dinsdag 6 maart 2012

Sneak preview


Het heeft even geduurd sinds de laatste post, maar volgende week komt er eindelijk weer een update! Dan is het namelijk weer wereld pi dag, een groots bakevenement. De pi's op de foto zijn een uitprobeersel. Ze zijn gespoten van chocola. De chocola is een simpele reep van Verkade, gesmolten in de magnetron.
Als je chocolade in de magnetron smelt, moet je dat heel voorzichtig doen. Je loopt namelijk het risico dat de chocolade 'verbrandt' en dan kun je er niks meer mee. Ik heb deze chocola op intervallen van 15 seconden op 900 watt verwarmd. Roer tussendoor. Stop ermee wanneer het grootste deel gesmolten is (maar nog niet alles).

Wanneer het net gesmolten is, is de chocolade erg vloeibaar. Laat het dus even afkoelen, ik heb het nu een kwartiertje laten staan. Doe het daarna in een spuitzak. Eventueel kun je het ook in een druk-en-sluitzakje gieten en daar een klein puntje afknippen. Het spuiten van de figuurtjes gaat net als royal icing transfer. Print een figuurtje uit, doe het in een plastic mapje en trek het over met de spuitzak. Chocolade spuiten is lastiger dan royal icing, omdat het toch wat makkelijker uitloopt. Kies dus geen al te moeilijk figuurtje uit en werk snel, zodat je niet eindigt met een grote chocoladevlek.

Ik ben benieuwd hoe ze opdrogen! Hopelijk slaat het niet wit uit en is het niet te breekbaar. Ik denk dat ik voor de definitieve versie de pi'tjes iets kleiner maak, dan kunnen ze leuk als cupcaketopper dienen. Op wereld pi dag zelf (14 maart) zal ik nog wat meer pi baksels laten zien!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Stéphanie,
    Ik had nog nooit gehoord van wereld pi dag, maar nu zal ik misschien ook wel meedoen ;)
    Ik las dat je hoopte dat je chocolade niet wit uitslaat, om dat te voorkomen leerde ik in mn opleiding tot hulpkok dat je best om je chocolade te smelten ongeveer 1/3 van je chocolade smelt en dan de overige niet gesmolten 2/3 erbij smelt (zo heb je nog voldoende kristallen die terug kunnen stollen) en voor je begint te spuiten kan je best je chocolade al wat afkoelen terwijl je de chocolade constant in beweging houdt, roeren en omspatelen met een spatel (temperen eigenlijk, op een eenvoudige manier :)) De exacte temperatuur waartot je de chocolade moet afkoelen weet ik niet meer, maar met deze uitleg zou t zeker moeten lukken dat je chocolade niet wit uitslaat.

    Hopelijk is de uitleg een beetje duidelijk!
    Groetjes,
    Karen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karen!

      Ontzettend bedankt voor je uitgebreide uitleg! Toevallig heb ik vanavond een nieuwe poging gedaan waarbij ik 2/3e heb gesmolten en toen pas de overige 1/3e erbij heb geroerd. Als het nu weer wit uitslaat (was bij de vorige poging wel een beetje gebeurd), ga ik zeker jouw methode proberen! Leuk om advies te krijgen van een professional, dankjewel :).

      Groetjes,

      Stéphanie

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...