zondag 30 oktober 2011

Wilton Gum Paste & Fondant: les 2 en 3


Het is nogal een cliché, maar wat gaat de tijd snel! Volgende week is alweer de laatste les van deze cursus en ik heb nog niet eens over les 2 verteld. Les 2 ging vooral over bloemen, maar eerst maakten we de strik af. Zoals ik vorige keer al noemde waren mijn lussen te plat, dus die van mij is niet mooi bol geworden. Het idee is in elk geval dat je eerst een cirkeltje fondant uitsteekt en daar zes lussen op legt.
Daar leg je dan weer een cirkeltje fondant op en dan leg je er vijf lussen op. Zo ga je door tot je een mooie ronde strik hebt. Ik heb het hier maar bij gelaten:
Voor de volgende keer weet ik in elk geval hoe het wel moet! Daarna gingen we witte aronskelken maken (calla lily). Dit is een van mijn favoriete bloemen, omdat ze elegant zijn maar doodeenvoudig om te maken. Eerst steek je een hartje uit (zorg dat het een fondant/gum paste mengsel is zodat het later hard wordt).
Ga met een rond tooltje vlak langs de rand om de randjes wat te verfijnen. Daarna heb je iets nodig in de vorm van de achterkant van een ijshoorn. In het cursuspakket zat er eentje van plastic, maar sommige cursisten maakten extra vormers met behulp van stevig papier. Vouw het hartje daar omheen. Het geeft niet als je nog een klein stukje van de vormer bij het puntje ziet, daar komt nog een calyx (kelk) overheen. 
Til daarna met een tooltje of gewoon je vingers de onderste randjes op, zodat de bloem wat meer open gaat.
Laat dit zo drogen. Maak dan een stamper met een stukje gele fondant/gum paste.
Een leuk effect is om deze nog in gele suiker te rollen. Suiker kun je makkelijk zelf kleuren door een beetje suiker in een druk-en-sluit-zakje te doen, daar wat kleurstof bij te voegen en even te kneden.

Toen was het tijd voor de roos. Daarvoor staken we steeds deze vorm uit:
Zoals je ziet is de fondant/gum paste hiervoor heeeeel dun uitgerold. Zo dun als je kan zonder het te scheuren. Vervolgens frill je de randjes. De aanwijzingen hiervoor waren nogal specifiek. Dan weer moesten we met ons tooltje hier drukken, dan daar... Ik heb het niet helemaal bijgehouden, maar hier kun je het nalezen. Je legt de uitgestoken blaadjes nadat ze bewerkt zijn steeds op twee vingers en dan steek je het al gevormde deel van de roos door het midden. Helaas is mijn spaghetti afgebroken, waardoor dit nogal een truc was... Het is uiteindelijk gelukt, maar volgende keer maak ik mijn roos op een satéprikker!
Zoals je kan zien ben ik vergeten het eerste blaadje om de basis heen te doen, dus die kun je nog goed zien. Desalniettemin ben ik toch een klein beetje trots op dit eerste roosje!

Tot slot maakten we de anjer. De techniek hiervoor is hetzelfde als voor het maken van de basis. Steek een dun rondje van medium grootte uit en ruffle deze met je tooltje.
Leg deze op de basis en druk een beetje in het midden. Doe dit zes keer. Ik moet er niet aan denken om een bruidstaart met honderd van deze bloemen te versieren!

We begonnen les 3 met de finishing touches voor de bloemen van de vorige les. Eerst staken we voor alle bloemen een kelk uit en voegden die toe. Zo gebeurd.
Voor de calla lily steek je een half rondje (maat medium) uit en die drapeer je om het dunne uiteinde. Probeer het gaatje zo goed mogelijk dicht te maken en zorg dat de naad van de kelk zoveel mogelijk overlapt met de naad van het witte deel.
Vervolgens voegden we de stamper nog toe.
Die ga ik vaker maken! Ook hebben we blaadjes gemaakt. Steek ze uit met een blaadjesuitsteker en voeg dan eventueel nog wat relief toe. Je kan ze een beetje verfrummeld laten opdrogen voor wat meer dimensie.
Wilton heeft een erg leuk taartontwerp met van die verfrummelde blaadjes, maar daar kan ik helaas even geen plaatje van vinden. 

Alle volgende bloemen werden gebaseerd op deze vorm:
Helaas is de uitsteker erg slecht, waardoor je rafelige randjes krijgt. Het duurt nogal even om dat met een tooltje weg te werken. Ik hoop voor mijn eindproject een metalen uitsteker te bemachtigen, want je kan hier wel erg leuke bloemen mee maken! Mijn favoriet is de madelief. Daarvoor steek je twee keer deze vorm uit (alhoewel ik het met één ook al leuk vind). Ga met een tooltje langs de blaadjes om ze wat meer structuur te geven.
Leg er dan twee op elkaar en voeg een geel stipje toe. Eventueel kun je die nog versieren met gele suiker. Leg de bloem daarna, als je dat mooi vindt, in een flower forming cup (of in iets anders hols, bijvoorbeeld een eierdoos) om te drogen.
Tot slot de chrysant. Steek hiervoor drie medium en drie grote madeliefvormen uit. Ga met enige kracht met het tooltje over de blaadjes, zodat ze bol komen te staan.
Vouw eerst de drie kleine en dan de drie grote madeliefjes om de basis heen.
Tadaa!
Met deze rafelige uitsteker is het nogal veel werk, maar met een goede is dit zo gebeurd. Donderdag is de laatste les, voor mijn eindproject ga ik lekker simpel iets uit het cursusboek namaken. Maar hopelijk heb ik voor die tijd nog iets anders om te laten zien op deze blog!

8 opmerkingen:

  1. Het siet er fantastisch uit;) Wat leuk als je zulke dekoraties zelf kunt maken:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauwie! Je leert wat daar zeg, ik vind het geweldig dat je dit ook met ons deelt!
    Die aronskelk valt echt reuze mee zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjulliewel! Het is zeker heel erg leuk! Wilton heeft alle werkbeschrijvingen gratis beschikbaar op hun website, dus het is zeker de moeite waard om daar eens een kijkje te nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. erg duidelijk, dank u wel dat u het met ons wil delen wat u zelf leert. ik zit sinds de overlijden van de vader van mijn kinderen in een zware rouw tijd, al 5 mnd. dit geeft mij wat afleiding, aan gezien de wilton cursus best duur is helaas. dus kijk ik maar veel op internet, en kan het echt waarderen dat u, uw kennis deelt. een klein vraagje? is het kopen van matriaal via internet goedkoper dan in de taarten winkel?. vriendelijke groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen dat anderen hier ook plezier aan beleven, cupcakes maken kan erg rustgevend zijn. In antwoord op je vraag: vaak is het via internet wel goedkoper, zeker als je grotere hoeveelheden tegelijk bestelt (anders is het niet zo de moeite waard vanwege de verzendkosten). Van sommige sites zijn er echter ook winkels, dus als er eentje in de buurt zit, zijn die zeker aan te bevelen (bijvoorbeeld van De Leukste Taartenshop)!

      Verwijderen
  5. goedendag stephanie, dank je wel voor je antwoord. ben inmiddels naar de leukste taarten shop gegaan in holland. ( naaldwijk). maar ik kon de koekjes uitsteker voor een teenslipper niet vinden, helaas. inmiddels ben ik nu 3 weken ook mijn broer verloren, ik probeer toch via jouw site wat bemoedeging tekrijgen om toch wat de doen. dank je wel. vriendelijke groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ps, zit deze grootte warenhuis in amerika,? kunt u mij het adres geven a.u.b, heb familie die regelmatig in amerika zijn. dank u.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is in de Michaels, dat is een Amerikaanse winkelketen waar allerlei hobby-artikelen worden verkocht. Ze hebben meestal een aardige collectie artikelen van Wilton. Op de website kun je de adressen van de winkels vinden: http://hosted.where2getit.com/michaels/

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...