woensdag 21 december 2011

Koekjeskerstboom


Zie hier een kerstboom geheel gemaakt van koek, royal icing en wat versiersels! Ontzettend leuk en verrassend eenvoudig om te maken. Ik denk dat dit ook een zeer geschikt projectje is om met kleine kinderen te doen. Ik heb het op de allersimpelste manier mogelijk gedaan, namelijk met een kant-en-klaar pakket:
Alhoewel het hiermee makkelijker is, heb je dit beslist niet nodig. Met een setje steruitstekers kom je namelijk een heel eind. De inhoud van het pakket is als volgt:
Stervormige koekjes in 7 maten, kant en klare royal icing mix (wit en groen), twee spuitzakken, twee spuitmondjes (maat 4 en een stertip), wat 'kerstballen' en twee 'pieken'. Een wat duidelijkere foto van de koekjes:
Het zijn er dus twee per maat, in zeven maten. Met minder verschillende maten kom je echter ook al een heel eind. Deze koekjes zijn de traditionele gingerbread koekjes, met suikerkoekjes kan dit natuurlijk ook. Ik ben begonnen met het bouwen van de boom met witte royal icing. Ik had een kartonnen cirkel als ondergrond en heb daar met een dot royal icing het grootste koekje op vastgeplakt. Daar gaat vervolgens weer wat royal icing op...
... en daar leg je dan het volgende koekje bovenop.
Voor het mooiste effect zorg je dat de punten van de koekjes niet overlappen, maar dat de punten van koekje nummer 2 zo veel mogelijk midden tussen die van koekje nummer 1 liggen. Met deze methode staat er binnen vijf minuten een onversierde kerstboom.
Er zijn heel veel manieren om zo'n kerstboom te versieren en ik heb al wat stijlvolle voorbij zien komen, maar ik ben lekker simpel gewoon voor het voorbeeld op de doos gegaan. Met witte royal icing (dikte: ongeveer die van tandpasta) heb ik 'sneeuw' gespoten op elke punt.
En tot slot heb ik de piek bovenop bevestigd. Later heb ik nog wat meer witte royal icing op het bovenste koekje toegevoegd, want het was wat kaal.
Toen heb ik de groene royal icing gemengd, rechtstreeks vanuit de mix.
Erg grappig om te zien hoe het vrijwel witte poeder gifgroen wordt. Omdat ik graag wat meer structuur in de groene decoratie wilde, heb ik deze icing wat steviger gemengd, dezelfde dikte als de bloemen van de vorige post. Met deze icing kun je piekjes trekken vanaf elke punt.
De techniek is als volgt: zet aan met een stertip (bijvoorbeeld nummer 14 of 16) en begin met spuiten. Trek dan de spuitzak naar beneden terwijl je snel druk vermindert. Zo krijg je een piekje. Een kerstboom is natuurlijk geen kerstboom zonder ballen, die kun je direct toevoegen.
En dat is alles! Een compleet versierde kerstboom in een uurtje!

6 opmerkingen:

  1. Hij is wel erg leuk geworden! soms is makkelijk ook prima hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel! Het liefst maak ik alles zelf, maar het was nog steeds leuk om alleen het versieren te doen :).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat apart, en toch simpel te maken, lijkt het. Ga het morgen met de kinderen proberen. Heb geen kant en klaar pakket, dus we gaan eerst sterren bakken. Bedankt voor de tip en de duidelijke instuctie. Fijne kerstdagen! Groeten Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel, ik ben benieuwd hoe het is geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi, zo leuk dat ik het ook wil doen , maar waar kun je zo een pakket kopen om zo een kerstboom te maken ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankjewel! Dat pakket waar de koekjes al in zitten was een speciale editie die alleen bij een winkelketen in Amerika en Canada te krijgen was. Je kan echter ook zelf stervormige koekjes bakken met een uitstekersetje voor sterren in verschillende maten en dan zelf royal icing maken met eiwitpoeder en poedersuiker. Wilton heeft ook een setje met speciale uitstekers hiervoor, namelijk deze: http://www.wilton.com/store/site/product.cfm?sku=2104-1555. Deze wordt ook verkocht in veel webwinkels en zelfs bij sommige Jamins!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...