dinsdag 20 december 2011

Wilton Flowers & Cake Design: de laatste lessen!


Les 2 en 3 van Wilton Flowers & Cake Design vond ik de leukste van allemaal, omdat we toen eindelijk met royal icing aan de slag gingen en dat is toch wel mijn favoriete medium. Voordat ik over de lessen vertel wil ik eerst iets zeggen over het royal icing recept. Normaal gesproken maak ik altijd royal icing met eiwitpoeder (zoals beschreven bij 'Recepten'), maar hier heb ik het Wilton recept geprobeerd. Daar gaat meringuepoeder in, in plaats van eiwitpoeder. Ik had het al beschreven in de post over de Halloweenkoekjes, maar nu ik er wat meer mee heb gewerkt kan ik er wat zinnigers over zeggen. Ik ben namelijk helemaal om. Royal icing gemaakt met meringuepoeder werkt veel beter, vooral op twee punten. Allereerst de structuur: ik vind het moeilijk te omschrijven, maar het voelt alsof de royal icing wat meer samenhangt. Het valt minder snel uit elkaar als je bijvoorbeeld een bloemblaadje wil maken. Een ander groot pluspunt is dat de kleuren veel minder snel lijken te 'bloeden', waardoor je minder lang hoeft te wachten als je verschillende kleuren op elkaar wil spuiten. Het recept is hier te vinden.

Dan nu de inhoud van de lessen! Tijdens les 2 en 3 hebben we alleen maar bloemen van royal icing gemaakt, erg leuk om te doen! Ik heb weinig stap voor stap foto's gemaakt helaas, maar gelukkig staan er uitgebreide beschrijvingen op de Wilton website, dus daar zal ik telkens naar linken. Wel kan ik drie algemene tips geven voor het maken van bloemen:

1. De consistentie/dikte van de royal icing is superbelangrijk. Als het te slap is smelt je bloem meteen weg, als het te stevig is krijg je de royal icing niet uit het spuitmondje. Het kan echter beter net iets te stijf zijn dan te dun. Wat deze dikte precies is, is moeilijk te omschrijven en deels een kwestie van ervaring. Ik kan wel uitleggen hoe ik het maak: ik begin met een dunne tot medium consistentie en voeg dan telkens ongeveer 1/4 cup poedersuiker toe en meng goed. Na elke toevoeging test ik de royal icing door er een lepel in te steken en omhoog te trekken. Er vormt zich dan een piek. Zodra die piek blijft staan en slechts licht omkrult, is het klaar.

2. Gebruik een sjabloon! Dit heb ik nooit eerder gedaan, maar is zo ontzettend behulpzaam. Tijdens mijn eerste poging had ik er namelijk enorm veel moeite mee om de bloemblaadjes gelijk te krijgen. Als je een sjabloon op je flower nail plakt is dat probleem de wereld uit. Ze zijn per bloem verschillend, dit is een voorbeeld:

Dit is een sticker die je op je flower nail plakt. Daar doe je dan een beetje royal icing op, zodat je een stukje bakpapier kan bevestigen om de bloem op te spuiten. Dit sjabloon is deel van een setje van Wilton dat je kan kopen (het zat in het pakket behorend bij de cursus), maar met een passer en een geodriehoek kun je ze natuurlijk prima zelf tekenen. Hoe de templates eruit zien kun je op de Wilton website zien (zie de linkjes iets verderop). Ik denk niet dat ik het ooit nog zonder ga proberen, het is zoveel makkelijker met zo'n sjabloon!

3. Zorg dat de flower nail de bloem maakt, niet je hand. Daarmee bedoel ik het volgende: de enige beweging die je hand maakt is op en neer bewegen. De basisbeweging is als volgt: zet de brede kant van het spuitmondje in het midden van het sjabloon onder de juiste hoek, begin met spuiten en beweeg je hand omhoog tot je de juiste hoogte van het bloemblaadje hebt bereikt. Blijf met dezelfde hoeveelheid kracht spuiten terwijl je je hand stil houdt en draai dan de flower nail. Beweeg vervolgens je hand weer terug naar het midden en stop dan met spuiten. Zorg dus dat je niet je hand naar links of rechts beweegt om het blaadje te maken. Als je deze beweging eenmaal beheerst zijn alle volgende bloemen vrij eenvoudig, omdat het steeds slechts variaties op deze beweging zijn.

Dan de bloemen die we hebben gemaakt:

Een appelbloesem! Hier vind je de uitleg. Hiervoor gebruik je alleen de basisbeweging. Het is een heel klein bloemetje, dat je leuk als vulling of randje kan gebruiken. Leuk en snel om te maken!


Dit moet een sleutelbloem (primula) voorstellen. Het zijn vijf hartvormige blaadjes, die je maakt door halverwege de basisbeweging het spuitmondje even naar beneden en weer omhoog te bewegen. De uitleg staat hier. De mijne is niet helemaal uitgevallen als in het voorbeeld, maar ik vind het toch een leuke bloem.


De laatste bloem van les twee was de rozeknop, dus een roos die nog niet gebloeid heeft. De uitleg staat hier. Alhoewel je de andere bloemen weken van tevoren kan maken en dan bewaren, adviseerde de instructrice om deze altijd direct op de taart te maken, omdat ze zo breekbaar zijn. Een andere optie is om het roze gedeelte alvast te maken en alleen het steeltje rechtstreeks op de taart te spuiten.

Het resultaat van les 2:

Helaas heeft niks hiervan de busrit terug overleefd, maar het was wel erg leuk om een avondje royal icing bloemen te maken en het eindelijk een keertje goed te leren, in plaats van de trial en error manier die ik tot op heden toepaste.

Tijdens les 3 begonnen we met de Wilton rose:

Het is de 3-5-7 methode voor royal icing rozen, wat inhoudt dat je eerst een basis maakt met één blaadje eromheen en dan een laag met 3, dan 5 en tot slot 7 blaadjes. De volledige uitleg staat hier. Ik heb geëxperimenteerd met verschillende hoeken om de spuitzak mee vast te houden, waardoor je meer gesloten en open rozen krijgt, vandaar dat ze er zo verschillend uitzien.

Toen mijn favoriete bloem: de narcis!

Je begint met zes gewone blaadjes en maakt dan het 'tuitje'. De finishing touch is echter dat je met je handen de blaadjes toeknijpt. Met de royal icing op basis van meringue poeder gaat dat prima. De uitleg staat hier. In die beschrijving staat dat je de blaadjes direct toeknijpt, maar de instructrice adviseerde dat pas te doen na het maken van het midden. Dit is echt een superleuke bloem om te maken en ik heb al een idee voor een leuke taart!


We hebben ook nog een viooltje gemaakt. De uitleg kun je hier vinden. Het is een piepklein bloemetje dat je lekker snel kan maken. Het lijkt wel een beetje op de appelbloesem. Als je twee kleuren gebruikt kun je het er wat meer als een viooltje uit laten zien.

Tot slot de lelie.

Deze bloem is doodeenvoudig om te maken. Met een grote blaadjestip spuit je zes lange lijnen in een kommetje. Het wordt het meest symmetrisch als je er eerst drie in een Y-vorm spuit en dat dan nog een keer herhaalt. Vervolgens spuit je een klein beetje groene royal icing in het midden, wat je vervolgens met een kwastje wat uitsmeert. Tot slot voeg je kant en klare meeldraden toe. De uitleg staat hier

En dat was het! Les 4 heb ik helaas moeten missen, omdat het toen tentamenweek was. Gelukkig beheers ik de technieken die in die les werden besproken al, er was in die les voornamelijk tijd om een taart te versieren. Dat zal ik terug in Nederland wel nog een keertje doen! Ik ben in elk geval erg blij dat ik hier de gelegenheid gehad heb om alledrie de cursussen te doen, het was buitengewoon leuk en ik heb heel wat handige dingen geleerd. Ik hoorde dat volgend jaar een nieuwe cursus begint, Advanced Fondant, wie weet dat ik die dan in Nederland nog doe!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...