vrijdag 23 september 2011

Wilton Decorating Basics les 3: cupcakes!


De cursus is echt iets waar ik elke week naar uitkijk, het is zo leuk om even met niks anders bezig te zijn dan taarten! Bovendien is de docente echt een pro, ze ziet steeds direct waar het misgaat en heeft enorm veel handige tips. Deze week ging het even niet over taarten, maar over cupcakes. Van tevoren moesten we thuis de botercrème kleuren en cupcakes bakken. Mijn cupcakes waren helaas grotendeels ontploft of licht verbrand... Ik denk dat ik de oven te heet heb gezet. Het viel wel op trouwens dat de cupcakes uit mijn Wilton bakblik aanzienlijk beter gelukt waren dan die uit de bakblikken van een huisgenote, ik had nooit zo door dat dat zo'n verschil maakte. Gelukkig waren in elk geval een paar cupcakes nog wel toonbaar en die gingen dus mee in de cake carrier. Als extra bescherming voor in de propvolle bus heb ik hem gepimpt met een antislipmat.
Vandaag kregen we vooral heel veel uitleg over spuittechnieken. Wegens ziekte van enkele cursisten waren we maar met z'n tweeën en dat was voor deze les ideaal, want persoonlijke aandacht is bij sommige van deze technieken echt onmisbaar. We begonnen met dropflowers. Nu heb ik die wel eens eerder gemaakt, maar met de 'swirl' dropflowers (onderste rijtjes) heb ik altijd grote moeite gehad.
Je kan op dit oefenbord de vooruitgang zien! Deze bloemetjes zijn gemaakt met spuitmondje 2D. Houd de spuitzak recht op je ondergrond met je pols iets naar binnen gedraaid. Begin met spuiten. Draai je pols langzaam naar buiten zodra je de botercrème naar buiten ziet komen. Een goede tip is dat je meer druk moet uitoefenen dan je denkt dat nodig is en vooral: houd je druk gelijkmatig! Het verschil tussen rijtje 1 en rijtje 2 is dat ik bij rijtje twee niet begon met mijn elleboog op de tafel, maar in de lucht, op gelijke hoogte met mijn hand. Op die manier ging het ineens veel beter. Ik ben blij dat ik de dropflower nu ein-de-lijk onder de knie heb!

Daarna gingen we verder met rozetten met tip 18, die zijn heel eenvoudig. Je begint met een sterretje in het midden en draait dan langzaam rechtsom een rondje. Op het laatst verminder je de druk. Let wel op dat je spuitmondje de hele tijd iets is opgetild boven je ondergrond, anders wordt het wel een erg zielig plat rozetje.
Actiefoto van mijn werkblad:
Let vooral op de mega-emmer icing op de achtergrond!

Hierna deden we de schelpenrand, eveneens met spuitmondje 18. Die was iets lastiger. Spuit wat icing, til je tip dan omhoog en vervolgens langzaam naar je toe en naar beneden. Je moet echt een soort hobbeltje krijgen. Dit vergt wat oefening, maar als je het eenmaal onder de knie hebt kun je het vervolgens snel doen!
Daarna gingen we blaadjes spuiten, ook iets waar ik nooit veel succes mee heb gehad. De instructrice begreep dit echter volkomen, want de oude reeks spuitmondjes van Wilton (bijvoorbeeld 67) hiervoor vond ze ook een drama om mee te werken. Wilton heeft nu een nieuw spuitmondje hiervoor, nummer 253, en daarmee gaat het heel makkelijk!
Eindelijk! Een blaadje op de goede plek kan zoveel doen voor een ontwerp, maar het wilde nooit lukken. Overigens hoef je hiervoor niet per se het spuitmondje te hebben, je kan ook een heel klein V'tje uit een spuitzak knippen, dat werkt hetzelfde.

Daarna deden we een 'pompom flower', wat geen echte bloem is en ook niet helemaal mijn smaak is, omdat het er inderdaad wel erg nep uitziet. Het is misschien wel leuk ter decoratie, maar ik zou niet proberen het als bloem door te laten gaan. 
Het is in elk geval niet zo lastig. Ik kan het echter niet zo duidelijk uitleggen als de Wilton website, want ik heb geen foto's van de tussenstappen gemaakt. Dus als je het een keer wil proberen kun je het beste hier kijken!

Daarna leerden we nog de 'shaggy mum' (chrysanthemum). Ik vind deze niet heel erg op de echte bloem lijken, maar toch ziet hij er leuk uit.
Hiervoor heb je tip 233 (de 'grastip') nodig. Begin simpelweg met een cirkel waarbij je steeds vanuit net iets voorbij het midden een stukje met de tip spuit. Maak daar een kleiner cirkeltje bovenop en daarop weer een kleiner cirkeltje. Dit is denk ik ook duidelijker te zien op de Wilton site.

Na al deze technieken hadden we nog een half uur om onze cupcakes te versieren. Ik was een beetje lui en had geen zin om allemaal spuitzakken te maken, dus ik heb niet al te veel geprobeerd. Nog wat dropflowers (waarbij ik toch weer te weinig druk uitoefende), een klein schelpenrandje, nog een pompom flower en de shaggy mum, die ik persoonlijk de leukste vind.
Alhoewel ik dus niet al te veel extra heb geoefend, heb ik toch het idee dat ik enorm veel heb geleerd vandaag! Sommige dingen zijn zoveel simpeler dan ze lijken. En die dropflowers, die vind ik altijd zo leuk, ik ben helemaal blij dat het eindelijk gelukt is! Ik heb nu al zin in volgende week, wanneer we het eindproject gaan maken. Dat wordt een taart met rozen en het voorbeeld ziet er spectaculair uit, dus ik hoop dat het mij ook lukt iets wat daarop lijkt te maken!

2 opmerkingen:

  1. Wow, zo leuk allemaal! Ik vind jouw blog echt helemaal geweldig. Ik ben een beginner en haal er heel veel ideeen en inspiratie van af :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel, leuk om te horen! Ik heb het meeste ook van blogs geleerd, dus ik ben blij dat ik hetzelfde voor anderen kan doen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...