zondag 25 december 2011

Kerstkoekjes: kransjes en sneeuwvlokjes


Dit jaar waren mijn plannen wat minder ambitieus dan vorig jaar. Vanwege de jetlag was ik vannacht wakker en toen heb ik twee eenvoudige soorten koekjes versierd. De sneeuwvlok is op herhaling van vorig jaar, het kerstkransje is nieuw. Ik heb zulke kerstkranskoekjes al vaker voorbij zien komen en nu ik eindelijk een goed spuitmondje voor blaadjes heb, wilde ik het wel eens proberen!

Het sneeuwvlokje is vrij standaard, alhoewel je je er creativiteit in kwijt kan door het vlokje op verschillende manieren te versieren. Ik heb simpelweg de manier gekozen die ik vorig jaar het leukst vond. Het is handig om hiervoor twee aparte spuitzakken te hebben: eentje met medium dikke royal icing met tip 2 (voor de randjes en de versiering) en eentje met dunne royal icing met tip 4 (voor het vullen). Begin met een randje.
Als je het randje zo min mogelijk wil zien in het eindresultaat, kun je het oppervlak direct vullen. Als het je niet uitmaakt is het efficienter om eerst alle randjes te spuiten en dan alle koekjes te vullen. Voor het vullen spuit je dunne royal icing over ongeveer het hele oppervlak, het hoeft niet heel netjes.
Als de icing niet te dik is, loopt het vanzelf al de meeste hoekjes in. Voor de rest kun je de icing met een satéprikker de juiste richting op duwen. Schud dan nog even met je koekje voor een extra glad resultaat en om luchtbelletjes naar boven te laten komen (als je een donkere schaduw ziet, prik daar dan in met een satéprikker om het belletje te verwijderen).
Laat dit drogen. Om te voorkomen dat de koekjes zacht worden door de royal icing heb ik de koekjes 20 minuten in een oven van ongeveer 90 graden gelegd, waardoor de icing wat sneller droogt. Zodra de bovenkant droog is kun je met medium dikke icing met tip 2 de versiering aanbrengen. Ik ben begonnen met drie lijnen.
Voeg dan 6 v-tjes en een zilveren balletje toe.
Tot slot kun je het afmaken met wat stipjes.
Er zijn hier heel veel variaties op mogelijk. Je kan gekleurde icing gebruiken, of een ander patroontje, of suiker toevoegen... Mijn eindresultaat:

Voor de kerstkransje heb ik het nieuwe Wilton spuitmondje voor blaadjes gebruikt, nummer 352. Deze vind ik veel makkelijker werken dan de oude (nummer 67 als ik het goed heb). Hij ziet er als volgt uit:
Als je het spuitmondje niet hebt, kun je hetzelfde effect ook krijgen door een klein v-tje uit het puntje van een spuitzak te knippen. Bij mijn weten is dat hoe bijvoorbeeld koekjesgrootheid Peggy Porschen het doet. Dit spuitmondje houd je altijd verticaal, dus het v-tje zit aan de zijkant (zoals op de foto). Voor de blaadjes heb ik icing gebruikt die tussen medium en stijf inzit. Achteraf had ik beter stijve royal icing kunnen gebruiken, want de binnenste rij blaadjes is bij een aantal koekjes toch 'gesmolten'. Begin met de binnenste ring van blaadjes.
Dit was mijn eerste poging, ik moest duidelijk nog eventjes oefenen! De methode die voor mij het best bleek te werken is om eerst het spuitmondje vrijwel stil te houden en te spuiten tot het blaadje bijna de juiste grootte heeft, dan druk loslaten en vervolgens pas het spuitmondje wegtrekken. Bij de voorgaande foto trok ik het spuitmondje weg terwijl ik nog bezig was druk los te laten, waardoor de blaadjes nogal lang werden.

Maak vervolgens nog twee ringen van blaadjes. Probeer elk blaadje steeds onder de vorige te spuiten. Dat doe je het makkelijkst door je spuitmondje steeds schuin naar boven weg te trekken in plaats van recht naar voren, of je kan een beetje valsspelen door je net gespoten blaadje met een satéprikker omhoog te houden.
Oefening baart kunst, zo toont deze foto. Geen een van de kransen is hetzelfde!
Deze koekjes heb ik ook weer even in de oven gedroogd. Toen heb ik met medium dikke rode royal icing met tip 3 nog wat 'besjes' aangebracht.
Ik vond het erg leuk om eens een andere techniek te gebruiken voor het bedekken van een koekje dan het standaard lijntje-spuiten/vullen. En zodra ik de blaadjes eenmaal een beetje in de vingers had, ging het versieren erg vlot. Een paar van de koekjes op een schaaltje:
Dit was het waarschijnlijk voor deze blog voor dit jaar, vanwege een verhuizing zit ik tijdelijk zonder oven en kan ik pas in het nieuwe jaar weer verder met bakken. Ik wens iedereen fijne feestdagen en alvast een goede jaarwisseling!

18 opmerkingen:

  1. Wat zien je kerstkoekjes er weer prachtig uit! Hele fijne kerstdagen toegewenst! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er weer geweldig uit! Waar haal jij je meeste uitstekers? Bij koek-it? Zoals bijv. je sneeuwvlok?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjulliewel, jullie ook fijne dagen! Femke, mijn uitstekers komen eigenlijk overal vandaan. Deze sneeuwvlok is deel van een hele set afkomstig van de Oldenhof (kookwinkel), maar ik haal ze ook bij de Xenos en AH (die hebben vaak leuke rond de feestdagen). Online bestel ik ze bij deleukstetaartenshop.nl, koek-it.nl, karenscookies.com en ebay. Ik heb inmiddels meer dan 60 liter uitstekers verzameld op die manier!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thanks voor je reactie. Een vraagje. Gisteravond ook enthousiast aan de slag gegaan met royal icing. Nu vroeg ik me af hoelang het duurt voordat de royal icing is uitgehard (zonder gebruik van oven-> dat ga ik de vlgde keer doen). En wordt de icing echt heel hard? (zoals bij bijv. een cafe noir) Vanmorgen was de oppervlakte iets droog maar je kon nog heel gemakkelijk je vinger erin drukken. En als ze versierd zijn en gedroogd, hoe bewaar je ze dan het beste? Heb het idee dat ze in een trommel weer zacht worden (de icing)

    Thanks
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als er echt een flinke laag icing op zit, laat ik ze meestal een nachtje aan de lucht drogen. Normaal gesproken zijn ze dan hard en kun je niet zomaar je vinger erin drukken. Hoe heb jij ze laten drogen? Misschien helpt het als je iets meer eiwitpoeder gebruikt?

    Ik bewaar ze inderdaad niet in een trommel, maar op een schaaltje. Ze zijn ongeveer twee weken lekker. Je kan ze langer bewaren dan dat, maar dan proef je wel dat ze al wat ouder zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel. Heb de royal icing van funnycakes gebruikt. Misschien dat dat het verschil is? Oh, wist niet dat je ze gewoon op een schaaltje goed kunt houden. Zou denken dat het koekje dan heel oud wordt. Ga ik ook eens doen. Nogmaals thanks.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op zich heb ik goede ervaringen met royal icing mixen, maar het is al wel een tijdje geleden dat ik die gebruikt heb, dus heel bekend met hun eigenschappen ben ik niet. Het zou ook aan de manier van drogen kunnen hebben liggen. Als je ze in een trommel hebt gedaan, komt het misschien daardoor. In de oven drogen ze in elk geval goed en dat voorkomt ook dat het koekje zacht wordt door de icing. Ook nadat je ze in de oven hebt gedroogd moet je echter wel een beetje voorzichtig zijn, keihard zijn ze dan nog niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo,
    heb nu de icing gemaakt zoals je aangeeft bij je recepten. Dat werkt een stuk beter! Alleen raakt spuitmondje 2 (heb Wilton, misschien is PME beter?) verstopt bij het aanbrengen van de randjes. Terwijl ik alles toch gezeefd heb, daarnaast lijkt het net alsof ik met purschuim heb gewerkt, want als de koekjes na het drogen uit de oven komen zitten er allemaal bellen. Maar goed, we gaan stug door....en hopelijk komt t eens goed! Fijn weekend alvast.
    gr
    Femke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Femke, fijn dat dit recept beter werkt! Wel vreemd dat spuitmondje 2 verstopt raakt, ik gebruik ook die van Wilton en de 2 raakt nu juist zelden verstopt. Met nummer 1 heb ik wel altijd dat probleem en voor heel fijn werk gebruik ik daarom liever 1,5 van PME, maar voor gewone randjes voor koekjes altijd de 2. Zou het kunnen dat je icing erg stijf is? Dan gaat het er moeilijk doorheen. Voor het spuiten van randjes heb je een dikte tussen die van tandpasta en honing in nodig. Als het allemaal erg moeilijk gaat, kun je ook spuitmondje 3 van Wilton gebruik, zeker voor grotere koekjes gebruik ik die ook weleens.

    Om bellen te voorkomen, helpt het als je na het vullen nog even met het koekje schudt en dan kijkt of je verkleuringen ziet. Dat zijn de belletjes die bovenkomen. Als je een donker stipje ziet, prik er dan met een satéprikker in. Misschien helpt het ook om de oven ietsje lager te zetten? Ik doe ze op de allerlaagste stand. Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik niet zo veel koekjes heb versierd sinds ik de tip over de oven hoorde, dus ik weet niet goed of het aan het drogen in de oven ligt of aan iets anders. Maar houd de moed er inderdaad in, het heeft mij ook een paar pogingen gekost tot ik mijn eerste koekjes eindelijk mooi versierd had, maar daarna is het net als fietsen en verleer je het nooit meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dankjewel! Probeer het ook eens, het is niet zo moeilijk :).

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je zal het waarschijnlijk al veel gehoord hebben, maar je koekjes zien er echt uit om op te eten ;)

    Ik zou ook nog eens wat meer tijd moeten maken om koekjes te versieren, als die tijd komt, kom ik nog eens terug kijken voor wat inspiratie!

    Nog veel baksucces!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je berichtje, leuk om te lezen! Probeer het zeker eens, met simpele technieken kun je zulke leuke dingen maken!

      Verwijderen
  12. Hallo Stephanie
    Ik wil ook beginnen met royal icing koekjes te maken.
    Heb jij tips waar ik die spuitmondjes kan kopen. En is het ook mogelijk om ipv eiwitpoeder gewoon eiwit te gebruiken.

    Ik hoor graag van je
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk idee! De spuitmondjes zijn het voordeligst te koop bij webshops zoals deleukstetaartenshop.nl (daar zijn in sommige steden ook gewone winkels van). Ik heb ze ook bij de Pipoos zien hangen en bij sommige Jamins. Ik vind de metalen spuitmondjes van Wilton prettig werken. Daarvan gebruik ik nummer 2 en 3 het meest, als je meerdere kleurtjes wil gebruiken is het handig als je er daar wat meer van hebt. Het grootste deel van de koekjes op mijn site is met alleen die spuitmondjes versierd. Voor de blaadjes gebruik ik nummer 352.

      Je kan zeker ook gewoon eiwit gebruiken, je hebt dan alleen wel risico op salmonella. Over de risico's en een recept voor royal icing met vers eiwit kun je hier lezen: http://www.cupcakesenmuffins.nl/toppings/glazuur-icing/royal-icing-met-eiwit/. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Sinds kort gebruik ik in plaats van eiwitpoeder meringuepoeder, dat kun je ook bij alle bovengenoemde winkels halen. Het is iets duurder, dus gewoon om een keertje te proberen is het niet nodig, ik heb meer dan een jaar royal icing met gewoon eiwitpoeder gemaakt. Voordelen van meringue poeder zijn dat de smaak iets beter is (dat is persoonlijk, natuurlijk) en dat de icing iets makkelijker werkt, kleuren lopen bijvoorbeeld minder snel in elkaar over.

      In elk geval succes met je eerste koekjes, laat het gerust weten als je meer vragen hebt!

      Verwijderen
  13. Hoi Stephanie

    Bedankt voor je reactie.
    Ik wilde net gaan bestellen bij deleukstetaarten.nl maar nu weet ik niet welke spuitzak ik het beste kan gebruiken. Er zijn er zoveel hihi.

    Heb jij nog advies?
    En waar kun je leuke koekvormpjes bestellen?

    Alvast bedankt voor alles
    Veel liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is inderdaad veel keus! Ik gebruik snoepzakken (die bestel ik per 100 op kimya.nl), die zijn minder duur dan officiële spuitzakken, maar liggen toch goed in de hand. Als je liever een herbruikbare spuitzak wil, schijnt Wilton Featherweight prettig te zijn. Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Die moet je wel steeds uitwassen, om dat een minder vervelend klusje te maken kun je deze tip gebruiken: http://www.sweetsugarbelle.com/blog/2011/03/coloring-and-preparing-royal-icing/

      Toen ik net begon heb ik heel vaak druk-en-sluit-zakjes gebruikt als spuitzak, daarmee lukte het ook prima. Dat ligt bij grote hoeveelheden icing alleen wat minder prettig in de hand.

      Leuke uitstekers kun je op heel veel plekken vinden! Soms ligt er ineens iets bij de IKEA, de Xenos of zelfs de AH. Ik vind de Wilton uitstekers erg leuk, die hebben ze bij deleukstetaartenshop.nl of kun je soms voordeliger vinden op ebay. koek-it.nl heeft ook veel keus. Ik heb inmiddels 60 liter koekjesuitstekers, dit is een hobby die snel uit de hand loopt ;).

      Verwijderen
    2. Mocht je trouwens de wegwerpspuitzakken willen bestellen bij kimya.nl, ik heb deze: 'Plastic Snoepzak onbedrukt 250 grams 100 stuks'. Ze kosten zes euro en daar komt dan nog twee of drie euro verzendkosten bij. Ze hebben ook nog 500 grams zakken, maar die zijn echt enorm!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...