zaterdag 21 januari 2012

Meer simpele cupcakes met fondant


Van de week kwam mijn ex-huisgenote, met wie ik al vele bakavonturen beleefd heb (zie bijvoorbeeld hier), langs met een lading cupcakes voor een gezellig avondje cupcakes versieren! We hebben het lekker simpel gehouden, maar toch leuk. Al deze cupcakes zijn heel snel klaar als je de juiste uitsteker gebruikt, alleen de roosjes zijn wat meer werk. Desalniettemin hebben we zoveel mogelijk versiersels op mijn tafel uitgestald:
Dit is echter slechts een zeer klein deel van mijn voorraad taartenspullen... Hoe het ook zij, we begonnen elke cupcake met een rondje fondant, vastgeplakt met een klein beetje jam. Ik heb nu eindelijk ronde uitstekers die groot genoeg zijn om een cupcake te bedekken, ik heb ze gevonden bij de Dille & Kamille.  Eerst hebben we gewoon wat figuurtjes uitgestoken.
 Om de zilveren balletjes te bevestigen maak je eerst een klein deukje in de fondant met een tooltje (of bijvoorbeeld een lollystokje). Ik doe er dan nog een heel klein beetje 'lijm' van water met gum paste in, alhoewel dit misschien niet per se hoeft. Daarna kun je het balletje er zo in laten vallen. Overigens had mijn huisgenote suikerparels van Wilton bij zich. Wat een openbaring was dat! Ik ben er aan gewend dat suikerparels keihard zijn en gebruik ze liever niet als ik weet dat mensen mijn baksels daadwerkelijk gaan eten, want wat nou als ze hun tanden breken? Maar die van Wilton zijn helemaal niet hard en kun je dus gerust aan anderen serveren!

De strik is gemaakt met een uitstekersetje van Staedter, de grote bloemen zijn gemaakt met margriet-uitstekers en de kleine bloemetjes met een kleine plunger cutter. Op de cupcake met de bloemetjes kun je de suikerparels van Wilton ook goed zien, dat zijn de roze:

De roosjes zijn wat meer werk, die hebben we gemaakt volgens de beschrijving van Wilton, zoals ik op de cursus had geleerd (hier kun je daar meer over lezen). Mijn huisgenote is een natuurtalent, dit was haar eerste poging:
En daarna heeft ze ook nog een leuke tweekleurige versie gemaakt!

Gelukkig heb ik vanaf maandag eindelijk zelf weer een oven, zodat ik niet op de barmhartigheid van ex-huisgenoten hoef te vertrouwen om cupcakes te kunnen versieren. Hopelijk kan ik deze blog dan ook weer wat vaker updaten!

8 opmerkingen:

  1. Hallo, met veel plezier heb ik het stukje hierboven gelezen en wat zien ze er lekker uit zeg.
    Mag ik je misschien vragen hoe je de fondant bewerkt?
    Mijn dochter lust geen marsepein en hebben we gisteren geprobeerd met fondant te werken maar dat is heel erg zacht en bleef aan alles plakken.
    Ik hoop dat je ons wat advies kan geven over werken met fondant.
    Groetjes Nanda Beemer
    nandabeemer@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb gister je site ontdekt en wat een ontzettend leuke dingen staan erop! Je staat direkt in mijn favorieten en ben al koekjes aan het bakken. Straks eens proberen royal icing te maken, ben benieuwd.

    Groetjessss

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjulliewel voor jullie berichtjes, wat leuk dat jullie ook lekker aan de slag gaan! Wees niet ontmoedigd als de royal icing de eerste keer niet helemaal lukt, het is in het begin even lastig om de consistentie goed te krijgen. Richtlijn voor randjes: chocopasta, voor vullen: shampoo.

    Nanda, waar heb je de fondant vandaan? Ik gebruik meestal fondant van Funcakes (verkrijgbaar o.a. bij de Jamin), had jij die ook? Dat is goed kneedbaar maar plakt niet zo erg. Om makkelijker met fondant te werken heb ik als ondergrond de onderlegger Pröjs van Ikea, die kleeft niet zo. Daar smeer ik dan een heel dun laagje Crisco op en daar vet ik ook mijn handen mee in, dan blijft er niks plakken. Crisco is 'shortening' en is in Nederland wat lastig te krijgen, alhoewel je het in webwinkels wel kan bestellen. Ik heb ook wel eens gehoord van mensen die frituurvet gebruiken of een heel klein beetje boter, dus misschien kun je dat eens proberen? Ik weet niet of je deze pagina nog bekijkt, dus ik zal je zo ook even een mailtje sturen! Heel veel succes in elk geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Overigens heb ik vandaag Crisco in de Jumbo zien staan, dus wie weet is het tegenwoordig in meer Nederlandse supermarkten te krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo,

    Leuke cupcakes !
    Jij kreeg een award van mij, proficiat en neem eens een kijkje op :

    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com/2012/02/award-gekregen-nu-met-alles-op-en-aan_21.html

    Lieve groetjes,

    CreativEls (koekebakkevlaaie)

    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je aan me denkt! Ik volg jouw blog ook :). Ik ga er eens voor zitten!

      Verwijderen
  6. Leuke cupcakes, én een leuke website.
    Ik wilde al lang nog eens koekjes maken en versieren,
    als het zo ver is kom ik zeker nog eens langs voor wat receptjes ;)

    ik ben benieuwd naar je volgende post!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je berichtje, ik ben benieuwd naar het resultaat! De volgende post heeft even op zich laten wachten, maar volgende week komt er zeker een update!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...