik helaas geen foto's gemaakt, dat zal ik de volgende keer doen. Het gaat als volgt: zorg dat je dunne botercrème hebt en doe daar ENORM VEEL van op de bovenkant. Smeer het dan met een paletmes langzaam naar de zijkanten en eroverheen. Als de hele taart bedekt is in een misselijkmakend dikke laag, ga je de boel glad strijken. En dat is ook de gelegenheid om er weer heel veel icing vanaf te halen. De bovenkant strijk je zoveel mogelijk plat met het paletmes. Het is erg moeilijk om het het helemaal glad te maken, maar daarvoor had de instructrice ook advies. Laat eerst de botercrème hard worden. Houd dan een paletmes onder de hete kraan, droog hem af en ga over de oneffenheden heen. Als alternatief kun je bakpapier op de taart leggen en de bovenkant dan met je handen glad strijken.
Op de cursus hadden we helaas geen tijd voor de finishing touches van het glad maken, maar ik vond dit al heel wat! De zijkant glad maken is heel simpel: zet je taart op een draaischijf, zet je paletmes schuin tegen je taart aan en draai de taart rond. Resultaat: een prachtig gladde zijkant! De instructrice heeft me wel wat geholpen, door de bakproblemen viel mijn taart namelijk een beetje uit elkaar. Uiteindelijk heeft ze de zijkant ondanks de kruimels nog best mooi gefixt.
Daarna kregen we uitleg over nog wat spuittechnieken (druk, hoek van de spuitzak) en vooral heel handig: hoe teken je een afbeelding op een taart? Wegens tijdgebrek heb ik het niet geprobeerd en er dus geen foto's van gemaakt, maar de demonstratie was duidelijk genoeg. Het staat ook hier uitgelegd. Begin met het plaatje dat je wil hebben, maar dan in spiegelbeeld afgedrukt. Leg er bakpapier op en trek het plaatje dan met piping gel over. Piping gel is een doorzichtig goedje dat je in een potje kan kopen, maar waar ik ook wel eens recepten voor voorbij heb zien komen. Leg het bakpapier dan voorzichtig met de kant met de piping gel op de taart. Ga dan met een droog kwastje over de lijnen heen. Tadaa, plaatje op de taart! Vervolgens kun je het plaatje overtrekken met botercrème. Ik heb nu al zin om het een keer te proberen! Aan het eind hadden we echter helaas maar 15 minuten over voor het echte versieren, dus het is een beetje gehaast geworden. Ik heb uit de losse pols een cupcake en twee randjes gespoten.
Toch is het best leuk geworden en ik heb het idee dat ik met de tips en uitleg al een heel eind kan komen als ik wat meer tijd heb! En zoals jullie kunnen zien is de taart in de cake carrier wonderwel heel aangekomen op de campus, alwaar ik een aantal vriendinnen heb uitgenodigd om het resultaat op te eten.
Volgende week staan cupcakes op het programma, daarna alweer het eindwerkstuk! Inmiddels heb ik ook een bakplaat, dus ik hoop binnenkort wat koekjes te bakken. Voor uitgebreid versierde met royal icing heb ik voorlopig vrees ik geen tijd, maar wie weet, ik heb namelijk wel alweer veel inspiratie opgedaan!

6 opmerkingen:

  1. Ik hou van pposts als deze.Jij doet de lessen(en warschijnlijk betaal je ervoor en deelt ze aan ons mee gratis;) Dank je;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad leuk je lessen. Vooral veel foto's blijven maken en posten in je blog. Botercreme is aan de andere kant van de oceaan heel anders dan bij ons. Zou je daar eens over willen doorvragen? (en ondertussen een kant en klare pot kopen)
    Doei.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb eerst gevraagd of ik erover mocht bloggen hoor, was geen enkel probleem! Wilton biedt de cursussen vooral aan in de hoop dat je dan meer van hun producten koopt, bijna alle informatie is ook op hun website beschikbaar. De botercrème is inderdaad anders, dit is het recept uit het boekje van Wilton:

    Botercrème (stijve consistentie)
    1 cup witte 'vegetable shortening'
    1 theelepel aroma
    7-8 theelepels melk of water
    1 lb. poedersuiker
    1 eetlepel meringuepoeder
    mespuntje zout

    De shortening kan ook vervangen worden door boter. Shortening is in Nederland volgens mij niet zo makkelijk te krijgen (wel Crisco, maar dat is vrij prijzig), voordeel daarvan is dat je het niet in de koelkast hoef te bewaren.

    Bereiden: meng shortening, aroma en water tot een gladde massa. Voeg de droge ingrediënten toe, mix tot alles gemengd is en mix dan nog een minuutje door.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoi, ik kwam jou site perongeluk tegen, ik doe nu in nederland de wilton basic cursus voor €110,-!! en was op zoek naar het recept in het nederlands... (voor de icing les 2) wel leuk om te zien wat voor taart ik woensdag mee ga nemen! veel plezier met bakken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Yvonne, wat leuk dat je de cursus ook doet! Waarschijnlijk zit bij jouw cursusgeld wat meer inbegrepen, ik moest bijvoorbeeld de Student Kit en de ingrediënten nog apart kopen. Heel veel plezier op de cursus, ik ben benieuwd wat je maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hai stephanie, bij mij zat inderdaat de kit er bij in maar alle ingredienten zijn ook voor eigenkosten! ik hoor het al had hem beter in amerika kunnen volgen haha maar ik zal je morgen een foto mailen van de taart die ik heb gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...