woensdag 21 november 2012

Zwarte Pieten-koekjes


Alhoewel de kruidnoten ons al sinds oktober worden opgedrongen, ben ik pas sinds de intocht en vooral de intrede van het gure weer in Sinterklaasstemming. Vorig jaar heb ik deze heerlijke Hollandse traditie moeten missen en sindsdien waardeer ik alles eromheen des te meer. Toen ik deze leuke Zwarte Pieten-uitsteker tegenkwam, wilde ik daar dus zeker iets mee doen.
De koekjes heb ik met mijn vaste suikerkoekjes-recept gemaakt. Ze zijn goed als de randjes net lichtbruin beginnen te kleuren.
De icing heb ik gemaakt met meringue-poeder, volgens deze verhoudingen. Ik heb ongeveer vier bussen poedersuiker (1 kg) gebruikt, dat was echter veel te veel. Ik schat dat ik daar wel een stuk of dertig koekjes mee had kunnen versieren.
De icing heb ik gekleurd voor het bakken, vooral vanwege de rode en bruine kleuren. Deze 'kleuren door', dus de kleur wordt dieper als je het even laat staan. Voor de bruine kleur heb ik eerst wat espressopoeder door de icing geroerd en toen kleurstof van Wilton toegevoegd. De rode kleur is 'Red Extra' van Sugarflair.

Op de avond van het bakken heb ik alleen de eerste laag bruine icing aangebracht. Ik heb die gemengd tot medium dikte, zodat ik er lijntjes mee kon zetten en vullen tegelijk. Aangezien het maar kleine oppervlaktes zijn, gaat dat prima. Om een glad oppervlak te krijgen, is het wel van belang snel te werken: nadat je de icing hebt gespoten (ik heb #3 gebruikt), kun je er het best direct met een satéprikker doorheen roeren en vervolgens nog even met het koekje schudden.
De volgende ochtend heb ik snel even de gele lijntjes gespoten. De reden dat ik steeds even tijd laat tussen de verschillende oppervlakken, is dat dat het risico verkleint dat de kleuren in elkaar gaan overlopen. Om minder lang te hoeven wachten, kun je de koekjes na elke laag ook een klein half uur in een oven op lage temperatuur (ongeveer 70 graden) leggen. Vanavond heb ik vervolgens de eerste delen van de muts gedaan.
Ook hiervoor heb ik medium icing gebruikt. Met de muts kun je natuurlijk op allerlei manieren variëren, ik heb het even simpel gehouden met grote vlakken in één of twee kleuren.
Daarna kwam het meest tijdrovende deel. Ook de witte icing heb ik op medium dikte gemengd en vervolgens de details als volgt aangebracht:
Dus oogjes, een neusje, onderlip, oorbellen en de helft van de witte kraag. Doe dit ook bij een ander koekje en ga dan terug naar het eerste koekje, om de kraag verder aan te vullen en eventueel een bovenlip toe te voegen.
Door de eerste helft van de kraag eerst te laten drogen, voorkom je dat de icing samenvloeit tot één glad oppervlak. Na deze details heb ik de koekjes ook weer even laten drogen.
Daarna heb ik de mutsen waar nodig verder ingevuld en met voedselveilige pen wenkbrauwen en ogen getekend. Tot slot heb ik de witte icing met poedersuiker wat steviger gemaakt en met #352 een veer gespoten.
Sommige pietjes vielen wat boos uit. Het makkelijkst had ik dat kunnen voorkomen door alleen de 'onderlip' te tekenen. Om het wat te verhelpen, heb ik met #1 nog witte puntjes in de ogen gezet. En om het af te maken heb ik de bruine icing nog iets donkerder gekleurd en met #2 'haar' gespoten.
Ik ben er nog niet uit of hier nou sprake is van het kerststukjeseffect. Herinner je je dat nog van de kleuterklas? Dan ging je een kerststukje maken en werd het op een gegeven moment superleuk. En dacht je dat het nog mooier zou worden als je hier nog een paddestoel zou toevoegen, daar nog wat hulst, een kleine kerstbal... en voor je het wist was je prachtige kerststukje ineens een kitsch rommeltje geworden, dat door je moeder na een geforceerd "Mooi hoor!" in het meest onopvallende hoekje werd gezet. Dat effect probeer ik altijd voor te zijn met mijn koekjes, noem het de kerststukjesfilosofie. Ik heb daarom de glitterverf maar laten staan. Nog wat beter belichte foto's:

3 opmerkingen:

  1. Oh nee, hier is zeker geen sprake van het kerststukjes-effect, de Pieten zijn prachtig. Ze zijn supergoed gelukt! Wat een mooie heldere kleuren ook.

    P(i)etje af! :)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...