vrijdag 30 september 2011

Wilton Decorating Basics les 4: the final cake!


Gisteren was de laatste les van de Decorating Basics cursus. Van tevoren moesten we thuis een taart bakken en deze met botercrème bekleden. Ik heb geleerd van de vorige keer en heb mijn taart in twee helften gebakken. Dat ging veel beter, omdat de boel nu niet ontplofte. Ook heb ik een taartzaag gebruikt om de bovenkant plat te maken. Niet dat dat heel erg nodig was, maar het was een goed excuus om een deel van de taart op te eten...
De keuze voor een witte taart in plaats van een chocoladetaart was trouwens bewust: bij het bekleden met icing valt het dan namelijk veel minder op als er wat kruimels in de icing belanden. Omdat ik toch al twee helften had, besloot ik de taart te vullen. Spuit daarvoor eerst een dijkje van botercreme met tip 12. Smeer je vulling dan in de cirkel. Ik heb gewoon jam gedaan. Overigens staat het mooier als je je dijkje wat dichter op de rand spuit dan ik heb gedaan.
Doe dan de andere helft erop (let erop dat de onderkant van de taart bovenop komt) en als je er een hebt, zet je taart dan op een draaitafel om de icing erop te doen. Het is niet noodzakelijk, maar je leven wordt wel een stuk makkelijker met zo'n draaitafel.
Pak dan de botercrème erbij. Het is cruciaal dat deze dunne consistentie heeft. Dus als je je spatel in de kom zet en dan schudt, valt je spatel om. Als je botercrème te dik is, is de kans dat je cake scheurt tijdens het bekleden erg groot, zo weet ik uit ervaring.
Stap 1 kun je op meerdere manieren uitvoeren. Het enige wat je wil bereiken is dat de taart compleet bedekt is in icing. Je kan dat doen door een grote berg bovenop te spatelen en dat dan langzaam naar de zijkanten te smeren. De docente zei dat het het makkelijkst was met de grote cake icer tip (rechts onderaan op de foto hierboven) en dat heb ik gedaan. Het grote voordeel hiervan is dat je je taart niet aanraakt tijdens het icen, waardoor de kans dat er kruimels mee vermengd raken zeer klein is. Maak een spiraal bovenop (begin in het midden) en doe dan de zijkanten. Waarschijnlijk ziet de taart er daarna verschrikkelijk uit:
Maar dat geeft niet! Nu is het namelijk tijd voor de spatel. Ik had stap 1 niet zo netjes gedaan, dus ik heb eerst ervoor gezorgd dat echt elk plekje bedekt was.
Alleen, wie wil er nou een taart eten met zoveel icing? Bijna niemand. Gelukkig los je dit probleem op tijdens stap twee. Tijdens het glad maken schraap je namelijk heel veel icing weer eraf.
Ga daarna met de platte kant van je spatel over de bovenkant heen tot het glad is. Eventueel kun je de taart in de koelkast een beetje hard laten worden (gebruik daarvoor het icing recept van Wilton!). Dan kun je er bakpapier op leggen en de boel met je handen glad strijken. Ik heb dat echter niet geprobeerd.

Het leukste deel is de zijkanten en dit is in het bijzonder leuk als je een draaitafel hebt. Zet je spatel tegen de zijkant van de taart.
Laat de draaitafel een rondje draaien en dan heb je dit!

Op de cursus kregen we deze keer niet zoveel instructie, zodat er genoeg tijd was om de taart te versieren. We kregen nog een paar randjes uitgelegd, tips voor het schrijven op een taart en vooral: de ribbon rose. Hiervoor heb je twee tips nodig: nummer 12 (of een andere grote ronde tip) en 104. Er wordt aanbevolen om stijve botercrème te gebruiken, maar het kan met alles tussen medium en stijf. Bevestig met een stipje icing een vierkant stukje bakpapier aan de flower nail (een rond metalen plaatje op een stokje) en spuit er een brede basis op met tip 12.
De hoogte moet ongeveer anderhalf keer de lengte van de opening van tip 104 zijn. Vanaf nu gebruik je tip 104. Ik kon helaas geen foto's van de tussenstappen maken, maar hier staat hoe het moet. Het goede nieuws is dat het helemaal niet moeilijk is! Belangrijke tips zijn:
- Het brede deel van tip 104 is altijd naar beneden
- Het enige dat beweegt tijdens het versieren is de flower nail, niet je spuitzak! Houd je elleboog de hele tijd tegen je zij geduwd.
- Houd de flower nail aan het begin tussen je duim en het midden van je wijsvinger, zodat je een heel rondje kan maken.
Deze roos is vooral een kwestie van oefenen en uitproberen op welk tempo je de flower nail moet ronddraaien. Als je een realistischere roos wil, keer je het spuitmondje gewoon iets meer naar buiten. Ik vind het een erg leuke roos die je na wat oefening ook vrij snel kan maken! Mijn allereerste roos:
Niet gek voor een eerste poging, toch? Ik kon meteen goed oefenen, want voor het ontwerp dat ik had uitgekozen waren twaalf rozen nodig. De perzikkleurige waren een beetje gehaast, maar dit zijn ze geworden:
Ik vind het het makkelijkst om als een roos af is mijn spatel onder het bakpapier te schuiven en de roos zo van de flower nail te verwijderen. Dat is ook hoe je ze op de taart kan plaatsen: schuif je spatel eronder, beweeg die naar de taart en schuif de roos er dan voorzichtig met het stokje van flower nail vanaf. Het is een goed idee om je rozen even te laten drogen voordat je ze op de taart legt. De perzikkleurige rozen hadden amper gedroogd en raakten daardoor iets vervormd bij het plaatsen op de taart, terwijl ik daar bij de gele helemaal geen last van had.
Nu heb ik de positie gewoon een beetje gegokt, maar je kan zorgen dat alle rozen op dezelfde afstand tot de rand komen door een stokje van gelijke lengte (bijvoorbeeld een stukje van een satéprikker) voorzichtig in de taart te duwen als richtlijn. Voeg hierna met tip 352 wat blaadjes toe:
Mijn oorspronkelijke plan was om onderaan een randje van rozetten in de drie kleuren van de rozen te maken, maar hier had ik geen tijd meer voor. Het is daarom een 'e-randje' geworden, want die kun je in twee minuten spuiten (wederom: het is enorm handig om hiervoor een draaitafel te gebruiken). Hiervoor gebruik je een open star tip, bijvoorbeeld nummer 18, en daarmee schrijf je achter elkaar allemaal letter e's. Simpel en elegant. 
Het resultaat:
Ondanks wat kleine imperfecties ben ik toch wel erg trots op deze taart! Omdat ik de taart niet in mijn eentje kan opeten heb ik deze gelegenheid gebruikt om mijn buren te leren kennen. Ik heb alle bewoners van de aangrenzende woningen uitgenodigd en ze kwamen massaal opdagen! 
Op de voorgrond kun je net wat chocoladekoekjes zien die ik had gebakken, die waren een enorme hit en ik zal binnenkort het recept posten. Ook kun je zien dat ik nog wat extra witte lijntjes aan de taart heb toegevoegd, maar eigenlijk vond ik hem mooier zonder. Less is more! De taart viel in de smaak en uiteindelijk was alleen dit over:
Ik vind het jammer dat de cursus afgelopen is en kan het van harte aan iedereen aanbevelen. Als ik voortaan een taart voor moederdag wil maken, durf ik het nu helemaal aan. Gelukkig zijn er nog meer cursussen en volgende week start ik met de volgende! Het is nog onzeker of het Fondant & Gumpaste of Flowers & Cake Design wordt, ik ben benieuwd! 

5 opmerkingen:

  1. Wow.You sure mastered this:)Beautiful!:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk vind ik dit soort taarten flink oubollig, het is ook niet jouw stijl zal ik maar zeggen. Toch lijkt het me een toffe cursus omdat je meer technieken leert. Je kunt op youtube ook veel bekijken maar gewoon lekker met iemand meekijken en alles kunnen vragen... het lijkt me ook wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik moet zeggen dat ik de modernere ribbon rose en de felle kleurtjes toch wel erg leuk vind! Persoonlijk zou ik de taart vanwege de smaak wel liever met fondant bekleden en alhoewel het spuiten met botercreme makkelijker is, maak ik bloemen liever van Royal Icing, dat droogt naar mijn mening wat mooier op. Je hebt zeker gelijk dat de cursus me meer om de technieken gaat en op dat gebied heb ik veel geleerd en het kunnen zien van demonstraties heeft zeker meerwaarde! En het fatsoenlijk kunnen icen van een taart kom denk ik ook van pas voor het bekleden met fondant, want ik herinner me nog wel dat dat gruwelijk misging bij de paar zielige fondanttaartjes die ik heb gemaakt! Als je de cursus een keer kan volgen kan ik het je zeker aanbevelen, al is het maar omdat het gezellig is om met een groep vrouwen samen taarten te versieren en ondertussen nog wat te leren ook! Alhoewel deze eerste cursus misschien wat minder nuttig is als je al ervaring hebt met taarten bekleden...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. je kan om je taart plat te krijgen ook je taart omdraaien en dan de onderkant als bovenkant gebruiken. die is altijd plat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zeker een goede tip, zo doe ik het ook altijd!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...