donderdag 8 december 2011

Wilton Fondant & Gum Paste les 4, Flowers & Cake Design les 1


Het was niet mijn bedoeling om meer dan een maand (!) niet te updaten, maar doordat ik afgelopen weken tentamens had ben ik er simpelweg niet aan toegekomen. Inmiddels heb ik het echter een stuk minder druk, dus jullie kunnen een aantal updates verwachten! In deze post zal ik vertellen over de laatste les van de Fondant & Gum Paste cursus en de eerste les van Flowers & Cake Design. In de volgende post zal ik dan over de rest van de lessen van Flowers & Cake Design vertellen, waarin ik meer heb geleerd over bloemen van royal icing. Verder heb ik ook nog leuke maar eenvoudige kerstcupcakes gebakken die ik graag wil laten zien! Maargoed, eerst nog even over Fondant & Gum Paste dus. De foto bovenaan deze post is mijn eindwerkstuk. Ik vind het een leuk eindresultaat, maar het is letterlijk niet helemaal zonder slag of stoot gegaan! We moesten thuis alvast een taart bakken en icen. Ik heb twee  6 inch lagen gedaan met jam ertussen.
Het icen begon als een totale puinhoop:
Maar met de tips van Decoration Basics (zie deze post) heb ik het toch tot een redelijk glad einde weten te brengen:
Het hoefde niet helemaal perfect, want dit is alleen maar de ondergrond voor de bekleding van fondant! We begonnen de les echter met wat decoratieve randjes:
Daarna begon het echte werk: het uitrollen van de lappen fondant! We kregen eerst uitleg over hoeveel je moet uitrollen. Hiervoor is de roll & cut mat heel handig, want daar staan al cirkels op getekend. Je meet simpelweg hoe hoog je taart is en de doorsnede, en dat tel je als volgt op: hoogte + doorsnede + hoogte + 5 cm extra, en dan maak je een cirkel met die diameter. We gingen dus aan de slag met het uitrollen, wat een karwei! We hadden allemaal vrij kleine deegrollers en dan duurt het wel even.
Vervolgens snijd je met een pizzasnijder de juiste maat uit. Het mooie van die mat is dat je de lap simpelweg met mat en al kan oppakken en dan omkeren midden boven je taart. Pel dan voorzichtig de mat los en de fondant ligt op je taart!
Dan strijk je het stukje voor je stukje met je handen glad: til steeds een randje op, strijk de fondant met je handen glad langs de zijkant en ga door met het volgende stukje. Helaas had dit bij mij niet het gewenste resultaat:
Vreselijk! Het troostte dat ik niet de enige was met dit probleem. Toevallig of niet, iedereen die de Wilton fondant gebruikte had last van scheuren, degenen die een ander merk hadden hadden nergens last van. Het is me sowieso al opgevallen dat de fondant van Wilton niet zo lekker werkt, het is erg stug in vergelijking met Funcakes. Bovendien vind ik het niet zo lekker smaken. Maar gelukkig was er in dit geval een hoop te redden, omdat ik een vrij druk ontwerp had uitgezocht. Ik stak flink wat grote margrieten uit:
Voor:
Na:
Al een stuk beter! Maar nog steeds een lelijke scheur... Eerst heb ik alle margrieten opgeplakt (met 'lijm' van water met daarin een klein beetje gum paste of fondant opgelost) en ze een geel hartje gegeven. Het hartje heb ik nog in gele suiker gedoopt.
Het zag er toen al stukken beter uit:
Maar niet vanuit elke hoek:
Daarom heb ik besloten wat decoratieve blaadjes toe te voegen.
Uiteindelijk zag je er bijna niks meer van! Ik vond dit een leuke cursus, ik vond het vooral heel leuk om de diverse bloemen van fondant te leren maken. Op het bekleden van een taart moet ik nog maar een keertje oefenen. 

De week erna begon ik meteen met de volgende cursus: Wilton Flowers & Cake Design. Ik keek hier erg naar uit, omdat we in deze cursus met royal icing gingen werken. De eerste les was echter niet zo spannend, want die ging weer over fondant en gum paste. Heel veel uitleg was hetzelfde als in de eerste les van Fondant & Gum Paste. Eigenlijk wel vreemd, want na de eerste les werk je verder alleen maar met royal icing. Terwijl cursisten wel wordt aanbevolen een heel pak fondant en gum paste te kopen, alhoewel je maar twee bloemetjes maakt. Ik zal er dus niet te diep op ingaan. We begonnen met de 'button flower', die je gewoon uitsteekt met een speciale mal:
Het is hierbij vooral belangrijk de mal van tevoren goed in te vetten met shortening en om hem goed stevig dicht te drukken. Daarna kun je je bloem eventueel bol laten opdrogen. Het resultaat:
Voor de viool rol je twee kleine stukjes fondant uit in twee verschillende kleuren. Vervolgens snijd je ze allebei recht af, leg je ze een paar mm over elkaar en rol je er nog eens met je roller overheen om de twee stukken aan elkaar te plakken.
Dan steek je de bloemvorm uit en vervolgens frill je de blaadjes zoals in de Fondant & Gum Paste lessen. Ik vind dit viooltje niet zo heel geslaagd:
Gelukkig hebben we later geleerd hoe je een leukere van royal icing kan spuiten. Daarover binnenkort meer!

5 opmerkingen:

  1. Hoi Stephanie, leuk om weer wat van je te lezen, je taart is leuk geworden, ik blijf dat uitrollen van marsepein of fondant ook moeilijk vinden om het niet te laten scheuren, maar zo heb je het mooi weggewerkt, kijk uit naar je volgende blogs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier nog iemand die al erg gevloekt heeft op de fondant bekleding. Ook met gaten, kijk maar.
    De laatste keer gebruikte ik marsepein ipv fondant en dat ging véél beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, fijn om te weten dat ik niet de enige ben! Ik zal zeker ook eens marsepein proberen, veel mensen vinden dat sowieso beter smaken dan fondant. En Katrijn, wat superschattig met dat huisje van binnen! Ik heb wel vaker van die bijzondere binnenkanten gezien, maar nog nooit een huisje. En die vogeltjes zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Stéphanie. Ik kwam toevallig op je weblog terecht toen ik zocht naar voorbeelden van wat je met de sugarcraft gun kunt maken. Inmiddels heb ik heel wat posts van je doorgelezen en ik zal je zeker blijven volgen. Vooral je icing-tips komen van pas. Ik heb het nu één keer geprobeerd en het wilde niet echt lukken. Dus ik ga het binnenkort vol goede moed nog een keer proberen! Groeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Linda, leuk om te horen! Ik moest het ook een paar keer proberen voordat het ineens lukte :). De belangrijkste tip is om eenvoudig te beginnen, ook een simpel hartje in één kleur ziet er al leuk uit! De dikte is het moeilijkst, ik houd voor 'medium icing' (voor het maken van lijntjes) iets wat net iets dunner is dan tandpasta aan, 'dunne icing' (voor het vullen van oppervlaktes) heeft ongeveer de consistentie van honing. Het filmpje op deze blog is ook zeer behulpzaam: http://www.sweetsugarbelle.com/blog/2011/04/the-twenty-second-rule/. Succes en veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...