zondag 29 april 2012

Simpele cupcakes voor Koninginnedag


In vergelijking met de cupcakes en koekjes met Beatrix van suiker van vorig jaar, heb ik het dit jaar heel bescheiden gehouden. De cupcakes zijn ook niet echt bijzonder in Koninginnedag-thema: het zijn eigenlijk gewone cupcakes, maar nu uitgevoerd in oranje in plaats van roze fondant, en met een vaderlandslievend cupcakepapiertje.

Eerst heb ik zes cupcakes gebakken (125 gram mix, 60 gram boter, 1 groot ei) en er eentje voorgeproefd. De rood-wit-blauwe cupcakepapiertjes zijn van House of Marie. Voor het versieren heb ik eerst wat witte fondant uitgerold en er gekartelde rondjes uitgestoken. Sinds ik het setje van Staedter van mijn broer heb gekregen, ben ik helemaal fan van de gekartelde randjes. Het maakt een cupcake net wat schattiger dan een gewoon randje! Het wordt helemaal leuk als je er ook nog kleine rondjes uitsteekt met een spuitmondje, maar dat vond ik vandaag te veel werk. Het werkblad, klaar voor de start:
Dat blauwe doosje is Crisco, een plantaardig vet dat je leven een stuk makkelijker maakt. Als je dat op je werkblad smeert en ook een beetje op je handen doet, blijft de fondant niet plakken. De fondantrondjes maak je met een heel klein beetje jam vast op de cupcake. Niet te veel, anders loopt het onder de randjes uit.
Voor bijna alle decoraties heb ik de nieuwe molds van Wilton gebruikt. Wilton heeft vier siliconenmolds met ieder een aantal figuurtjes in een thema. Mijn favoriet is de groene, met een bloemetjes/vogeltjes/takjes thema:
Er is iets geks aan de hand met de foto, in het echt is de mold grasgroen, niet dubieus schimmelgroen. De molds zijn heel eenvoudig te gebruiken. Smeer eerst een heel klein beetje Crisco in het vormpje dat je wil gebruiken.
Doe er dan een klein bolletje fondant in en druk dit er goed in. Schraap de overtollige fondant er vervolgens met een mesje af.
Hier had ik iets te enthousiast gesneden en kreeg ik niet het hele vormpje eruit, het gaat beter als je rustig snijdt (of met iets scherpers).
Vervolgens kun je de vorm licht buigen en valt je bloemetje er zo uit.
Met de mold heb ik ook de blaadjes gemaakt. Ik ben er helemaal weg van, met zo'n mold heb je binnen een paar seconden blaadjes met een mooie structuur!
Je kan de bloemetjes en blaadjes op de cupcake bevestigen door de achterkant heel licht in te smeren met wat water. Als je de figuurtjes dan op de witte fondant legt, blijven ze vanzelf plakken.

Ik heb ook de roze mold geprobeerd. Die heeft een knopenthema, maar ik heb alleen het strikje gebruikt.
Ook heb ik een beetje een saaie bloem gemaakt met de gerbera plunger cutter.
En tot slot heb ik nog snel een roosje in elkaar gezet, hier staat hoe je dat kan doen. Omdat ik alleen fondant gebruikte, geen gumpaste of tylose, was hij wel wat slap, maar het is gelukt.
De blaadjes heb ik gewoon met een uitsteker gemaakt en vervolgens heel licht met een tooltje wat nerven gegeven.

Dat was alles, zoals gezegd heb ik het dit jaar simpel gehouden. Ik vind die molds ideaal, daar kun je snel leuke figuurtjes mee maken. Tot slot nog een foto van de cupcakes die ik het best gelukt vind:
En een overzichtje van allemaal:
Ik wens iedereen een feestelijke Koninginnedag!

7 opmerkingen:

  1. Erg leuk hoor en ik ben ook fan van die Wilton mat! Kheb er laatst een taart mee gedaan, super!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn superleuk geworden hoor!

    Liefs,
    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. er leuk! de groene Wilton mal vind ik geweldig. hij heeft op mijn verlanglijstje gestaan met Sinterklaas, kerst en mijn verjaardag, maar moet hem binnenkort toch zelf maar eens gaan aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeer geslaagd!
    Super leuke cupcakes!
    Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Stéphanie, leuk om weer een berichtje te lezen. De SMB staat ondertussen (eindelijk) op mijn blog. Met wajang ook heel lekker, dus een aanrader voor je zus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het gelezen, leuk berichtje! Ik heb inmiddels een linkje naar je recept in mijn post gezet, ik zal het recept zeker ook zelf bewaren voor mijn zusje!

      Verwijderen
  6. wow, ziet er prachtig en lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...