dinsdag 10 juli 2012

Cupcakes met grote bloem


Dit type suikerbloem heb ik al vaak voorbij zien komen, vooral op elegante bruidstaarten. Dankzij de duidelijke uitleg hier heb ik ontdekt dat het een verrassend eenvoudige bloem is om te maken. De benodigdheden zijn:

- bloemuitstekers in twee verschillende maten (of meer, als je een grotere bloem wil maken)
- veining tool (kan eventueel ook met een satéprikker)
- bonetool
- schuimmatje
- suikerparels, of iets anders voor het midden


Ik heb ervoor gekozen suikerparels van Wilton te gebruiken in plaats van zilveren balletjes, omdat deze zacht zijn. Alhoewel het überhaupt niet mijn bedoeling is dat mensen de bloem gaan eten, is het wel mogelijk, en de zilveren balletjes zijn zo hard dat ik bezorgd ben dat mensen hun tanden erop breken. De bloemuitstekers die ik heb gebruikt komen uit een setje van Wilton, ik heb de tweede en derde gebruikt. Het maakt echter niet zoveel uit wat voor uitstekers je precies gebruikt, als ze maar twee verschillende maten hebben.

De bloemen heb ik gemaakt van Funcakes rolfondant zonder tylose, omdat deze fondant vanzelf hard wordt. Rol eerst de fondant heel dun uit. Ik heb eerst uitgerold met de roze ringen en ben toen nog een paar keer extra met de rolstok over de fondant heengegaan. Steek vervolgens de bloemen uit.
Leg eerst de grootste maat bloem op het schuimmatje (nadat je daar licht poedersuiker op hebt gedaan) en maak daar met een tooltje of een mesje inkepingen in, zodat je 'blaadjes' krijgt. Maak die inkepingen niet te lang, anders loop je het risico dat de blaadjes gaan afbreken. Om te voorkomen dat de andere bloemen ondertussen uitdrogen, kun je ze onder een laagje plastic leggen.
Maak vervolgens nerfjes in de blaadjes met de veining tool.
Frill vervolgens de randjes met de bonetool. Zet de bal stevig op het randje en beweeg het met een korte beweging naar je toe. Als je fondant dun genoeg is, gaat het randje als het ware achter het tooltje aan golven.
Herhaal dit voor de kleinere maat bloem. Doe dan een beetje water op het midden van de grote bloem en leg de kleinere maat erop. Het geeft een mooi effect als je dat zo doet dat elk blaadje van de kleine bloem midden tussen twee blaadjes van de grote bloem terechtkomt. Maak vervolgens het hart van de bloem. Dit kan op heel veel manieren. Ik heb nu een simpel balletje fondant gemaakt en daar suikerparels van Wilton omheen gelegd.
Dit is bevestigd met wat water. Om te voorkomen dat de balletjes wegrollen, kun je ze voorzichtig met een tooltje wat dieper in de fondant duwen. Dat gaat het best als je het tooltje er recht bovenop houdt (dus niet schuin zoals op de foto). 
Leg de bloem vervolgens in iets hols te drogen. Ik gebruik daar speciale bloemendrogers voor, maar in de uitleg die ik linkte worden bijvoorbeeld schaaltjes gebruikt. Eventueel kun je nog stukjes tissue tussen sommige blaadjes leggen, zodat je meer dimensie krijgt.
Later heb ik me bedacht en de bloemen naar wat bollere bakjes verplaatst. Dit is puur een kwestie van smaak.
De cupcakes heb ik gebakken in speciale papiertjes van House of Marie: ze zijn wit met gouden krullen erop en ze hebben een bewerkte bovenkant. Ik vind het goud detail erg leuk, wel vind ik het jammer dat de papiertjes kleiner zijn dan normaal. Ik had eigenlijk iets teveel beslag erin gedaan. Gelukkig zie je daar in het eindresultaat niet zoveel van.

Ik heb de cupcakes simpel gevuld met wat jam, zodat ze buiten de koelkast bewaard kunnen worden. Ik heb een gat gemaakt met een appelboor en daar simpelweg wat jam in gelepeld. Vervolgens heb ik de bovenkant nog licht bestreken met meer jam. Als ondergrond voor de bloem heb ik wat dikkere rondjes witte fondant uitgestoken.
En vervolgens heb ik met een beetje water de bloemen bevestigd.
Ik vind deze bloemen erg leuk om te maken en het gaat ook verrassend snel. Je kunt zo'n bloem in minder dan vijf minuten maken. Houd er wel rekening mee dat de fondant even moet drogen. Nog een detailfoto:
En hier kun je de papiertjes wat beter zien:
Ik ga deze zeker vaker maken!

3 opmerkingen:

  1. Een hele mooie bloem geworden en een super uitleg zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. fantsties.... en een makkelijke uit leg dus dan zal ik het ook moeten kunnen.. ben volger geworden want heb vandaag de bonbons van oreo koekjes gemaakt... had ik ook niet moeten doen maar ze zijn heerlijk...
    gr jessica.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...